نتایج در این بخش نمایش داده می شود

فلسفه و منطق را چطور بخوانیم؟

چند سالی است که سؤال­های درس منطق و فلسفه در آزمون سراسری،  کاملاً مفهومی شده است و مبتنی بر فهم و درک عمیق مطالب کتاب درسی، در کنار قدرت ذهنی برای ایجاد ارتباط بین مطالب است. در واقع برای حل سؤالات طراحی شده از این کتاب، دانش‌آموز باید، علاوه بر مطالعه کامل و دقیق این درس، آن قدر به آن تسلط یابد تا بتواند بین مفاهیم مختلفی که در کتاب درسی خوانده است، ارتباطات معنایی و مفهومی بیابد.به طور شفاف، منظور ما این است که در مطالعه این درس، حفظ کردن مفاهیم جایی ندارد و دانش‌آموز باید به مفاهیم مسلط باشد.

آنچه می‌خوانید، تجربۀ داوطلبان دارای درصدهای خوب در درس مورد نظر بوده است و حکم قطعی نیست؛ به عبارت دیگر، شاید شما از شیوۀ دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید، و اگر شما با درس مورد نظر مشکلی ندارید، نباید نحوۀ مطالعۀ خود را تغییر دهید یا شاید شیوۀ مطالعۀ یک رتبۀ برتر با توجه به مهارت و سطح آمادگی شما ، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد. در این شماره، به نحوه مطالعۀ درس‌های  فلسفه و منطق از زبان چند رتبۀ برتر می‌پردازیم.
سجاد قاسمی،رتبۀ 2 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری 95، فلسفه و منطق 89 درصد:
سال سوم دبیرستان، بعد از یادگیری مطالب کتاب به حل مسایل مختلف می‌پرداختم و برای خود مثال‌های گوناگونی می‌آوردم؛ مثلاً در بخش برهان خلف و عکس مستوی، ضروب مختلف از اشکال مختلف را بررسی و حالت‌های نهایی را مقایسه می‌کردم. در کل، خود کتاب درسی، بهترین منبع برای من بوده است؛ البته گاهی اوقات از سطح کتاب درسی فراتر رفته و از منابع غیر درسی (دانشگاهی) نیز کمک می‌گرفتم؛ به‌طور مثال، در درس مغالطه‌ها، انواعی از مغالطه در تمرین‌های کتاب آمده که درباره‌ آنها توضیحی داده نشده است. در نهایت، وقتی که این مطالب را یاد می‌گرفتم، فراموش شدن آنها به سختی امکان‌پذیر بود و قبل از هر آزمون آزمایشی، با یک نگاه جزیی، آنها را بازیابی می‌کردم.
می توانم بگویم در درس منطق که بیشتر سؤالات فنی و قاعده محور، موردنظر طراحان کنکور است، سعی می‌کردم که مفاهیم کتاب را بخوبی یاد بگیرم و بر آنها تسلط پیدا کنم. در درس فلسفه، تلاش من بر این بود که متن کتاب درسی را به‌صورت دقیق حفظ شوم، و کسب این مهارت، مستلزم آن بود  که کلمه به کلمه‌ کتاب‌های فلسفه ‌سال سوم و پیش‌دانشگاهی را مورد توجه قرار دهم.
علی ولایی،رتبۀ 1 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری 93، فلسفه و منطق4/57  درصد:
فلسفه و منطق، بیشتر جنبه مفهومی دارد؛ البته فلسفه سال سوم حفظی است، اما فلسفه سال چهارم را اول باید فهمید و بعد حفظ نمود و برای تثبیت مطالب تست زد؛ هر چند که متاسفانه تست خوب در این درس کم است و تست‌های آزمون سراسری فلسفه هم به نظر من استاندارد نیست؛ چون حتی دبیران این درس، در مورد پاسخ صحیح تست‌ها اتفاق نظر ندارند. در جلسه آزمون سراسری، من در بسیاری از سؤال‌ها، بین سه تا گزینه شک داشتم و فقط می‌توانستم یک گزینه را با اطمینان خاطر حذف کنم.
الهام حبیب‌زاده، رتبۀ 4 گروه آزمایشیعلوم انسانی آزمون سراسری 93، فلسفه و منطق 4/65 درصد:
فلسفه را خیلی دقیق باید مطالعه کرد؛ بخصوص فلسفه پیش‌دانشگاهی را که نیاز به مطالعه دقیق دارد. باید در ابتدا درس را فهمید و سپس نکته‌های مهم آن را یادداشت کرد. کتاب‌های  فلسفه و منطق سوم آسان است، اما امسال سؤال‌های طرح شده از همین دو کتاب، دشوار بود. باید حتی روی تمرین‌های درس‌ها و اصطلاحات طرح شده در آن درس‌ها و تمرینات، حساس بود و نسبت به آنها دقت نظر داشت.
زینب امیر بکایی، رتبۀ 2 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری 92، فلسفه و منطق 4/65 درصد:
 فلسفه و منطق، از جمله درس‌هایی است که نیاز به یک معلم توانمند دارد. من از سال سوم این درس را خیلی دقیق خواندم. سال چهارم هم قدم به قدم جلو رفتم تا توانستم به جزییات و مفاهیم دشوار فلسفه سال چهارم مسلط شوم؛ حتی در بعضی از مفاهیم فلسفی، مطالعه‌ای فراتر از کتاب درسی داشتم.
فاطمه رحیمی‌قهرودی، رتبۀ 7 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری 93، فلسفه و منطق 4/53 درصد:
در درس فلسفه و منطق، تکیه‌ اصلی من تا روز آخر، جمع‌بندی کتاب‌های درسی بود و به علت نبودن منبع کامل و جامع برای این درس، بیشتر تکیه‌ بر متن کتاب می‌کردم و دوبار در هفته، مطالعۀ این درس را در برنامۀ درسی خود داشتم.
سعید زاهد، رتبۀ 19 گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری 94، فلسفه و منطق 4/85 درصد:
درس فلسفه و منطق را هر شب حدوداً نیم ساعت مرور می‌کردم. انجام این کار، برای جمع‌بندی این درس، بسیار مفید بود و باعث می‌شد که در ذهنم جای گیرد و فراموش نشود.
* هفته نامه پیک سنجش آموزش کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.