نتایج در این بخش نمایش داده می شود

زمان را دريابيد !

چند هفته است که از امتحانات ترم اول مي‌گذرد؛ امتحاناتي که اميدواريم براي حضور خوب در آنها، درس‌ها را به صورت کامل و جامع مطالعه کرده و با آمادگي کامل سر جلسات آزمون رفته و حتي براي پي بردن به ظرافت‌ها و نکات کنکوري اين مباحث، به اندازه کافي سؤال تستي نيز  حل کرده باشيد.
اگر تاکنون به بررسي وضعيت خود در آزمون‌هاي ترم اول نپرداخته‌ايد، لازم است که اين کار را انجام دهيد. آزمون‌هاي ترم اول مي‌تواند نقاط قوت و ضعف شما را تا حدودي تعيين کند. ببينيد که در چه مواردي ضعف داريد و چقدر زمان براي رفع اين نقاط ضعف نياز داريد. اين اطلاعات، برنامه شما را براي ترم دوم تعيين مي‌کند. در واقع براي ترم دوم بايد بسيار جدي‌تر و دقيق‌تر برنامه‌ريزي کنيد؛ زيرا پس از پايان ترم دوم، تنها چند روز تا آزمون سراسري فاصله است؛ پس نمي‌توانيد رفع ضعف‌هاي خود را در ترم اول يا پايه به اين زمان موکول کنيد.
اين روزها بايد، علاوه بر مطالعه مطالب ترم دوم، حتماً برنامه دقيقي همراه با ذکر جزييات براي مطالعه تمام دروس (پايه و ترم اول) تنظيم کنيد. عده‌اي از داوطلبان، همه چيز را به تعطيلات نوروز و سال جديد موکول مي‌کنند و تصور مي‌کنند که در سال آينده، ناگهان انقلابي در دانش، توان و زمان آنها ايجاد خواهد شد!
مطمين باشيد که چنين چيزي واقعيت ندارد و در ماه­هاي بهار هم، هر شبانه روز 24 ساعت است! و از سوي ديگر، همان طور که بارها گفته‌ايم، کنکور، يک مسابقه است، و اگر در بهار  وقت شما آزادتر است و زمان بيشتري براي مرور درس­ها داريد، ساير داوطلبان هم شرايطي مشابه شما دارند و مي‌توانند زمان بيشتري را به مطالعه دروس اختصاص دهند.
مي‌دانم که مي‌گوييد الان وقت نداريد و زماني که  خسته از مدرسه مي‌آييد، فقط توان مطالعه درس‌هاي روز بعد را داريد و  نمي‌توانيد به درس‌هاي ترم يک يا، بدتر از آن، سال‌هاي گذشته بپردازيد، اما کافي است که يک هفته برنامه خود را به دقت بنويسيد؛ يعني از وقتي که مدرسه تعطيل مي‌شود تا زماني که براي خوابيدن به رختخواب مي‌رويد، با ذکر جزييات، برنامه خود را يادداشت کنيد. بعد از يک هفته متوجه خواهيد شد که هر روز چقدر از وقتتان را صرف انجام کارهايي مي‌کنيد که براحتي مي‌توانيد  از آنها صرف نظر نماييد يا زمانش را کاهش دهيد و به جاي آن به مطالعه درس‌هاي پايه  بپردازيد.
براي مثال، بعد از يادداشت کردن برنامه يک هفته خود، متوجه مي‌شويد که در طي هفته، حداقل سه يا چهار  ساعت را صرف مراجعه به نت، گفت و گوي تلفني با دوستان، بازي‌هاي کامپيوتري، تماشاي برنامه‌هاي تلويزيون يا خواب بي‌حساب و کتاب بعد از ظهر مي‌کنيد؛ کارهايي که مي‌شود با برنامه انجام داد و در عوض به عنوان يک کنکوري، وقت بيشتري را صرف درس خواندن و تست زدن کرد. نگوييد که به اين تفريح‌ها احتياج داريد. ما هم اين موضوع را مي‌دانيم و انتظار نداريم که به طور کامل از انجام آنها صرف نظر کنيد، اما شما فقط کمتر از پنج ماه تا کنکور فرصت داريد، و مي‌توانيد در اين مدت، کمي نسبت به خود سخت‌گيرتر باشيد تا بعد از آزمون سراسري، طعم شيرين موفقيت را بچشيد و به خاطر کم کاري يا تنبلي کردن، احساس عذاب وجدان نداشته باشيد. سياوش مهران، دارندة رتبه يک گروه آزمايشي علوم تجربي سال 90، در اين زمينه مي‌گويد: «موفقيت در کنکور، ارزش اين را دارد که يک سال برايش وقت بگذاريد؛ چون بخشي از آينده‌تان را تضمين مي‌کند، و اگر در آزمون‌ها درصدي را که مي‌خواهيد، کسب نمي‌کنيد، نا اميد نشويد و به راهتان ادامه دهيد؛ چون در کنکور، حتي صدم درصدها هم مي‌تواند در نتيجه تاثيرگذار باشد.»
در اين ميان، داوطلباني که فکر مي‌کنند زمان لازم را براي آماده شدن در کنکور ندارند و حجم بالايي از دروس را نخوانده‌اند، مي‌توانند مطالب و دروس را به صورت گزينشي مطالعه کنند؛ البته لازم است که براي گزينشي خواندن، موارد زير را در نظر داشته باشند:
*  هيچ درسي، از جمله دروسي را که فکر مي‌کنيد در آنها ضعيف هستيد، حذف نکنيد و به ضعف و قوت خود در مباحث درسي توجه کنيد و مباحثي را که ساده‌تر هستند، بخوانيد و مباحث وقت‌گير و دشوار را حذف کنيد‌.
*   روي درس‌هايي که در کنکور اهميت بيشتري و ضرايب بالاتري دارند، بيشتر تمرکز کنيد.
*   به مباحثي که در بودجه بندي سؤالات کنکور ارزش سؤالي بالايي دارند، بيشتر توجه کنيد.
* ساعات مطالعه خود را بتدريج بالا برده و درس­ها و مطالبي را که به طور کامل نخوانده‌ و در آزمون‌ها نمرات متوسطي از آنها به دست آورده‌ايد، تا حد مسلّط شدن مطالعه کنيد.

*   وقت خود را تنها صرف مطالعه مطالبي کنيد که در اين فاصلۀ زماني مي‌توانيد با مطالعه آنها نتيجه بگيريد؛ بنابراين، مباحث دشوار و وقت گير را فعلاً کنار بگذاريد.

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.