نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه دانشجوي موفقي باشيم؟

در حدود يک ماه ديگر شما دانشجو مي­شويد؛ دانشجوي يک دانشگاه در شهر خود يا يک شهر دور يا نزديک به محل زندگي‌تان؛ تجربه­اي شيرين و به ياد ماندني که يکي از زيباترين خاطرات هر انساني است؛ اما بايد توجه داشته باشيد که يک دانشجوي خوب و موفق بايد به معيارهايي پاي­بند باشد و اصولي را رعايت کند تا بتواند بهره لازم را از دوره دانشجويي‌اش ببرد و احساس آرامش و رضايت داشته باشد؛ بخصوص اگر در شهري به دور از خانواده خود تحصيل مي‌کند. در اينجا به مواردي چند براي موفقيت هر چه بيشتر شما دانشجويان آينده اشاره مي‌کنيم.
دانشگاه، قيف وارونه نيست
شايد شما هم اين جمله را که دانشگاه، قيف وارونه است و ورود به آن سخت و خروج از آن آسان است، شنيده باشيد و تصورتان اين باشد که دانشجو قرار نيست مثل دانش‌آموز درس بخواند و فقط پايان هر ترم، مدتي گرفتار درس و امتحانات خواهد بود. همين تصور غلط عاملي شده است تا تعداد قابل توجهي از دانشجويان در ترم اول دانشگاه، نمرات خوبي را کسب نکنند و حتي مشروط شوند. حقيقت اين است که در دانشگاه بايد بيش از دوران دانش‌آموزي مطالعه کرد؛ زيرا يک دانشجو پس از فارغ‌التحصيلي مي‌خواهد وارد بازار کار شود و صاحبان شرکت‌ها، مؤسسات و … نيز از بين خيل قابل توجه علاقه‌مندان به کار، فردي را انتخاب مي‌کنند که بيشترين دانش و مهارت را در رشته تخصصي خود داشته باشند؛ از اين رو، دانشجو بايد بکوشد که در برنامه‌ريزى و تنظيم کارهاى روزانه‌اش، بيشتر وقت و تلاش خود را صرف تحصيل علم و دانش کند و ارتباط علمي  خوبي با استادان خويش برقرار کند؛ به عبارت ديگر، تلاش کند تا از دانش و تجربيات استادانش بيشترين بهره را ببرد.
کلاس‌هاي درس را جدي بگيريد
متاسفانه عده‌اي از دانشجويان، عدم حضور در کلاس درس را به نوعي افتخار مي‌دانند و تصور مي‌کنند که با مطالعه جزوات ساير دانشجويان مي‌توان موفق شد؛ اما واقعيت اين است که اگر مي‌خواهيد مشروط نشويد، اگر مي‌خواهيد از دانشگاه به دليل غيبت‌هاي متوالي اخراج نگرديد، اگر مي‌خواهيد يک کارشناس صرف بدون کسب مهارت و دانش لازم نباشيد، و اگر مي‌خواهيد بعد از فارغ‌التحصيلي، شغلي در ارتباط با رشته تحصيلي خود داشته باشيد، کلاس‌هاي درس را جدي بگيريد.
 انتخاب دوست، انتخاب آينده
يکي از مهم‌ترين انتخاب‌هاي شما در دانشگاه، انتخاب دوست، و، اگر خوابگاهي باشيد، انتخاب هم اتاقي است؛ زيرا دوستان، بخصوص هم اتاقي‌ها، بيشتر ساعات شبانه روز را با هم زندگي مي‌کنند و در کنار هم هستند. تجربه نشان داده است که دوستان خوب باعث رشد معنوي و درسي و اجتماعي يکديگر مي‌شوند و دوست بد، زندگي دانشجو را به تباهي و نابودي مي‌کشاند؛ براي مثال، عامل مهم اعتياد  يا معضلات اخلاقي، که موجب افت تحصيلي و حتي اخراج دانشجو از دانشگاه مي‌گردد، دوست بد و نامناسب است؛ پس در انتخاب دوستانتان بسيار دقت کنيد؛ زيرا گاه افرادي پيدا مي‌شوند که آگاهانه يا ناآگاهانه، شما را در  منجلاب انواع فسادها غرق مي‌کنند.
هنر زندگي کردن در خوابگاه
دانشجوياني که در خوابگاه دولتي يا غير دولتي ساکن مي­شوند، بايد بدانند که محيط خوابگاه، يک محيط  عمومي است و با محيط منزل و خانواده، بسيار متفاوت است، و دانشجو لازم است که ساعت استراحت و مطالعه و مکالمه با تلفن را رعايت کند تا مزاحم هم اتاقي‌هاي خود نباشد. همچنين دانشجو بايد در نظافت و نگهداري مکان‌هاي عمومي از قبيل سرويس‌هاي بهداشتي، حمام، آشپزخانه، سالن مطالعه و … کوشا باشد و بهداشت فردي خود را رعايت کند و در نظافت اتاق خود با ساير هم اتاقي‌هايش مشارکت داشته باشد.
زندگي در خوابگاه، در عين اينکه مشکلات و سختي‌هايي دارد، اما به يک جوان، نحوه تعامل با افراد متفاوت را مي‌آموزد و يک دانشجوي خوابگاهي زودتر از هم سن و سال‌هاي خود، مديريت خانه ، مديريت مالي و حتي مديريت زمان را فرا مي‌گيرد.
 پروژه‌هاي دانشگاهي را بموقع و با دقت انجام دهيد
 در بسياري از دوره‌هاي تحصيلي، دانشجويان پروژه‌ يا تحقيقي را انجام مي‌دهند که گزارش و ارايه آن، قسمتي از نمره آنان را تشکيل مي‌دهد. انجام پروژه مقدار زيادي از وقت دانشجويان را مي‌گيرد، اما با صرف کمي وقت و يافتن راه‌هايي براي انجام بهتر کار و ارايه مطلوب‌تر گزارش نهايي، مي‌توان نتايج بمراتب بهتري را کسب کرد.
براي تهيه گزارش، هرچه زودتر اقدام کنيد؛ مثلاً بعد از انجام کارهاي عملي يا پس از بازديد، وقتي که مطلب هنوز در ذهنتان تازه و نو است و جزييات آن را به خاطر داريد، اقدام به تدوين گزارش کنيد؛ زيرا در اين هنگام، تهيه گزارش و نوشتن آن بسيار ساده‌تر از زمان‌هاي ديگر است.
يکي از خطرات به تعويق انداختن مکتوب کردن پروژه و نگارش آن، تلنبار شدن آن است؛ در نتيجه، زماني که بايد به مرور درس‌ها براي امتحان بپردازيد، مجبور مي‌شويد به تهيه گزارش خود بپردازيد و با آن درگير شويد.
آمادگي براي امتحانات
دوره کردن دروس را خيلي زود، يعني به محض اينکه مطلبي براي دوره کردن وجود داشته باشد، شروع کنيد. به خاطر داشته باشيد که اگر هيچ عامل تهديد کننده‌اي ناشي از امتحان قريب‌الوقوع وجود نداشته باشد، دوره کردن لذت‌بخش‌تر است. دوره کردن زماني سودمند است که با فعاليتي نوشتني يا پاسخگويي به سؤالات و حل مساله همراه باشد.
خلاصه‌اي از دانسته‌هاي خود را تهيه کنيد. خلاصه‌نويسي سبب مي‌شود که موضوعات درسي را بتوانيد دسته‌بندي کنيد و بهتر به خاطر بسپاريد.
اوراق امتحاني، تکاليف، يادداشت‌ها و … را در طول دوره به نحو مناسبي دسته‌بندي و نگهداري کنيد (دست يافتن به آنها در اواخر دوره، کاري بيهوده و هراس‌آور است).
مطالعات موردي، مثال‌هاي به کار رفته و مساله‌هايي که در جلسات درس مطرح مي‌شوند، ممکن است الگويي براي جلسات امتحان هم باشند.
نسبت به بازخوردي که از انجام تکاليف کلاسي، امتحانات ميان‌دوره‌اي و فعاليت‌هاي کلاسي دريافت مي‌کنيد، هوشيار باشيد.

راه و روش‌هايي را براي خود ارزيابي بيابيد و به طور پيوسته خود را بسنجيد. در خود ارزيابي متوجه باشيد که «ارادت زيادي به خودتان نداشته باشيد!» و کار خود را بيش از ارزش واقعي آن درجه‌بندي نکنيد. سعي کنيد که در خودارزيابي، کار خود را سخت‌تر از مدرس ارزيابي کنيد، و در نهايت با معيار‌هاي ارزيابي و نمره‌دهي امتحانات آشنا شويد و آنها را تمرين و رعايت کنيد.

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.