نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سرنوشت تحصيلي‌ات را خودت رقم بزن

به جاي اعتماد به مراکز انتخاب رشته:

سرنوشت تحصيلي‌ات را خودت رقم بزن
انتخاب رشته مهم است؛ اين را همه مي‌دانيم؛ آن‌قدر مهم است که نبايد با آن سرسري برخورد کرد؛ اما ما مي‌خواهيم بگوييم که اهميت آن بيش از اينهاست؛ آن قدر مهم است که نبايد مسؤوليت انتخاب رشته را به افراد ديگر و مراکز انتخاب رشته سپرد. هر چند که اين افراد خود را در اين زمينه متخصص معرفي مي‌کنند و مي‌گويند که سال‌هاست در امر انتخاب رشته فعاليت کرده‌اند و مي‌توانند عامل پذيرش شما در بهترين رشته و بهترين دانشگاه شوند، اما تجربيات داوطلبان سال‌هاي گذشته به ما مي‌گويد که بسياري از اين افراد مدعي، اطلاعات  کافي و دقيق ندارند و انتخاب رشته را فرصتي گرانبها براي کسب درآمدي هنگفت مي‌دانند.
 مطالعة تجربيات زير براي شما که تصميم گرفته‌ايد سرنوشت تحصيلي خود را به دست افرادي که نمي‌شناسيد، بسپاريد، خالي از فايده نخواهد بود.
مهندسي مکانيک دانشگاه تهران با رتبة 4000
سال گذشته يک ميليون و نيم مي‌گرفت تا براي داوطلبان انتخاب رشته کند.
در فيلم‌هاي تبليغاتي‌اش با جديّت مي‌گويد که انتخاب رشته، يک پروسة بسيار دشوار است و نياز به تخصصي ويژه دارد و اگر به متخصص مراجعه نکني، حتي با رتبة دو رقمي‌نيز امکان دارد که در دانشگاه قبول نشوي؛ اما اگر به متخصص مراجعه کني (يعني به اين آقاي محترم مراجعه کني)، با رتبة 4684، در رشته مهندسي مکانيک دانشگاه تهران قبول خواهي شد!
اين آقا که طي ده روز انتخاب رشته، مسؤوليت انتخاب رشتة چند هزار نفر را برعهده مي‌گيرد، در فيلم انتخاباتي خودشان اعلام نمي‌کند که مهندسي مکانيک مورد نظر ايشان وابسته به دانشگاه تهران است و در دانشکدة فني کاسپين واقع در رضوان شهر استان گيلان قرار دارد!
شهرت بسيار  و اشتباهات  بي شمار
– چطور ميشه از انتخاب رشتۀ  سازمان سنجش شکايت کرد؟
– چي شده؟
– تو انتخاب رشتۀ خواهرم اشتباه کردند. خواهرم رشته‌اي قبول شده که اصلاً انتخاب نکرده بود!
– مطميني؟!
– بله. خواهرم اصلاً شهرستان‌ها رو انتخاب نکرده بود؛ تازه اين رشته رو هم دوست نداره. الان رشته‌اي که دوست نداره تو شهرستان قبول شده. اگه مي‌خواست، مي‌تونست همين رشته رو تو تهران قبول بشه.
– کپي فرم انتخاب رشته تون رو داريد؟
– نه نداريم . آخه کاغذ اون مرکز انتخاب رشته (وابسته به يک مؤسسه کنکور بسيار معروف) تموم شده بود؛ بنابراين، نتونستن برامون پرينت بگيرن.
چند روزي مي‌گذرد و دوباره زنگ مي‌زند.
– مي‌گم اگر کسي تو انتخاب رشته، اشتباه کرده باشه، چي کار بايد بکنه؟
– براي خواهرت مي‌پرسي؟
– بله. معلوم شد که مسؤول پر کردن فرم انتخاب رشته، کد رو اشتباهي وارد کرده بود.
– خب؟
– هيچي. از ما عذرخواهي کردن، اما خواهر من اين رشته رو دوست نداره.
بي‌توجهي به شرايط اقتصادي، اجتماعي  و علايق داوطلب
 آيا مي‌دانيد که درصد قابل توجهي از دانشجويان در ترم اول دانشگاه مشروط مي‌شوند؟
متخصصان امر، دليل اين ضعف علمي را  بي‌علاقگي به رشتۀ تحصيلي يا  تحصيل در يک شهر ديگر و دوري از خانه و خانواده و مواجهه با مشکلات  عاطفي، اقتصادي و اجتماعي ناشي از اين دوري مي‌دانند.
متاسفانه برخي از داوطلبان تصور مي‌کنند که چون امکان 150 انتخاب در فرم انتخاب رشته را دارند، بايد تمام اين 150 انتخاب را پر کنند، و هنگام پر کردن اين فرم، به شرايط رشته ‌ها و دانشگاه‌هاي انتخاب شده و همچنين موقعيت خانوادگي، عاطفي، اقتصادي و … خودشان توجهي ندارند  و بعد از پذيرش در رشته و دانشگاهي دور از انتظارشان، تازه به فکر مي‌افتند و نگران شرايط پيش آمده مي‌شوند.
بیشتر بخوانید :
در اين ميان، نقش مؤسسات انتخاب رشته را هم نبايد از نظر دور داشت. بسياري از اين مؤسسات، بدون توجه به شرايط داوطلبان، فقط براي بالارفتن آمار قبولي‌هاي مراجعه کنندگان به مؤسسه‌شان، براي آنها انتخاب رشته مي‌کنند، و حتي اگر مراجعه کننده‌اي اعتراض کند، به آنها قول مي‌دهند که در رشته و دانشگاه مورد علاقۀ‌شان پذيرفته مي‌شوند و  انتخاب رشته‌هاي بعدي فقط براي خالي نبودن عريضه است!
بارها از داوطلبان معترض به نتايج انتخاب رشته شنيده‌ايم که من به اعتماد آقا يا خانم … انتخاب رشته کرده بودم و او به من گفته بود  که حتماً تا انتخاب سي‌ام يا چهلم فرم انتخاب رشته قبول خواهم شد؛ براي همين هم روي  انتخاب‌هاي بعدي خودم هيچ حساسيتي نداشتم!
مراجعه کنندگاني که حتي حاضرند انصراف بدهند و براي سال بعد در آزمون سراسري شرکت کنند، و البته چنين امکاني نيز براي رشته‌هاي روزانه وجود ندارد، و انصراف داوطلب، مساوي با يک سال محروم شدن از شرکت در آزمون سراسري است.
شايد باورتان نشود، اما هر سال پس از اعلام نتايج نهايي آزمون سراسري، تعدادي از دانش‌آموزانم به دليل پذيرش در رشته‌اي که علاقه‌اي به آن ندارند يا عدم پذيرش در هيچ رشته محلي، از من راهکار مي‌خواهند؛  داوطلباني که مسؤوليت انتخاب رشته را بر عهدۀ مؤسسات گاه پر آوازه نيز گذاشته‌اند و در نهايت از نتيجۀ کار آنها سرخورده و پشيمان هستند.
بسيار شنيده‌ايم داوطلبي به مؤسسه‌اي که براي يک ربع ساعت مشاوره حضوري از سوي آقا يا خانم …. چند صد هزار تومان يا حتي ميليون‌ها تومان مي‌گيرد، مراجعه کرده و مؤسسه تعهد داده است که داوطلب در فلان يا بهمان رشته قبول گردد؛ اما در نهايت، داوطلب در هيچ رشته‌اي پذيرفته نشده يا در رشته‌هاي بدون آزمون قبول شده است!
پيشنهاد ما اين است که مسؤوليت اين امر مهم و حياتي را خودتان بر عهده بگيريد و مطمين باشيد، برخلاف آنچه مؤسسات انتخاب رشته مي‌گويند، مطالعۀ دفترچۀ راهنماي انتخاب رشته و انجام يک انتخاب رشتۀ خوب، کار دشواري نيست و شما از پس آن برخواهيد آمد.

وقتي شما از پس آزمون سراسري، که يک رقابت علمي سنگين و فشرده است، برآمديد، حتماً توانايي مطالعۀ دفترچۀ راهنماي انتخاب رشته و پرکردن فرم انتخاب رشته را هم داريد؛ پس اجازه ندهيد که مشاوران دروغين انتخاب رشته، شما را ناتوان قلمداد کنند و خود را قيّم شما در اين امر مهم بپندارند؛ البته مشورت کردن با والدين، دانشجويان رشته‌هاي مختلف، دبيران مدرسه و همين طور افراد مجرب و آشنا با امر انتخاب رشته و همچنين رشته‌ها و دانشگاه‌هاي مختلف، امري لازم است، اما سرنوشتي تحصيلي خود را خودتان رقم بزنيد. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.