نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کنکور و عمه تراپی

‍ عمه درمانی در واقع اصطلاح کنایه ایست به افرادی که بدون دانش و مهارت کافی ( به خصوص در حیطه روانشناسی و مشاوره ) جلسات درمانی را آغاز می‌کنند اما در حقیقت چیزی جز نصیحت‌های عامیانه و حرف‌های روزمره تحویل مراجعان نمی‌دهند.

شاید این روزها اصطلاح عمه درمانی را زیاد شنیده باشید ، خود بنده بارها در جلسات مشاوره و درمان از این اصطلاح استفاده کرده ام ، این اصطلاح در حقیقت با زبان طنز به افرادی اشاره دارد که در اتاق درمان چیزی جز حرف‌های عامیانه و نصیحت‌هایی مشابه نصیحت اقوام به مراجعان ارائه نمی‌دهند.

در حقیقت این افراد اطلاعات کمی از روش‌های درمانی اصولی دارند و در این زمینه آموزش‌های حرفه‌ای ندیده‌اند. این امر باعث می‌شود که نتوانند ارزیابی مناسبی از افراد به عمل بیاورند و در نتیجه در درمان و ارائه راهکارها نیز با شکست مواجه شوند.

در حیطه ی کنکور نیز ، امروزه افراد زیادی اعم از « رتبه های برتر کنکور ، مشاورنماها و … » را مشاهده می کنید که بدون داشتن هیچ گونه سواد مشاوره ای ، اقدام به انتخاب رشته ، مشاوره تحصیلی ، روانشناسی و … می کنند.

داشتن رتبه ی عالی در آزمون سراسری دلیل بر مشاور بودن فرد نیست ، فرد شاید دارای تجربه ی عالی در حیطه ی کنکور باشید اما آیا با شیوه های مشاوره ، اختلالات مختلف یادگیری ، شیوه های تدریس و … آشنایی دارد ؟

همانطور که یک روانشناس و مشاور حرفه ای نمیتواند در امور پزشکی و سایر حرفه ها دخالت کند ، سایرین نیز نمی توانند وارد این حرفه شوند ، یک دانشجوی پزشکی یا مهندس نمیتواند مشاور تحصیلی خوبی باشد و‌صرفا متناسب با تجربه و نه دانش روز روانشناسی ، به مشاوره بپردازد .

پس دانش آموز عزیز در انتخاب مشاور تحصیلی خود، نهایت دقت را داشته و حواست باشد که در جلسات « عمه تراپی » شرکت نکنید.

و اما یک توصیه از زبان حضرت سعدی به « عمه تراپیست ها » :

به اندازهٔ بود باید نمود
خجالت نبرد آن که ننمود و بود

اگر کوتهی پای چوبین مبند
که در چشم طفلان نمایی بلند

نویسنده : استاد علی سلیمانی ( روانشناس و مشاور تحصیلی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.