نتایج در این بخش نمایش داده می شود

راهکارهاي آمادگي براي آخرين روزهاي باقي‌مانده تا کنکور

شما آماده شرکت در آزمون سراسري هستيد، اما هنوز چند روزي تا شروع آن باقي‌مانده است.

در اين روزهاي باقي‌مانده، ممکن است استرس داشته باشيد و مطمين نباشيد که اين روزها را چگونه بگذرانيد.

خوشبختانه، يک هفته مي‌تواند زمان کافي براي آماده شدن نهايي  شما براي شرکت در اين آزمون باشد. فقط هر روز مطالعه کنيد تا بتوانيد سطح استرس خود را پايين نگه داريد.

مرور دانسته‌ها سبب مي‌شود که شما حتي در حين مطالعه لذت ببريد!

لازم است بدانيد که در آخرين روزهاي باقي‌مانده تا آزمون سراسري، بايد مدام به مرور نکات کليدي و خلاصه‌هاي خود بپردازيد تا همه موارد به طور پيوسته در ذهنتان بازنگري شود.

کنکور، يک آزمون رقابتي است که بايد در آن تمرکزتان بر خود و توانمندي‌هايتان باشد؛ بنابراين، از مقايسه خود با ديگران و محاسبه نمره آزمون و رتبه و …. در اين روزهاي حساس، جداً بپرهيزيد.

راهکارهاي مطالعاتي

1- شناسايي نقاط قوت و ضعف تمام منابع آزمون را به صورت مرتب کنار خود بچينيد، و در يک برگه اسامي دروس آزمون و کتاب‌ها را بنويسيد و جلوي هر کدام ميزان آمادگي خود و دفعاتي را که در اين مدت مطالب را مرور مي‌کنيد، بنويسيد (اين راهکار انگيزه شما را افزايش مي‌دهد و موجب مي‌شود که نقاط قوت و ضعف خودتان را متوجه شويد).2- مرور خلاصه‌ها هر آنچه را که خودتان از دروس آزمون خلاصه کرده‌ايد يا منابع خلاصه شده‌اي را که در اختيار داريد، مرور کنيد.3- در فواصل زماني متمرکز مطالعه و استراحت کن براي خود برنامه‌ريزي کنيد و ساعات بيداري، مطالعه و مرور مطالب، استراحت و تغذيه، تمرين و تست‌زدن خودتان را يادداشت کنيد.
4- فاصله گرفتن از رسانه‌ها و فضاي مجازي‌ فضاي رسانه‌اي بسيار گسترده و جذاب است، ولي سعي کنيد در مدت زمان باقي‌مانده تا روز آزمون، رژيم رسانه بگيريد و حتماً وسايل ارتباطي را در مدت زمان باقي‌مانده تا آزمون، از خود دور کنيد و فقط روي مطالعه و آزمون تمرکز کنيد. توجه داشته باشيد که در آينده و بعد از آزمون، زمان زيادي را در اختيار خواهيد داشت که مي‌توانيد اوقات فراغت خود را با آن سپري کنيد.5-  افزايش مهارت تست زني به آزمون‌هاي سراسري سال‌هاي گذشته نگاهي بيندازيد و در روز چند ساعت تست‌زني را تمرين کنيد.6- بازنويسي خلاصه شده‌ها مطالب خلاصه شده و نکات طلايي را که قبلاً نوشته‌ يا در کتاب و جزوه مشخص کرده‌ايد، دوباره بنويسيد؛ چون در ذهنتان بهتر يادآوري مي‌شود.
7- خودت را بيازما ! يک‌ بار در روزهاي پيشِ‌رو، خود را در فضاي کنکور تجسم کنيد و فقط تست دروس مختلف را تمرين کنيد.8-  توجه به فضاي مطالعه گاهي ممکن است از فضاي مطالعه خود که مدت زيادي را در آن گذرانده‌ايد، خسته شده باشيد؛ بنابراين، گهگاهي خوب است که به مدت محدودي فضاي مطالعه‌تان را تغيير دهيد و مدت زمان کوتاهي منابع مطالعاتي خود را براي خوانش به حياط يا پارک يا کتابخانه ببريد و آنها را مطالعه کنيد.

راهکارهاي جسماني و رواني

1- اختيار ذهنت را در دست بگير ! درس خواندن براي آزمون، بسيار سخت و استرس‌زاست؛ به ويژه زماني که سعي مي‌کنيم مطالب زيادي را در ذهنمان حفظ کنيم؛ از سوي ديگر، قابليت پيچيده ذهن است که در يک لحظه مي‌تواند انسان را به هزاران جا ببرد؛ پس ضرورت دارد که کنترل ذهنتان را در اختيار خود بگيريد.2- حفظ شادابي غذاي خوب و ميان وعده‌هاي سالم بخوريد و براي کاهش استرستان به نواهاي آرامش‌بخش گوش دهيد.
3- به اندازه کافي بخواب ! خواب شبانه خود را ناديده نگيريد؛ وگرنه بي‌قرار مي‌شويد. عادات بدن خود را مدّنظر قرار دهيد و در ساعات هشياري ذهنتان، مطالب را مرور کنيد و مغزتان را با کم‌خوابي خسته نکنيد.4- برخيز ! به جاي نشستن در تمام ساعات پشت ميز مطالعه يا روي زمين، دقايقي از جاي خود بلند شويد و راه برويد و کمي براي ورزش و حرکات کششي وقت بگذاريد و حداقل چند دقيقه در روز، داخل خانه يا بيرون از آن، پياده‌روي کنيد.
5- آرام باش ! مهم‌تر از همه اينکه نترسيد و با آرامش و انگيزه‌، بر خلاصه‌نويسي‌ها و مطالعات خود تمرکز نماييد و آنها را مرور کنيد.

منابع مورد استفاده:

Ashley Pritchard, School Counselor (2023). How to Study a Week Before an Exam

. https://www.wikihow.com

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.