نتایج در این بخش نمایش داده می شود

هدف گذاری و رسیدن به آن

اگر تمایل دارید به هدف خود دست پیدا کنید بهتر است به چند مورد در این زمینه دقت کنید تا بتوانید به این امر دست پیدا کنید برای افزایش شانس موفقیت در رسیدن به هدف نکاتی بسیار حائز اهمیت را باید در نظر بگیرید تا به نتیجه ای که آرزویش را دارید دست پیدا کنید


 هدف‌گذاری‌ شفاف باعث می‌شود آن‌چه واقعا به تحقق‌اش نیاز دارید را بشناسید، انگیزه‌تان را بالا می‌برد و تشویق‌تان می‌کند به آینده‌ی مثبت پیش روی‌تان تمرکز کنید. با استفاده از چند روش زیر شانس‌تان را برای گزینش و تحقق تمام اهداف زندگی‌تان که به سمت زندگی بهتر راهنمایی‌تان می‌کنند، بیش‌تر کنید. با ما همراه باشید تا این ۶ عامل ضروری را بشناسید.


۱. خاص باشید


آدم‌هایی که اهداف خاصی را برای خود برمی‌گزینند، احتمال موفقیت بیش‌تری دارند. بنابراین، مثلا به جای این‌که امسال به خودتان قول دهید به طور کلی وضعیت سلامت‌تان را بهبود می‌بخشید، اهدافی را تعیین کنید که اجزای ‘سلامتی’ به شکل خاص برای‌تان تعریف می‌کنند. برای مثال، تصمیم بگیرید هفته‌ای سه مرتبه بدوید، ۱۰ کیلو از وزن‌تان را کم کنید، یا مصرف روزانه‌ی نمک‌تان را به اندازه‌ی خاصی محدود کنید. تعیین معیار موفقیت و پیش‌بینی موانع احتمالی برای اهدافی که به روشنی تعریف شده‌اند، کار بسیار راحت‌تری است.


۲. تمرکزتان را بالا ببرید


شرایط را جوری مهیا کنید که اهداف‌تان و توانایی‌تان برای تحقق آنها دائما جلوی چشمان‌تان باشد. برای مثال، اگر می‌خواهید ترفیع شغلی بگیرید، باید یک یادداشت به در ورودی بچسبانید؛ محتوای یادداشت باید جوری باشد که همیشه به خاطرتان بیندازد باید بهترین عمل‌کردتان را در کار داشته باشید و با هر چالشی در مقابل‌تان روبه‌رو شوید. به علاوه، یک فهرست شفاف از ویژگی‌های شخصیِ موردعلاقه‌تان، شما را در مسیر بهبود اعتماد به نفس یاری می‌کند.

بیشتر بخوانید :

درس عربی را چگونه بخوانیم و بیاموزیم؟

سه‌ماه مانده به کنکور چه کنیم؟

از چگونگی طرح سوالات کنکور با توجه به تغییر نظام آموزشی تا ممنوعیت چاپ پایان نامه‌های کاغذی


۳. برای خودتان ضرب‌الاجل‌های‌ عاقلانه‌ تعیین کنید


تعیین چارچوب‌های زمانی واقعی و در عین حال چالش‌برانگیز بخشی از فرآیند هدف‌گذاری موثر است. برای نمونه، اگر تصمیم بگیرید مهارت جدید و پیچیده‌ای را در سه هفته بیاموزید، قطعا پس از مدت کوتاهی قاطعیت اولیه‌تان فروکش می‌کند زیرا به سرعت بیهودگی این هدف برای‌تان مشخص می‌شود. از طرف دیگر، تعیین اهداف آسان، با ضرب‌الاجل‌های طولانی نیز هدف‌گذاری موثری به حساب نمی‌آید. در این میان، مفیدترین کار این است که هدف اصلی‌تان را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید و برای هر کدام ضرب‌الاجل‌های منطقی و منظمی تعریف کنید. زیرکانه‌ترین کار این است که برای خودتان چالش‌های منطقی و معقولی ایجاد کنید که از همان ابتدا محتوم به شکست نباشند.


۴. خودتان را مجبور به پاسخ‌گویی کنید


حتما شخصی را داشته باشید که پیشرفت‌های‌تان را قضاوت کند و اگر انگیزه‌تان را از دست بدهید و از مسیرتان منحرف شوید، شما را به راه درست بازگرداند. در انتخاب شخص مورد نظر می‌توانید مثلا از خواهر یا برادرتان کمک بخواهید، در گروهی با اهداف یکسان عضو شوید، یا یک متخصص را به خدمت بگیرید (از قبیل درمان‌گر، مربی زندگی یا مربی ورزشی شخصی). اگر در صورت عدم موفقیت در رسیدن به مراحل ضروری، مجبور به پاسخ‌گویی به شخص دیگری باشید قطعیت اولیه‌تان در هدف‌گذاری متزلزل نخواهد شد.
۵. موفقیت را برای خود ترسیم کنید


مثبت‌گرا بمانید؛ هرگز اجازه ندهید اندیشه‌ی شکست احتمالی آزارتان دهد. در حقیقت، به طور کلی از تصور شکست اجتناب کنید. در عوض، از خودتان تصویر واقعی و زنده‌ای بسازید که در آن به تمام اهداف‌تان رسیده‌اید و خودتان را در شرایطی تصور کنید که از تمامی مزایای آن موفقیت بهره‌مند هستید. برای خودتان پیش از خواب، رسمی تعیین کنید که در آن هر شب، به این‌گونه تصاویر بیندیشید و به یاد خودتان بیندازید که موفقیت شده‌اید. این تجسمات فکری به صورت باورنکردنی به شما قدرت می‌دهند، و در مقابل هر چالش در طول روز پر از انرژی‌تان می‌کنند.

۶. در رسیدن به اهداف‌تان هر چه سریع‌تر اقدام کنید


سرانجام، گفتن این جملات راحت است که مثلا دیگر از فردا غذاهای سالم‌تر می‌خورم یا پس از به اتمام رساندن پروژه‌‌‌ام در پایان ماه‌، زمان بیش‌تری برای تفریح و سرگرمی اختصاص می‌دهم. با خودتان چانه نزنید؛ از همین امروز کار را برای رسیدن به اهداف‌تان شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.