نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بختک کنکور بر درس دین و زندگی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، سالیان سال است که از کنکو به عنوان یک غول نام برده می شود. غولی که سرنوشت دانش آموزان به آن گره خورده است. سال های کودکی و نوجوانی با سرو کله زدن با این غول به پایان می رسد.

کمتر دانش آموزی است که استرس کنکور را نداشته باشد. کنکوری که گاهی نتیجه آن موجب سرخوردگی و افسردگی نوجوانان می شود. مبنای دانش آموزان در نظام آموزشی کشور، حافظه محوری است. دانش آموزان باید مطالب را حفظ کنند تا بتوانند تست های کتاب های کمک آموزشی را بزنند. کلاس های مختلف بروند تا بتوانند در آزمون های تستی موفق شوند.

دانش آموزان باید در کلاس های مختلف آمادگی کنکور شرکت کنند تا بتوانند تست زنی را فراگیرند و به عنوان یک دانش آموز خوب و باهوش در کنکور نتیجه بگیرند. این موضوع موجب شده است تا دیگر استعداد های دانش آموزان دیده نشوند یا از یادگیری عمیق برخی از مطالب بازمانند.

کتاب های درسی عمومی و تخصصی در کنکور سراسری ضریب های مختلفی دارند. ضریب هایی که هر چه بالاتر باشد، مهارت تست زنی باید در آن درس نیز بالا باشد.

متاسفانه کنکور موجب شده است تا درس هایی که موجب تقویت علوم دینی و احکام دانش آموزان  نیز شود تحت تاثیر خود قرار دهد.

فرهنگ و معارف اسلامی درکنکور سراسری ضریب 3 دارد. این ضریب موجب می شود تا دانش آموزان به جای یادگیری کیفی و گوش دادن به مباحث دینی و مذهبی در سر کلاس، به دنبال پرسش های 4 گزینه ای باشند.

بدون اینکه علوم دینی و احکام در آنان تقویت شود باید به دنبال راهی باشند که تنها با یک گزینه پاسخ مسایل دینی خود را بدهند.

 برای نمونه دانش آموز باید  به این پرسش با یک گزینه پاسخگو باشد«تعیین نقشه ی پدیده ها با … خداوند و تحقّق آن با …. او است که به ترتیب، … و …. رقم می خورد.

  1. حکمت- اراده- قضا- تقدیر، 2)اراده- حکمت- قضا- تقدیر 3)حکمت- اراده- تقدیر- قضا، 4) اراده- حکمت- تقدیر- قضا»

مسلما دانش آموزان، با وجود کنکور نمی توانند به صورت کیفی و عمقی مطالب را فرا بگیرند. عمق یادگیری دانش آموزان تا هنگام نشستن بر روی صندلی آزمون کنکور سراسری است. دانشی به اندازه انتخاب 4 گزینه.

همچنین؛ کنکور باعث شده است درس دین و زندگی که هدف اصلی آن آشنایی دانش‌اموزان با ارزش‌ها و معارف دینی است به درسی تبدیل شود که دانش آموزان صرفا آن را برای کنکور فرا می‌گیرند و در چنین شرایطی معلمان از پاسخگویی به شبهات و سوالات اساسی دانش‌اموزان در مباحث دینی بازمی مانند.

باید برای دروسی همانند، دین وزندگی که مطالب آن تاثیر عمری بر کیفیت زندگی دانش آموزان دارد، تدابیری ویژه تری انجام شود و سایه کنکو موجب نشود تا این دروس مورد غفلت قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.