نتایج در این بخش نمایش داده می شود

«کنکور» خیمه عقب‌ماندگی کشور است

باشگاه خبرنگاران/ آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویدادهای متعددی مواجه بود که از جمله این موارد می‌توان به زمزمه هایی از حل مشکلات بیمه‌ای معلمان مدارس غیردولتی، کنکور؛ خیمه عقب‌ماندگی کشور است اشاره کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین‌ محی‌الدین‌ بهرام محمدیان‌ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مورد وجود کنکور گفت: کنکور، خیمه عقب‌ماندگی کشور است و هیچ خدمتی به آموزش عالی نمی‌کند و حتی باعث تخریب دوره متوسط می‌شود از دیدگاه من اکنون در مدارس شبه کنکورها را نیز توسعه دادیم در حالی که برای تمامی دانشگاه‌ها در شرایط کنونی کنکور معنا ندارد و رقابت برای برخی مراکز آموزش عالی وجود داشته که می‌توانند با تغییر در روند پذیرش دانشجویان را سر کلاس درس داشته باشند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال امتحانات چهار جوابی را حذف کرده و زمان برگزاری آزمون‌ها نیز مانند دوره‌های آزمون رانندگی چند بار در سال باشد و به طریق نظری و عملی کار را انجام دهیم چرا که کنکور دلیلی بر صلاحیت علمی نیست ما در آموزش و پرورش راه حل داریم اما حوصله‌ای برای اجرای کار وجود ندارد، دوره متوسطه با حذف کنکور معنا‌دار خواهد شد.

شورا‌های دانش آموزی مهارت‌های اجتماعی را ارتقا می‌دهند
مرضیه گرد مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: حضور دانش آموزان در برنامه هایی همچون شوراهای دانش آموزی نشان دهنده حضور ارزشمند در برنامه های مشارکتی است و از سنین نوجوانی شرکت در این امور می تواند آنها را برای زندگی در آینده آماده کند.
وی افزود: توجه ویژه ای به شوراهای دانش آموزی داریم و سعی می کنیم بین شوراهای دانش آموزی و شوراهای آموزش و پرورش ارتباط قوی برقرار کنیم .
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: شوراهای دانش آموزی به تقویت مهارت های محصلان کمک می کند و بستری برای تمرین این مهارت ها در مدارس فراهم شده است.

زمزمه هایی از حل مشکلات بیمه‌ای معلمان مدارس غیردولتی
مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در مورد توجه به وضعیت بیمه‌ای معلمان مدارس غیردولتی بیان کرد: در حال رایزنی با سازمان تامین اجتماعی هستیم تا براساس ضوابط وزارت کار معلمان از خدمات بیمه‌ای بهره مند شوند.
وی به شرایط بیمه‌ای معلمان پاره وقت در مدارس غیردولتی نیز اشاره داشته و ادامه داد: این گروه از معلمان نسبت به ساعات کار از پوشش بیمه‌ای برخوردار شده و براساس تبصره 2 ماده 25 قانون شرایط تمام وقت یا پاره وقت بودن کارکنان غیررسمی مدارس و مراکز غیردولتی درآیین نامه اجرایی این قانون مشخص می‌شود.

کمبود بیش از سه هزار معلم ورزش در مدارس
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: با افزایش کمبود حرکتی کودکان امروزی که پدیده هزاره سوم محسوب می‌شود باید مقابله کرد چرا که پیش از این فعالیت کودکان بیشتر بود اما امروزه فعالیت حرکتی محدود به حیاط مدرسه شده است.
وی به مسئله بودجه تجهیزات اشاره داشته و تصریح کرد: 51 میلیارد تومان بودجه برای تجهیز مدارس اختصاص یافته که 12 میلیارد آن تخصیص یافته است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزرات آموزش و پرورش در مورد نیروی انسانی گفت: با توجه به اضافه شدن 3 ساعت به پایه یازدهم و دوازدهم با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجهیم که ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر کمبود داریم و برای رفع آن با معاونت نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان هماهنگی کرده‌ایم تا سهمیه بهتری اختصاص پیدا کند.

ماجرای ممنوعیت سفر معلمان در ایام اربعین چیست؟
مهدی ابراهیم‌ رئیس آموزش و پرورش نجف‌آباد در خصوص انتشار بخشنامه‌ای با موضوع ممنوعیت سفر کارکنان و دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی ، عنوان کرد: بخشنامه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی‌ کلاس‌های درس و رعایت ضوابط قانونی انتشار پیدا کرده که هیچگونه‌ ارتباطی به سفرهای مربوط به اربعین‌ ندارد اما متأسفانه‌ در این مسئله سوء برداشتی‌ صورت گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس این بخشنامه‌ هر گونه مسافرت خارج از کشور در زمان فعالیت آموزشی مدارس به علت کمبود شدید معلم امکان پذیر نمی باشد چراکه این امر منجر به تعطیلی کلاس های دانش آموزان می شود که اعتراض والدین را به دنبال خواهد داشت.
وی در مورد ممنوعیت‌ سفر به خارج از کشور برای دانش‌آموزان، یادآور شد: باید دانش‌آموزان با مجوز و نظر استان‌ نسبت به مسافرت خارج از کشور اقدام کنند و هنوز از طرف استان بخشنامه‌ای به ما اعلام نشده است و به طور کلی مسئله ممنوعیت سفر در اربعین وجود نداشته و این بخشنامه‌ صادر شده مربوط‌ به چندین روز قبل است.

ضرورت رعایت صلاحیت حرفه‌ای برای استخدام حق‌التدریسی‌ها در آموزش و پرورش
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص نحوه به کارگیری معلمان حق‌التدریس در مدارس و استخدام آنها اظهار کرد: این نوع از معلمان با توجه به تجربه کاری که دارند، حتما در امتحانات ورودی به آموزش و پرورش معرفی می شوند اما مسئله ای که در استخدام نیروهای حق‌التدریس داریم، بحث صلاحیت حرفه‌ای این افراد است که باید به آن توجه کنیم.
وی ادامه داد: در بحث صلاحیت‌های حرفه‌ای افراد باید در حوزه کاری مرتبط استخدام شوند، به عنوان مثال مربی پیش دبستانی برای مقطع دبیرستان و حتی برعکس نداشته باشیم؛ چرا که هر فرد در مقطع تحصیلی تخصصی خود امکان فعالیت دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: دولت به هر تعدادی که توان استخدام دارد باید اعلام نیاز کرده و براساس اطلاعیه‌ای افراد واجد شرایط را انتخاب کند که از این میان بهترین‌ها برای حرفه معلمی باید پذیرفته شوند.

دانشگاه فرهنگیان در انتظار کمک مجلس و سازمان برنامه و بودجه
اسفندیار چهار‌بند رئیس مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: نگرانی از جهت اجرای اقدامات بر اساس برنامه‌های 10 ساله در نظر گرفته شده وجود ندارد اما باید تکلیف سند برنامه نیروی نیروی انسانی آموزش و پرورش کاملا مشخص شود تا مسئله جذب افراد از طریق آزمون استخدامی آشکار باشد.
وی ادامه داد: با مشخص شدن میزان جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان می‌تواند ظرفیت‌های لازم برای پاسخگویی به نیازهای پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی را تأمین کند و ظرفیت‌های لازم را برای این امر به کار گیرد.
چهار‌بند تصریح کرد: سند برنامه نیروی انسانی آموزش و پرورش شامل امکانات فیزیکی، منابع انسانی، کادر هیئت علمی و سایر الزامات لازم برای تربیت نیروی انسانی است، همچنین بر اساس این سند سهم افراد در پردیس‌های دانشگاهی همچنین تعداد مورد نیاز پردیس‌های دانشگاهی را در بر می‌گیرد.

یک بام دوهوای امنیت روانی در مدارس
فریدون بزرگی زاده بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش در مورد آخرین وضعیت مدارس آسیب دیده ارومیه اظهار کرد: با توجه به آتش سوزی رخ داده و شدت حوادث وارده به مدارس یکی از مدارس با توجه به تلاش های انجام شده برای روز شنبه دایرخواهد شد اما مدرسه بعدی به دلیل شدت آسیب تا ده روز آینده آماده خواهد شد و سرعت آماده سازی به شورای تامین استان وابسته است.
وی در مورد آخرین وضعیت حادثه عنوان کرد: اظهارات مطرح شده در مورد اتهام وارده به نیروی خدماتی مدرسه ثابت نشده البته پیگیری این مساله بر عهده نیروی انتظامی است.
بازپرس ویژه وزیر آموزش و پرورش علت سر و صدای زیاد این حادثه را مسائل منطقه ای دانست و گفت: برخی فرصت طلب به دنبال ایجاد آشوب هستند در حالی که مساله خاصی وجود نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.