نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کنکور ۱۴۰۲ بدون تغییر و با تأثیر قطعی معدل برگزار می‌شود

نوبت دوم کنکور 1402 در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 14 و 15 تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد؛ نوبت نخست نیز دی ماه سال گذشته برگزار شد.

طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سهم سوابق تحصیلی در دو نوبت کنکور 1402 در دی و تیر، 40 درصد قطعی است که این سهم مربوط به نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم است همچنین 60 درصد سهم نیز مربوط به نتایج کنکور است.

کنکور فقط از دروس تخصصی است و دروس عمومی در کنکور وجود ندارد و به امتحانات نهایی منتقل شده است و داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل در هر دو نوبت کنکور شرکت کنند.

با وجود ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین سازوکار تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها، به تازگی شاهد بودیم برخی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از طرح مجلس برای ساماندهی کنکور و لغو مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر دادند.

طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و سهم سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشگاه‌ها در سال 1402، 40 و سهم کنکور 60 درصد است و به تدریج تا سال 1405 سهم سوابق تحصیلی به 60 درصد خواهد رسید.

در همین ارتباط؛ علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه تلویزیونی “پرسشگر” درباره طرح کنکوری مجلس بیان کرد: بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 220  نماینده مجلس خواستار این بودند که قانون مصوب مجلس ادامه یابد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید به موضوع کنکور ورود کند.

وی افزود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر قطعی معدل و برگزاری دو بار کنکور در سال وجود دارد و در قانون مصوب مجلس تأثیر مثبت وجود داشت برخی نمایندگان معتقدند قانون‌گذاری وظیفه مجلس است، بنابراین طرحی را درباره کنکور تهیه کردند که یک فوریت آن رای آورد و در جلسه هفته گذشته کمیسیون آموزش مصوب شد.

منادی بیان کرد: در طرح جدید مجلس برای کنکور، تأثیر قطعی معدل وجود دارد اما به این شکل که برای کنکور 1403 سهم تأثیر قطعی سوابق تحصیلی (معدل) را آموزش و پرورش تعیین می‌کند و پس از آن باید در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب شود همچنین برگزاری کنکور به صورت دو بار در سال در طرح مجلس وجود دارد.

وی در پایان گفت: برای سال 1402، سهم 40 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی در کنکور برقرار است.

همچنین رجبعلی برزویی دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأثیر قطعی معدل گفت: دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس در فرایند تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند و ورود شورا کاملاً قانونی است ضمن آنکه به مدت دو سال به صورت فشرده بر روی موضوع کار شد.

وی افزود: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به صلاح نظام آموزش و پرورش است و نباید تمام افراد را برای دانشگاه آماده کنیم چرا که فقط یکی از ساحت‌های آموزش و پرورش، آموزش و آماده شدن برای کنکور است.

برزویی بیان کرد: همه کمک کنیم تا مردم نگران نباشد، طرح مجلس فقط در کمیسیون آموزش مصوب شده و باید به صحن رفته و پس از آن توسط شورای نگهبان تأیید شود بنابراین نباید از سوی برخی نمایندگان اعلام می‌شد که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لغو شد.

وی گفت: کنکور امسال بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تاثیر 40 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی برگزار می‌شود و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه دارد.

قابل ذکر است؛ طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی 1403-1402  فقط پایه دوازدهم به میزان 40  درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی  1404-1403 فقط پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1405-1404 فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی 1406-1405 و بعد از آن  پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.