نتایج در این بخش نمایش داده می شود

درآمدي بر رضايت و موفقيت تحصيلي

سلام ! سلامي چو بوي خوش آشنايي !

از آنجايي که تا زمان برگزاري نوبت دوم آزمون سراسري سال 1402 که در اواسط تير ماه سال آينده برگزار مي‌شود، زمان بسياري زيادي باقي نمانده است، بهتر ديديم که مفاد اين ستون را در شمارۀ پيشِ رو، به کيفيت مطالعه اختصاص دهيم.

مشاوران و برنامه‌ريزان آموزشي اعتقاد دارند که مطالعه بايد پيوسته، مستمر، باکيفيت و مبتني بر يک برنامه‌ريزي اصولي باشد و تاکيد بيش از حد بر کميت و افزايش ساعات مطالعه را امري علمي و قطعي نمي‌دانند و آن را توصيه نمي‌کنند.

علاوه بر مشاوران، تجربۀ زيسته و مشترک نفرات برتر آزمون سراسري، که حاصل سال‌هاي متمادي گفت و گوي اين هفته‌نامه با آنها بوده است، حکايت از کيفي بودن مطالعه آنها، در کنار اختصاص ساعات بيشتري از روز به اين مساله دارد.

يکي از سؤالات بسيار مهم داوطلبان و متقاضيان آزمون سراسري، همواره آن بوده است که: در يک روز يا هفته، چند ساعت را بايد به مطالعه اختصاص داد و ساعت استاندارد مطالعه در روز و هفته، چقدر است؟

در جواب بايد گفت که اين سؤال مي‌تواند پاسخ‌هاي مختلفي داشته باشد و براي هر فرد يا داوطلب، پاسخ‌ها متفاوت است؛ بنابراين، ممکن است که ساعت استاندارد مطالعه در طول هفته براي يک داوطلب 50 ساعت و براي داوطلب ديگر 80 ساعت باشد.

در اين مثال، داوطلب اول ممکن است که توانايي و شرايط داوطلب دوم را نداشته باشد؛ بنابراين، نمي‌توان گفت که اگر تمامي داوطلبان10 ساعت در روز مطالعه کنند، اين ساعت را مي‌توان ساعت استاندارد مطالعه براي يک داوطلب آزمون سراسري در طول روز دانست.

با وجود تاکيد فراوان بر مطالعۀ بيشتر و افزايش کمّي آن، هرگز ميزان مشخصي از مدت زمان يا تعداد ساعات قطعي در روز را نمي‌توان به همۀ داوطلبان کنکور توصيه کرد.

عمدۀ داوطلبان برتر آزمون سراسري، داوطلبان موفق و حايز رتبه‌هاي خوب، روزانه بين 8 تا 12 ساعت مطالعه را با توجه به شرايط زندگي، وضعيت روحي، آمادگي ذهني و سلامت جسمي خود تجربه کرده‌اند؛ با اين حال، اختصاص همين ميزان ساعات براي مطالعه هم، در زمان‌هاي مختلف، متفاوت بوده است؛ به عنوان مثال، در روزهاي آغازين برنامۀ زمان‌بندي شده، کمتر، و در روزهاي باقي‌مانده تا کنکور، اين ساعات، بيشتر بوده است.

همۀ داوطلبان به خوبي مي‌دانند که داشتن مطالعۀ کافي، و البته با کيفيت، در روزهاي مانده به کنکور، چقدر مهم و سرنوشت‌ساز است و تا چه حد مي‌تواند نقش مهمي را در آيندۀ داوطلب کنکور ايفا کند؛ بنابراين، در اين ايام، هر چه بيشتر تلاش کنيد و از لحظه لحظه وقت خود نهايت استفاده را ببريد و آن را به مرورِ مطالب اختصاص دهيد، تا در نوبت دوم آزمون سراسري سال 1402، با آمادگي بيشتري شرکت کنيد.

مدير اجرايي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.