نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چه چیز هایی در سال کنکور بخوریم؟

نکته ی اولی که در این مقاله تغذیه ای کنکور باید به آن توجه کنید اهمیت تغذیه ی سالم است غذاهای ناسالم اصولا نباید در برنامه ی غذایی شخصی باشند مخصوصا فرد کنکوری که همواره باید شاداب و پرانرژی باشد و از اهمال کاری در سال کنکور بپرهیزد!



صبحانه را در سال کنکور فراموش نکنید!


تحقیقات نشان داده است که مصرف نکردن صبحانه مناسب تاثیر جدی در افزایش تمرکز حواس دارد و همچین در روز های آزمون از انتقال صحیح اطلاعات جلوگیری میکند.پس اگر به دنبال حضور آماده در آزمون های آزمایشی و مدیریت آزمون هستید صبحانه فراموش نشود.



مواد غذایی حاوی پروتئین و کلسیم هستند انتخاب خوبی برای این وعده ی مهم است مصرف موادی مانند پنیر ، گردو ، عسل میتواند انتخاب خوبی باشد همچنین مصرف شیر و تخم مرغ نیز بسیار مفید است.


صبحانه همچنین برای برطرف کردن خواب آلودگی کنکوریها ، بی‌حالی، خستگی، عصبانیت، بی‌حوصلگی در هنگام مطالعه نیز بسیار مناسب است.


تقسیم وعده ها و استفاده از میان وعده در سال کنکور


بهتر است به جای وعده های سنگین و پرخوری در یک وعده وعده های خود را کوچکتر کنید و 5 وعده به جای 3 وعده مصرف کنید تا سطح خون شما همواره در شرایط مناسبی باشد.



مرکبات، موز و آب هویج می تواند یک میان وعده مناسب برای شما باشد، آب هویج میتواند باعث افزایش تمرکز و در نتیجه افزایش کیفیت مطالعه شما شود مرکبات و موز نیز به علت سروتونین باعث آرامش شما میشوند.

مصرف متعادل ویتامین دوپینگی برای کنکور


همه ی ما از اهمیت ویتامین ها در زندگی خود کم و بیش آگاهیم این اهمین برای یک کنکوری بیشتر به چشم میاید حتما به اندازه ی مناسب از ویتامین استفاده کنید و زیاده روی نکنید؛ البته سابقه نشان داده که اغب مردم با شرایط زندگی ماشینی و مدرن مشکل کاهسش ویتامین ها و افت تمرکز مطالعه نیز دارند

سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، فلفل فرنگی و مرکباتی مانند پرتقال، لیمو شیرین و ترش، توت فرنگی، و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی دارد.

ویتامین‌های گروه D هم در آرامش و تقویت حافظه موثرند. ویتامین‌های گروه D در جوانه‌ها، غلات سبوس دار، حبوبات، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.

مصرف موادی که دارای ویتامین E هستند باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز میشود این ویتامین در جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو ،سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات وجود دارد.

مصرف ویتامین های گروه B کمپلکس در کاهش علائم اضطراب، کاهش استرس کنکور و افسردگی اهمیت دارد و به خصوص بین ساعت 7 تا 9 برای داوطلبان کنکور توصیه شده است(مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران).

مصرف قرص آهن به خصوص برای دختران کنکوری با توصیه پزشک نیز میتواند مفید باشد و مانع از کسل شدن کنکوریها می شود .

البته پیشنهاد ما استفاده از مواد طبیعی است که این ویتامین ها را دارند در صورتی که قصد استفاده مداوم از این ویتامین ها به صورت مکمل یا قرص را دارید قبل از آن با پزشک مشورت کنید.

مصرف آب را فراموش نکنید


مصرف مناسب و مداوم آب در طول روز بسیار مفید است از خستگی جلوگیری میکند، به هضم غذا کمک میکند بازدهی شما در هنگام مطالعه را افزایش می دهد، از سردرد جلوگیری میکند و ایمنی بدن را بالا میبرد.

البته قبل خواب و قبل از آزمون آزمایشی در مصرف آب زیاده روی نکنید چون ممکن است خواب آرام و آزمون آزمایشی با تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهد.


مواد قندی درست و به اندازه مصرف کنید


از مصرف زیاد مواد قندی به خصوص شیرینی و تنقلات حاوی شکر خودداری کنید.برخلاف تصور عموم مطالعه و تمرکز به مصرف قند بالا نیازی ندارد این دسته از مواد غذایی در زمان کوتاهی قند خون شما را بالا می برند و بعد از مدتی باعث افت قند می شوند.

پس به جای مصرف زیاد این دسته از مواد پروتئینی و میوه استفاده کنید مصرف گوجه نیز بسیار مفید است و با حذف آثار رادیکال های آزاد میتواند به شما کمک کند و باعث بالا بردن انگیزه درس خواندن می شود . 

چه چیز هایی در سال کنکور نخوریم یا کمتر مصرف کنیم؟


تمامی مواد دارای قند های ساده مانند قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات که به سرعت قند خون را بالا میبرند و در نتیجه سطح انسولین بالا میرود و به دنبال خود خستگی و بی حوصلگی را به همراه دارد پس در استفاده از این دسته زیاده روی نکنید.

مصرف بیش از حد انواع مواد کافئین‌ دار و انواع کولا و چای سیاه که تنظیم خواب کنکور را به هم میریزد در نتیجه قدرت یادگیری و حافظه را تحت تاثیر قرار میدهد.

استفاده بیش از حد از دوغ یا ماست ترش و استفاده بی رویه از پنیر نیز میتواند بر روی حافظه و سرعت انتقال شما به صورت کوتاه مدت اثر بگذارد و آن را کند کند و باعث کاهش انگیزه کنکوریها می شود.

بیشتر بخوانید :

جمع‌بندي و نتيجه‌گيري دروس را فراموش نکنيد

من يک معلمم

دانلود گاهنامه سراج دانش شماره : ۱۴۰۰-۱

جمع بندی مواد مفید برای حافظه و کنکور


گوجه، ماهی، تخم مرغ، عسل،گردو، مصرف به اندازه قهوه و شکلات تلخ،زنجبیل و آجیل میتواند در بهبود حافظه کمک کند.

در گذشته مطلبی تحت عنوان تغذیه مناسب شب کنکور ، صبحانه و سر جلسه ی آزمون نیز منتشر کرده بودیم که به طور ویژه به تغذیه شب کنکورو  آزمون آزمایشی و صبح روز آزمون میپردازد توصیه میشود آن را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.