نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سهمیه بسیج فعال در کنکور ۹۹ چقدر است

سهمیه بسیج فعال در کنکور 99 چقدر است؟

سوالی که این روزها کنکوری هنا میپرسند. ابتدا بهتر است برایتان توضیح دهیم بسیج فعال به چه گروهی گفته میشود؟

تفاوت بسیج فعال و بسیج ویژه 
سیج فعال به آن دسته از بسیجیان عادی داوطلب گفته می شود که واجد شرایط لازم می باشند و پس از گذراندن یک سری دوره های آموزشی سازمان دهی شده و شرکت در یک سری برنامه های عملی و تئوری و شرکت در ماموریت های محول شده به وی بسیجی فعال اطلاق خواهد شد. 

بسیج ویژه به گونه ای پاسدار افتخاری محسوب می شود و به طور کلی به آن دسته از بسیجیان پرسنلی اطلاق می شود که صلاحیت های یک پاسدار را دارا می باشند و پس از گذراندن آموزش های لازم ، متعهد می شوند تا هنگام نیاز و ضرورت به طور تمام وقت در اختیار نیروی های مسلح قرار بگیرند . بسیجیان ویژه فرماندهان و مسئولین رده های مقاومت می باشند و یا با آموزش ها و تخصص های لازم در یگان های رزم سازماندهی می شوند.

یکی از تفاوت های بسیج فعال و بسیج ویژه این می باشد که تعداد بسیجیانی که می توانند بسیج فعال باشند بسیار بیشتر از تعداد بسیجیانی است که می توانند بسیج ویژه شوند . بسیجیانی که دارای کارت بسیج فعال هستند دارای کسر خدمت در دوران سربازی خود می باشند در صورتیکه بسیجیانی که دارای کارت بسیج ویژه هستند شامل کسری خدمت در سربازی نمی شوند و در عوض دارای شرایط ویژه تری می باشند.

لازم است بدانید که در تمامی اقشار بسیجیان هر سه نوع بسیج عادی ، بسیج فعال و بسیج ویژه وجود دارد. اقشار بسیج شامل بسیج دانش آموزی ، بسیج اداری، بسیج کارگری، بسیج طلاب ، بسیج روستایی و عشایری ، بسیج اصناف، بسیج جامعه پزشکی، بسیج دانشجویی می باشد .

بیشتر بخوانید :

کنکور ۹۹ می‌تواند در تیر، نیمه اول مرداد یا شهریور برگزار شود

بودجه بندی کنکور ۹۸ و کنکور ۹۹

درس عربی را چگونه بخوانیم و بیاموزیم؟

بسیجیان فعال متناسب با میزان فعالیت، صلاحیت و شایستگی و طی دوره‌های آموزشی حداکثر تا دو درجه بالاتر نسبت به بسیجیان عادی.

بسیجیان ویژه برابر مقررات مربوط به ترفیعات کادر ثابت نظامی و با توجه به مدرک تحصیلی، طی دوره‌های آموزشی، میزان فعالیت و‌صلاحیت و شایستگی متناسب با درجات نظامی و حداکثر تا درجه ارتشبدی، حداقل مدت توقف این دسته از پرسنل در هر درجه در صورت خدمت‌ تمام‌ وقت برابر حداقل مدت توقف پرسنل کادر ثابت در همان درجه می‌باشند.
سهمیه بسیج فعال در کنکور آزاد چند درصد می باشد

پیش از اینکه در رابطه با سهمیه بسیج و نحوه تاثیرگذاری آن در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد صحبت نماییم بهتر است بدانید که برای استفاده از سهمیه بسیج در دانشگاه آزاد یک جدول امتیاز بندی تعریف شده است که به شرح ذیل می باشد :

هر یک ماه عضویت عادی
۱ امتیاز
هر یک ماه عضویت فعال
۲/۵ امتیاز
هر یک ماه عضویت در شورای پایگاه
۳/۵ امتیاز
هر یک ماه عضویت در شورای حوزه 
۴ امتیاز

البته این را هم در نظر داشته باشید برای اینکه بتوانید از سهمیه بسیج در کنکور ۹۹ استفاده نمایید باید حداقل ۱۰۰ امتیاز داشته باشید . البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که دو نکته در رابطه با سهمیه بسیج در کنکور اهمیت دارد :

۱) داوطلب باید حتما دارای کارت بسیج فعال باشد و نمی تواند تمامی ۱۰۰ امتیاز خود را از حالت های دیگر کسب نماید و دیگر اینکه باید حتما یکسال سابقه حضور در بسیج به صورت فعال را داشته باشد و در صورت کسر امتیاز از امتیاز بسیج عادی استفاده نماید.

2) سهمیه بسیج فعال تنها برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد می باشد و هیچ تاثیری در کنکور سراسری ۹۹ نخواهد داشت . البته باید به این نکته نیز اشاره نماییم که برخی از دانشگاه هایی که به صورت نیمه متمرکز و از طریق مصاحبه اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند و وابسته به سپاه و … می باشند می توان گفت که متقاضیانی که دارای کارت بسیج فعال داشته باشند به نسبت متقاضیانی که سابقه بسیج ندارند ارجح تر خواهند بود.


نحوه تاثیر سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بدین صورت است که اگر متقاضی داوطلب رشته های غیر پزشکی باشد میزان تاثیر سهمیه بسیج برای وی حدود ۱۰ درصد می باشد و می بایست ۹۰ درصد از تراز آخرین فرد قبولی در آن رشته را کسب کرده باشد تا بتواند در آن رشته قبول شود. اگر متقاضی داوطلب رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی باشد میزان تاثیر سهمیه بسیج به ۵ درصد کاهش می یابد و می بایست ۹۵ درصد از تراز آخرین فرد قبولی در آن رشته را کسب کرده باشد تا بتواند در آن رشته قبول شود .

سوال بسیار متداولی که از مشاورین موسسه علمی همشاگردی پرسیده می شود این است که آیا سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاههای دولتی سراسری تاثیری دارد یا خیر؟

بیشتر بخوانید :

هدف گذاری و رسیدن به آن

شاد بودن را تجربه کنید …

روش‌‌های تست زنی بهتر …

اسفند؛ فصل کاشت …


در جواب باید بگوییم که خیر . سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری تاثیری نداره . البته به استثنای برخی از دانشگاههای نظامی مثل دانشگاه بقیه الله که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است اما برای بقیه ی دانشگاههای دولتی چه روزانه و چه شبانه این سهمیه استفاده نمی شود و تاثیری ندارد.

دریافت کد رهگیری بسیجی فعال برای دانشگاه آزاد ۹۹

بسیجیانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی را دارند و قصد دارند که از سهمیه بسیج فعال خود در ثبت نام دانشگاه آزاد استفاده نمایند باید بدانند که باید در زمان ثبت نام خود کد رهگیری بسیجی فعال باید داشته باشند. نحوه دریافت کد رهگیری بسیجی فعال برای دانشگاه ۹۹ بدین صورت است که متقاضی باید به ه حوزه مقاومت بسیج شهر خود مراجعه نماید  و گواهی عضویت بسیج فعال خود را دریافت نماید. پس از آن متقاضی باید برای گرفتن تایید نهایی به سپاه پاسداران منطقه خود مراجعه نمایند و نسبت به دریافت کد ۱۲ رقمی اقدام نمایند.

موضوع بسیار مهمی که باید بدان اشاره کنیم این است که هر فرد تنها یک بار در طول دوران تحصیل خود می تواند از سهمیه بسیج فعال خود در ثبت نام دانشگاه آزاد استفاده کند بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از قبیل کارشناسی ارشد و دکتری دارید به شما پیشنهاد می کنیم در مقاطع بالاتر از کارشناسی از سهمیه بسیج بهره ببرید. البته این را نیز در نظر داشته باشید که اگر متقاضی کد ۱۲ رقمی خود را در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ثبت نماید و نتواند در دانشگاه قبول شود می تواند سال دیگر از این سهمیه استفاده نماید اما اگر در دانشگاه قبول شود و انصراف از تحصیل دهد دیگر نمیتواند از سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در طول مدت تحصیل خود استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.