نتایج در این بخش نمایش داده می شود

نوسانی درس خوندن:یه روز خیلی خوب میخونم یه روز هیچی!

اگر از افرادی که در رشته بدنسازی فعالیت دارن سوال بپرسید که چطور وزنه های سنگین رو در باشگاه به راحتی مهار میکنن و آیا از اول چنین کاری رو به راحتی انجام میدادن یا نه، پاسخ این عزیزان در مواجه با این سوال یکسان خواهد بود.

هیچ کدام از قهرمانان این رشته از روز اول سراغ وزنه های ۵۰ تا ۱۰۰ کیلویی نرفتن، همه این عزیزان از وزنه های فوق العاده سبک شروع کردن و در طول زمان به خاطر داشتن تداوم و کار کردن با وزنه های سبک به سراغ وزنه های سنگین تر رفتن و این روند در طول زمان باعث شده که در حال حاضر سنگین ترین وزنه ها رو به راحتی مهار کنن.

هدف من از بیان این جملات این بود که یکبار دیگه تاثیر داشتن تداوم در هر کاری رو به شما یادآوری کنم.

در هر کاری در هر مرحله از زندگی انجام دادن کار های بزرگ برای ما سخت و حوصله بر خواهد بود، اما کافیه که همین کار های سخت رو به کار های کوچک تبدیل کنیم و تلاش خودمون رو برای انجام دادن با کیفیت همین کار های کوچک به کار ببریم، اون موقع هست که هم از تلاشی که انجام میدیم خسته نمیشیم و هم خیلی راحت تر به نتیجه پایانی که مد نظرمون هست خواهیم رسید.



 
 دلایل داشتن نوسان در روند مطالعه: 

عدم برنامه ریزی استاندارد



زمانی که برنامه ریزی نداشته باشید، شاید ساعت مطالعه بالایی رو ثبت کنید، شاید روزی ۱۰ ساعت بخونید و ۳۰۰ تا تست بزنید اما چون باری به هر جهت جلو رفتید و نمیدونید که هدف از مطالعه روزانتون چیست، پیشرفت چشم گیری رو در روند خودتون مشاهده نمیکنید.

اصلی ترین دلیلی که باعث میشه ما در روند مطالعه خودمون نوسان داشته باشیم، نداشتن برنامه ریزی مناسب با ویژگی های شخصی خود ماست. زمانی که شما برنامه ریزی داشته باشید، میدونید که در هر ۲۴ ساعت چه مقدار تایم خالی دارید و باید در تک تک ساعت های این تایم خالی چه درسی رو مطالعه کنید، باید چه درسی رو مرور کنید و چه زمانی تست زنی انجام بدید. این برنامه ریزی به ذهن شما جهت میده و روز به روز بیشتر با این موضوع درگیر خواهید شد که باید طبق برنامه ای که دارید از تمام زمان خودتون در طول روز استفاده کنید.



تفکر غیر منطقی در مورد مطالعه



ببین دوست عزیز یک تفکر بسیار شایع در بین کنکوری ها این هست که باید بدون وقفه کل سال رو روزی ۱۰ ساعت مطالعه داشته باشن و اگر خدای ناکرده حتی یک روز این کار رو انجام نداده باشن تمام زحماتشون از بین میره و نمیتونن به رشته و دانشگاه مورد علاقه خودشون برسن.

جدای از اینکه آیا واقعا چنین چیزی در واقعیت هم عملی خواهد بود یا نه، این تفکر به شدت مخرب هست و فقط روند خوب شما رو در سال کنکور نابود میکنه.

دوست من این رو به شما قول خواهیم داد که داشتن تداوم شما در مطالعه کردن هر چند با ساعات کم، میتونه خیلی موثر تر از زمانی باشه که چندین هفته از برنامه ریزی رو با ساعت مطالعه بالا سپری کنید و بعد به خاطر همین روند غیر منطقی نتونید مابقی برنامه رو اجرا کنید.

اینجاست که به اهمیت این جمله بیشتر پی خواهیم برد:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود / رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

برای تداوم داشتن در روند مطالعاتی خودتون این سه مورد رو در نظر داشته باشید:



طبق برنامه جلو برید



اولین کاری که باید برای رهایی از این وضعیت انجام بدید این هست که یک برنامه ریزی درجه یک برای خودتون دست  پا کنید. این برنامه ریزی میتونه توسط خودتون و یا مشاورین مجربی که چندین سال سابقه موفق در این زمینه دارن، انجام بشه.

برای داشتن یک مشاور کار بلد باید با تحقیق انجام بشه تا نتیجه درستی برای شما در پی داشته باشه. و در غیر این صورت اگر تمایل داشتید که خودتون برنامه ریزی رو تنظیم کنید میتونید از مقالاتی که در زمینه تنظیم برنامه ریزی در مقالات قبلی منتشر کردیم، استفاده کنید.



با خودتون رو راست باشید



ثبت ساعت مطالعه میتونه یکی دیگه از راهکار های مناسب برای افزایش تعهد شما نسبت به زمانی که دارید باشه. این کار باعث میشه بتونید ارتباط درستی بین کم کاری خودتون و داشتن درصد پایین در برخی از دروس برقرار کنید. زمانی که شما ساعت مطالعه ای که در طول هفته ها و ماه ها داشتید رو به طور دقیق و به دور از هر گونه دروغ ثبت کنید میتونید به دلیل اصلی رسیدن به درصد های بالا و پایین در آزمون های آزمایشی پی ببرید.

ثبت ساعت مطالعه میتونه به شما نشون بده که بر خلاف چیزی که شما تصور میکنید در واقعیت اصلا ثبات خوبی در روند مطالعه خودتون تا به الان نداشتید و یا روش مطالعه و مرور خوبی رو تا به حال تجربه نکردید. از این به بعد با ثبت ساعت مطالعه در طول هفته هم به پیوستگی مطالعه خودتون کمک کنید و هم از وضعیت تحصیلی و روش های مطالعاتی خودتون با خبر باشید.



نا امیدی رو کنار بزارید و به خودتون زمان بدید



این موضوع که تمایل داشته باشیم به موفقیت برسیم، مورد عجیبی نیست. طبیعتا وقتی طبق برنامه ریزی مطالعه میکنیم انتظار داریم همه تست هایی که در خونه میزنیم رو درست پاسخ بدیم و یا در آزمون آزمایشی بتونیم به درصد و تراز های خیلی خوبی برسیم. وای از روزی که چنتا تست از یک مبحث خاص رو نتونیم درست بزنیم و یا در آزمون آزمایشی با توجه به ساعت مطالعه بالایی که داشتیم نتونیم به تراز و درصدی که دلخواه ما بوده، برسم. این جاست که تعداد زیادی از کنکوری ها روحیه خودشون رو از دست میدن و چند روزی رو با حسرت خوردن از مطالعه عقب میوفتن و دچار نوسان مطالعاتی میشن و اون پیوستگی مورد نیاز برای گرفتن نتیجه فوق العاده رو از دست میدن.



شاید یک حبه سیر از نظر حجم در مقابل مابقی مواد ما در طبخ غذا به شدت ناچیز به نظر برسه، اما با خورد کردن و استفاده از همین یک حبه سیر میتونیم عطر و طعم بی نظیری رو به غذای خودمون اضافه کنیم. این نکته رو از این جهت گفتم که بدونید انجام دادن تعداد زیادی کار های کوچک در کنار هم باعث میشه یک رتبه برتر در کنکور سراسری شکل بگیره.

نفرات برتر در کنکور سراسری کار های خاص و خیلی منحصر به فردی انجام نمیدن، این عزیزان کار های کوچک رو در کنار هم پیش میبرن و در انتها نتایج فوق العاده بزرگ به دست میارن.

همین تداوم داشتن در مطالعه برای کنکور سراسری شاید زیاد به چشم نیاد و برای ما جدی نباشه، اما باعث ایجاد نتایج بزرگ در نتیجه کنکور ما خواهد شد. از این مقاله استفاده کنید و از این به بعد در هر مقطع تحصیلی ای که هستید تداوم رو در روند مطالعاتی خودتون حفظ کنید و از نوسانی خوندن پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.