نتایج در این بخش نمایش داده می شود

جزييات تحصيل هم‌زمان در دورشته يا دو مقطع غيرپزشکي در دانشگاه آزاد، اعلام شد

رييس مرکز سنجش، پذيرش و فارغ‌التحصيلي دانشگاه آزاد اسلامي، طي دستورالعملي، جزييات تحصيل هم‌زمان دانشجويان غيرپزشکي در دو رشته يا دو مقطع تحصيلي در دانشگاه آزاد اسلامي را اعلام کرد.

بر اين اساس،‌ دکتر معصومه طباطبايي، در اين دستورالعمل اعلام کرده است که شيوه نامه تحصيل هم‌زمان دانشجويان غيرپزشکي در دو رشته يا دو مقطع تحصيلي در دانشگاه آزاد اسلامي، در راستاي اجراي راه‌کنش اصلاح نظام جذب، حمايت و ارزيابي تحصيلي دانشجويان، بر مبناي رويکرد يادگيري عميق مبتني بر داده‌هاي پيمايشي، از بسته کاري ارتقاء کيفيت و کارآمدي دوره‌هاي تحصيلي تدوين شده است.

بر اساس اين شيوه‌نامه، پذيرفته‌شدگان (يا دانشجويان) در هر يک از مقاطع تحصيلي کارداني، کارشناسي پيوسته (تمام‌وقت يا پاره‌وقت)، کارشناسي ناپيوسته و کارشناسي‌ارشد واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي و همچنين يکي از دانشگاه‌ها يا مؤسسات آموزش عالي، علاوه بر امکان تحصيل به صورت حضوري يا مجازي در مقطع و رشته قبولي (يا تحصيلي) خود، مي‌توانند در يک رشته ديگر در همان مقطع يا در مقاطع تحصيلي پايين‌تر در واحد دانشگاهي محل پذيرش (يا تحصيل) يا در يکي از واحدهاي استان محل تحصيل يا در واحد الکترونيکي، به‌طور هم‌زمان تحصيل کنند. 

پذيرفته‌شدگان (يا دانشجويان) دوره دکتري تخصصي، تنها مي‌توانند در يکي از مقاطع پايين‌تر در رشته ديگري، به طور هم‌زمان در واحد دانشگاهي محل پذيرش (يا تحصيل) يا در يکي از واحدهاي مستقر در ناحيه آمايشي يا در واحد الکترونيکي تحصيل کنند؛ لذا تحصيل هم‌زمان در دو رشته در مقطع دکتري تخصصي، مجاز نيست.

بر اساس بندهاي اين دستورالعمل، دانشجويان ممتاز در مقطع کارشناسي پيوسته، مي‌توانند در صورت قبولي در يک رشته با آزمون، در رشته دوم از گروه آزمايشي يکسان (رشته‌هاي متجانس) با رشته اول، که در واحد محل تحصيل دانشجو داير و پذيرش آن در واحد با آزمون است، بدون شرکت در آزمون مجدد، ادامه تحصيل دهند. اين دانشجويان، براي گرفتن دو مدرک تحصيلي، بايد حداقل واحد درسي را که از طريق کميته‌هاي برنامه‌ريزي تخصصي مشخص مي‌شود، علاوه بر واحدهاي درسي رشته اول، بگذرانند.

در اين دستورالعمل آمده است:

چنان‌چه واحد دانشگاهي دو رشته دانشجو متفاوت باشد، اصل مدرک پايه، از سوي واحدي که دانشجو در رشته اول تحصيل مي‌کند، اخذ مي‌شود و تصوير برابر اصل مدرک پايه و گواهي اشتغال به تحصيل دانشجو در واحد دانشگاهي اول، براي واحد دانشگاهي دوم نقش مدرک پايه را دارد.

ضمناً دانشجو موظف است که در ابتداي هر نيمسال تحصيلي، گواهي اشتغال به تحصيل در رشته اول خود را به منظور صدور مجوز ثبت نام در آن نيمسال، به واحد محل تحصيل رشته دوم تحويل دهد.

براي مشمولان نظام وظيفه، رعايت سقف زماني استفاده از معافيت تحصيلي در رشته اول، الزامي است، و هر زمان دانشجو در رشته‌اي که براي وي معافيت تحصيلي صادر شده است، دوره خود را به اتمام برساند، طبق مقررات، به نظام وظيفه معرفي مي‌شود و از ادامه تحصيل وي در رشته دوم ممانعت به  عمل خواهد آمد، و


در صورت عدم فراغت از تحصيل فرد در سقف زماني معافيت تحصيلي رشته اول، از ادامه تحصيل فرد در هر دو رشته جلوگيري به عمل خواهد آمد، و در اين شرايط، امکان ادامه تحصيل فرد، تنها پس از تعيين تکليف وضعيت نظام وظيفه وي و در قالب بازگشت به تحصيل فرد، با رعايت شرايط و ضوابط جاري دانشگاه، امکان‌پذير خواهد بود.

بر اساس بندهاي اين دستورالعمل، مجموع تعداد واحدهاي مجاز در هر نيمسال، براي تحصيل هم‌زمان در دو رشته، به شرح جدول زير است:

رشته اول يا رشته دومکاردانيکارشناسيکارشناسي‌ارشد
دکتري تخصصي282818
کارشناسي‌ارشد282818
کارشناسي2020*
کارداني20**

بر اساس بندهاي اين دستورالعمل، شرايط تحصيل هم‌زمان دانشجويان در حال تحصيل در يکي از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، به غير از دانشگاه آزاد اسلامي، به اين صورت است که دانشجويان در حال تحصيل در يکي از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، مي‌توانند در رشته/مقطع دوم در يکي از واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در همان شهر دانشگاه رشته اول خود يا در واحد الکترونيکي تحصيل کنند.

همچنين در اين دستورالعمل آمده است: چنان‌چه تعدادي از واحدهاي درسي، به لحاظ عنوان و محتوا، بين دو رشته مشترک باشد، در صورتي که محل تحصيل دو رشته دانشجو در يک واحد دانشگاهي باشد، گذراندن واحدهاي مشترک براي يک بار کفايت مي‌کند و نمرات در کارنامه هر دو رشته ثبت مي‌شود.

ضمناً در صورتي که دو رشته، در دو واحد دانشگاهي متفاوت باشد، چنان‌چه بر اساس رتبه‌بندي اداره کل تعالي سازماني، هم‌تراز باشند، گذراندن دروس در هر يک از دو واحد، بلامانع است و در کارنامه دو رشته ثبت مي‌شود؛ در غير اين صورت، دروس گذرانده شده در واحد دانشگاهي با رتبه بالاتر، قابل قبول در واحد دانشگاهي ديگر است و بالعکس آن امکان‌پذير نيست.

ضمناً مدرک دانشجو بعد از اتمام هر دوره (رشته/مقطع) صادر و طبق ضوابط به دانشجو تحويل داده مي‌شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.