نتایج در این بخش نمایش داده می شود

کنکور؛ راهی برای رعایت عدالت اجتماعی است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: میزان تقاضا است که وزارت علوم را مجبور می کند برای رعایت عدالت اجتماعی ارزیابی سراسری مانند کنکور داشته باشیم.

برنامه “گفت و گوی علمی” رادیو گفت و گو با موضوع کنکور و نقش ارزیابی های علمی در ورود به دانشگاه ها و با حضور دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی به روی آنتن رفت.

دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم در آغاز با بیان اینکه کنکور یک مرحله ارزیابی توانمندی های علمی داوطلبانی است که می خواند به دانشگاه بیایند، گفت: چون تعداد داوطلبان بیش از ظرفیت های دانشگاه ها است، آزمون و مسابقه کنکور را برگزار می کنند تا بهترین ها انتخاب شوند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین کنکوری که برگزار شد، سال ۴۸ بود و امروز سال ۹۶، کنکور ۴۶ را برگزار کردیم. در سال ۶۰ نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر دانشجو در سراسر کشور اعم از دولتی و غیر دولتی داشتیم که در مقایسه با چهار میلیون و صد هزار نفر دانشجوی امروز قابل مقایسه نیست و این در حالی است که جمعیت کشور از آن زمان تاکنون فقط دو برابر شده است. وقتی رقابت زیاد می شود، باید فیلترهایی برای رقابت وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در پاسخ به این سوال که آیا روش های ارزیابی دیگری نیز انجام شده است، گفت: تجربه نشان می دهد در سال های گذشته روش های مختلفی را در دانشگاه ها ارزیابی کرده ایم که برخی از آنها حذف و برخی دیگر همچنان باقی مانده است. امروز تقاضا کمتر از عرضه است و به همین دلیل در دوره های کاردانی و مراکز علمی و کاربردی، اجازه داده شده است که کنکور برگزار نکنند و بر اساس نمرات دبیرستانی در دانشگاه شرکت می کنند.

وی همچنین تصریح کرد: میزان تقاضا است که وزارت علوم را مجبور می کند برای رعایت عدالت اجتماعی ارزیابی سراسری مانند کنکور داشته باشیم. همچنین اساتید نیز از روش های مختلفی استفاده می کنند؛ ایشان موظف هستند در شروع یک دوره تحصیلی ارزیابی انجام دهند و در سطح وسیعتر سازمان سنجش کنکور را برگزار می کند.

نوه ابراهیم با تاکید بر اینکه باید از الگوهای موجود در سطح جهان بیشتر استفاده کنیم، عنوان داشت: برای ورود به دانشگاه دو آزمون تافل و آیلتس داریم؛ بسیاری از دانشگاه های خارج تاکید دارند برای ورود باید نمره ۵۵۰ تافل داشته باشند. آزمون تافل فقط محدود به زبان نمی شود بلکه هوش و استعداد تحصیلی نیز وجود دارد و به همین جهت یک ارزیابی دقیق محسوب می شوند. وزارت علوم نیز در سال های اخیر سعی کرده به سمت انتخاب الگوهای بین الملی برود و در واقع انتخاب را بر عهده خود دانشگاه ها بگذارد.

یک نظر برای "کنکور؛ راهی برای رعایت عدالت اجتماعی است" ارسال شده
  1. احمد رضا گفت:

    قربان قد و بالای این عدالت اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.