نتایج در این بخش نمایش داده می شود

وظیفه والدین کنکوری ها

اگر شما هم جزو والدین کنکوری ها هستید جای درستی اومده اید. ما در این مقاله به نقش والدین کنکورها اشاره کردیم و به عبارتی می خواییم در مورد وظایف پدر و مادر کنکوری ها بنویسیم.

اجتناب از رفتارهای نادرست با دانش آموزان کنکوری و رفتارصحیح با کنکورها می تواند موفقیت آنها را تضمین کند. توصیه می کنیم والدین کنکورهای عزیز حتما این مقاله را تا انتها بخوانند.


*آنچه والدین کنکوری باید بدانند:


راه یابی به دانشگاه و پذیرفته شدن در رشته هایی با پایگاه اجتماعی بالا از آرزوهای بیشتر و شاید همه ی جوانان ایرانی و خانواده های آنان است.

خواست شدید ورود به دانشگاه چنان دانش آموزان و خانواده های آنان را به تلاش و تکاپو وا می دارد که چه بسا ناکامی در آن می تواند مسائل و مشکلات روانی و اجتماعی شدیدی برای شان پدید آورد.


سیل عظیم داوطلبان شرکت در کنکور سراسری و تحمل هزینه های بسیارسنگین برای کلاس های آمادگی کنکور، خرید جزوه های درسی، کتاب های تست، بسته های معلم خصوصی، کلاس های آنلاین و پکیج های مشاوره و برنامه ریزی نشان دهنده ی اهمیت ورود به دانشگاه برای خانواده ها است.


به طور کلی در جامعه ی کنونی یکی از دغدغه های اصلی زندگی هر نوجوانی، پذیرفته شدن در دانشگاه در رشته ی دلخواه خویش است و این باعث شده که خانواده ها نیز بر کامیابی فرزندانشان در آزمون سراسری تاکید کنند و هیچ کوششی را برای پذیرفته شدن فرزندشان فرونگذارند.

بیشتر بخوانید :

هنوز هم براي موفقيت چندان دير نشده است !


اما نکته ی قابل توجه این است که گاهی اوقات والدین با رفتارهای نامناسب مثل پیگیری زیاد  یا عدم پیگیری علاوه بر اینکه مانع موفقیت فرزندان می شوند بلکه می توانند باعث آسیب های روحی و روانی بلند مدت نیز بشوند.

در ادامه به چند نکته ضروری اشاره می کنیم که هر پدر و مادر کنکوری باید بداند و برای موفقیت دختر یا پسر خود در کنکور سراسری رعایت کند.


*آنچه که والدین کنکوری در خصوص نقش خود در موفقیت فرزندان باید بدانند:


1-پیگیری بیش از حد ممنوع:


در جریان قرار گرفتن دائم از برنامه ی درسی فرزندان و گاهی سخت گیری بیش از حد برای مطالعه ی بیشتر، نه تنها کمکی به آنها نمی کنند بلکه خود به عنوان عاملی مخرب مانع از پیشرفت صحیح دانش آموزان شده و در نتیجه منجر به شکست آنها می شوند.

مهم‌ترین مسئله‌ای که والدین باید توجه داشته باشند، این است که آنها هیچ گونه استرسی به فرزندان خود وارد نکنند و به هیچ عنوان فرزندان خود را در معذوریت قرار ندهند.


2- مقایسه ممنوع!


به هیچ وجه فرزند خودتان را با دانش آموزان دیگر مقایسه نکنید. یکی از لطمات سنگین خانواده ها برروی فرزندان، مقایسه ی آنها با دیگران است. بسیار پیش آمده که درجلسات مشاوره دانش آموزان کنکوری از وجود چنین جوّی در محیط خانواده به شدت ابراز نارضایتی کرده اند.

مقایسه با دوستان افراد فامیل،فرزندان آشنایانی که قبول شده اند، اگر چه با هدف ایجاد انگیزه صورت میگیرد، ولی عملا نتیجه ای عکس به بار می آورد وگاه حتی باعث تنفر وبیزاری دانش آموزان نه تنها ازکنکور، بلکه هر موضوع مرتبط باآن میشود.

بنابراین مقایسه روش خوبی برای ایجاد انگیزه نیست و یا حداقل تنها روش ممکن نیست. به جای آن از تقویت انگیزه های درونی استفاده کنید


3- تحقیر ممنوع!


خانواده‌ها نباید فرزندانشان را تحقیر کنند یا آنها را مورد انتقادهای مکرر قرار دهند در این دوره فرزندان پر از اطلاعات هستند و باید احساسات آنها کنترل و سازمان دهی شود خانواده ها باید به فرزندان کنکوری خود عزت نفس و اعتماد به نفس داده و مهمترین مسئله این است که آنها را تشویق کنند. اعتماد به نفس از طرف خانواده برای کنکوری‌ها جایگاه و ارزش بالایی دارد، زیرا در آنها احساس لیاقت و توانمندی ایجاد می‌شود.

خانواده‌ها نباید هیچ اصراری داشته باشند که فرزندشان در کدام رشته یا کدام شهر قبول ‌شوند و اجازه ندهند این موضوع برای فرزندشان استرس و اضطراب ایجاد کند. اگر فرزندتان قبلا تلاش کرده و رتبه خوبی نیاورده مهم نیست.

هر سال شرایط خودش را دارد. با تلاش همه چیز امکان پذیر است.

پس لازم نیست تا با مشاهده اندکی تنبلی یا بی انگیزگی در فرزندمان از نتیجه سال پیش به عنوان اهرم انگیزشی عمل کنیم و بگیم امسال هم مثل سال پیش خراب می کنی!

یادآوری شکست ها می تواند ادامه مسیر را دشوار کند. در مقابل با فرزندان خود راجع به تلاش مستمر و نقش تمرکز در مطالعه صحبت کنند، راجع به هدف برنامه، نقش توجه و تمرکز در مطالعه، چگونگی ضبط و نگهداری اطلاعات در مغز به فرزندان خود توضیحاتی داده و به او بفهمانند علت اینکه چرا مسئله ای را به خوبی متوجه نشده اند چیست، تا برای درک بهتر آن تلاش کنند.


4-واقعگرا باشید:


والدین کنکوری سعی کنند واقعگرا باشند. منظوراز واقعگرایی درمورد والدین این است که اولا آنها توقعات خود را درخصوص احتمال موفقیت فرزندشان در کنکوربر اساس عوامل منطقی تنظیم کنند.

مثلا از دانش آموزی که درسالهای قبل پیش نیاز لازم را کسب نکرده و ضعف پایه ای دارد نباید توقع قبولی در یک رشته ی بالا داشت.

یا دانش آموزانی را که به هر دلیل از جمله تمایل برای ورود به بازارکامل، انگیزه ی چندانی برای کنکور ندارد نمیتوان با اجبار به کنکور علاقمند ساخت.

ثانیاً رفتار والدین نیز باید از منطقی تبعیت کند. دیده میشود که گاه حساسیت و تب و تاب بعضی از والدین بیشتر ازفرزند کنکوریشان است.

باید مراقب باشید که به هیچ وجه نقشها جا به جا نشود. اگر کنکور را کار فرزندتان میدانید تقلا و حساسیت بیش از حد شما انگیزه های او را کاهش خواهد داد.

5– میانه رو باشید:


در خانواده های زیادی دیده می شودکه به خاطر کنکور فرزندشان شرایط خانه، اضطراری و وضعیت فوق العاده اعلام می شود. هر نوع رفت و آمد خانوادگی ممنوع می شود.

بعضی از والدین حتی تلویزیون را هم جمع می کنند. تحمل شرایطی سخت و یکنواخت برای مدت چندین ماه، برای هر کسی مقدور نیست حتی اگر خودش رضایت داشته باشد.

برای همین چنین شرایطی را فقط برای 2 ماه آخر توصیه می کنیم، نه کل ایام کنکور.

از طرف دیگر، ممکن است یک بار مهمانی رفتن یا دیدن یکی از افراد فامیل و یا حتی یک سفر مختصر، انگیزه ای در فرزندان ایجاد کند که عقب افتادگی چند هفتگی او را جبران کند.
6- حمایتگر باشید:


فرزندان شما برای حرکت در مسیر موفقیت به همراهی نیاز دارند که بتوانند به او تکیه کنند.

تذکر درسی به فرزندتان در ابتداء و برای مدت کوتاهی می تواند تاثیر مثبت داشته باشد، اما به یاد داشته باشید بعد از گذشت زمان نه چندان زیاد او نسبت به این تذکرات بی تفاوت می شود و تا حدی پیش می رود که بعد از مدتی نسبت به تذکرات درسی شما جبهه خواهد گرفت و این امر موجب ایجاد بحث و جدل میان شما و فرزندتان می شود.

بیشتر بخوانید :

گام‌هاي هفتگانه براي شکوفايي حافظه

پس چه بهتر که جلوی این اتفاق را بگیرید.

برای اینکه نظارت درسی بر درس فرزندتان داشته باشید، توصیه می شود این وظیفه را برون سپاری کرده و از طریق سیستم مشاوره اقدام نمایید.

حتی به والدینی که خودشان مشاور هستند توصیه می شود برای فرزندشان مشاور بگیرند زیرا حضور شخص سوم می تواند این فرآیند را تغییر دهد.

بنابراین توصیه می شود به هیچ عنوان مسائل درسی فرزندتان را به طور مستقیم به او تذکر ندهید و اگر هر مشکلی وجود دارد بهتر است آن را بدون در جریان گذاشتن فرزندتان، به اطلاع مشاور رسانده و از او بخواهید تا این موضوع را مطرح کند.

تا جایی که ممکن است سعی کنید دیالوگی درباره کنکور با فرزندتان نداشته باشید زیرا این مسئه کمک می کند تا او از شنیدن مطلبی که گاه از سر محبت گفته می شود به هم نریزد. فراموش نکنید که شما پیش از هر چیز پدر مادر هستید و باید وظایف پدر مادری خود را نجام دهید.


*سخن آخر


در نهایت اگر به فکر آینده فرزندان خود هستید و تصمیم دارید وظایف و نقش خودتان را در آزمون کنکور به نحوه احسن ایفا کنید نکات فوق را رعایت کنید. بهتر است تیتر موارد فوق را در برگه و یا گوشی یادداشت کنید و هر بار که مرتکب آن می شود مقابل آن علامت بزنید.

این کار ضمن شناسایی رفتارهای نامناسب، در کنترل آگاهانه این رفتارها بسیار اثربخش است.

اگر همچنان در خصوص نقش و رفتار صحیح خودتان تردید دارید از طریق بخش تماس، با ما در ارتباط باشید.

ما مشتاقانه منتظر شنیدن صدای گرم تان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.