نتایج در این بخش نمایش داده می شود

در اين روزها تست‌زدن را فراموش نکنيد (۱)‏

سلام ! سلامي چو بوي خوش آشنايي !

در شماره‌هاي گذشته، هم در  اين ستون و هم در ساير ستون‌هاي نشريه، بارها متذکر شده‌ايم و به داوطلبان آزمون‌ها و دانش‌آموزان گفته‌ايم که کنکور فقط درس خواندن نيست، بلکه چطور درس خواندن و چگونه پيمودن راهي است که بايد هر داوطلب تا زمان برگزاري آزمون سراسري طي کند، و براي موفقيت در کنکور، فقط داشتن اطلاعات علمي کافي نيست. در اين مسير، يکي از مهم‌ترين اقدامات لازم، تست‌زني خوب است؛ زيرا تا شما با چگونگي انجام تست‌هاي تمريني و سرعتي آشنا نشويد و آن را تجربه نکنيد، نمي‌توانيد از نقاط ضعف و قوت خود مطلع يا با مهارت‌هاي تست‌زني آشنا شويد و به خوبي از پس اين آزمون‌ها برآييد.

يکي از دلايل ضعف داوطلبان در سنجش چهارگزينه‌اي، کمبود وقت و سردرگمي آنها در استفاده از نکات در حل سؤالات تستي است، و به همين دليل است که برخي از دانش‌آموزان، با وجود کسب معدل‌هاي بالا در امتحانات تشريحي، نتايج ضعيفي در امتحانات تستي، که عمده‌ترين آنها آزمون سراسري است، مي‌گيرند. 

اگر شما به عنوان يک داوطلب کنکور، از يک برنامه‌ريزي اصولي و درست بهره مي‌بريد، بايد تا کنون به همراه مطالعه‌تان، تست‌زني را نيز به شکل مداوم و پيوسته در برنامه درسي خود قرار داده باشيد. تست‌زني را مي‌توانيم به دو مرحله قبل و حين آزمون تقسيم کنيم.

در اين مجال در نظر داريم تا شما را با روش‌هاي تست‌زني قبل از آزمون آشنا کنيم.

اگر تا به حال وقتي براي انجام اين کار نداشته‌ايد، از همين الان که مجال و فرصت چنداني تا زمان برگزاري آزمون سراسري سال جاري باقي نمانده است، و پس از مرور خلاصه‌هايتان، شروع به زدن تست‌هاي موضوعي و طبقه‌بندي شده کنيد.

تعداد تست‌ها بايد در حدود 30 تا 40 سؤال باشد و بدون زمان و در دسته‌هاي ده‌تايي انتخاب شوند و بعد از هر 10 تستي که مي‌زنيد، جواب‌هايتان را بررسي و ارزيابي کرده و علت اشکال‌ها و غلط‌هايتان را پيدا کنيد.

در اين مرحله، در تست زدنتان درصد بگيريد، اما زمان نگيريد؛ يعني دقت در پاسخگويي و رسيدن به پاسخ صحيح، مهم‌ترين هدف اين مرحله است. در اين مرحله، اگرچه زمان مهم نيست، اما در پايان هر 10 تست، زمان پاسخگويي خود را نيز در نظر بگيريد.

اگر بتوانيد تا پايان اين مرحله، تست‌ها را تقريباً در زمان يک و نيم برابر زمان استاندارد کنکور بزنيد، پيشرفت خوبي داشته‌ايد. نکته ديگري که در اين مرحله بايد به آن توجه داشته باشيد، اين است که از آنجايي که در کنکور، تست‌ها به صورت طبقه‌بندي شده و از يک مبحث نيست، شما داوطلبان عزيز از هم اکنون بايد عادت کنيد تا بتوانيد تست‌هاي مباحث مختلف را با هم بزنيد؛ براي مثال، اگر در درس فيزيک به فصل صوت رسيده باشيد، پس از مطالعه بايد تست آن مبحث را زده و در کنار آن تست‌ها، پنج تست از هر کدام از فصل‌هاي نوسان موج، ديناميک و حرکت را هم بزنيد؛ زيرا انجام اين کار، موجب مي‌شود که مطالب قبلي در حافظه‌تان بايگاني نشود و هميشه در دسترس و تازه باشد.

پس از اينکه با نحوه تست‌زني و روش‌هاي صحيح تست‌زني تا حدود زيادي آشنا شديد، در روز‌هاي نزديک به آزمون سراسري، تست سرعتي را تمرين کنيد؛ در واقع همان تعداد تستي را که در آزمون از يک درس طرح مي‌شود، انتخاب کنيد و زمان و همچنين درصد تست‌زني خود را در نظر بگيريد و در شرايطي کاملاً شبيه آزمون سراسري، خود را محک بزنيد و بعد از هر 10 تست، سرعت تست‌زني خود را تنظيم کنيد.

حتماً به اين موضوع نيز توجه داشته باشيد که اگر دچار ضعف در هر کدام از مراحل فوق شديد، اين مساله، نشان دهنده مشکل شما در مرحله قبل است؛ به عنوان نمونه، اگر نتوانستيد تست‌هاي موضوعي و طبقه‌بندي شده را به خوبي بزنيد، احتمالاً اين پيشامد به معناي آن است که به مباحث مربوط کاملاً مسلّط نيستيد.

مرحله آخر، مرور تست‌هاي نشان‌دار است.

در اين مرحله، تست‌هايي را که غلط زده‌ايد، علامت بزنيد و هر دفعه که مي‌خواهيد درس‌ها را مرور کنيد، اين تست‌ها را هم مطالعه کنيد. تکرار اين تست‌ها مهارت شما را در تست‌زني افزايش مي‌دهد.

يکي از بهترين روش‌هاي آمادگي براي تست زدن در گام اول، آن است که پس از خواندن هر مبحث، تست‌هاي آن مبحث را در زمان مقرر بزنيم؛ يعني وقتي درسي را خوانديد و خود را آماده ديديد، براي خود تست‌هايي را مشخص کرده و زماني را معين کنيد و در آن زمان معين تست‌ها را بزنيد؛ مثلاً اگر براي درس رياضي 30 تست مشخص کرده‌ايد، 45 دقيقه وقت گذاشته و آنها را حل کنيد. ممکن است که در ابتدا از اين 30 تست فقط چند تست را حل کنيد، ولي اين موضوع اصلاً اهميتي ندارد؛ زيرا در کنکور، به غير از معلومات و آگاهي، که شرط لازم اين آزمون است، سرعت عمل نيز شرطي کافي، اما مهم است؛ چون شما هر چقدر خوب مطالعه کنيد و به دروس خود نيز خوب تسلط داشته باشيد، با اين حال، اگر سرعت عمل نداشته باشيد، موفق نخواهيد بود؛ پس، از همان روز اول، تست زدن را با رعايت زمان مقرر ياد بگيريد.

يکي از مهم‌ترين کارهايي که شما داوطلبان عزيز در اين چند هفته منتهي به کنکور براي يک نتيجه‌گيري خوب بايد انجام دهيد، زدن «تست زمان‌دار» است. «تست زمان‌دار»در تمرينات تست‌زني داوطلبان اهميت بسيار زيادي دارد؛ البته اين موضوع، مستلزم آن است که شما مراحل قبلي مطالعه را به خوبي گذرانده باشيد تا از اين مرحله نتيجه بهتري بگيريد.

اگر خوب فکر کنيد، متوجه خواهيد شد که زمان، اولين و مهم‌ترين عامل مؤثر در تفاوت اين نوع تست با تست سرعتي است و تنها راه تسلط بر اين عامل، تکرار و تمرين شرايط تست‌زني در جلسه آزمون، يعني زدن «تست زمان‌دار» است.

مدير اجرايي 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.