نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چگونه به هدف مان برسیم؟

همه‌ی ما در زندگی اهدافی داریم که می‌خواهیم به آن‌ها دست یابیم. چه ساختن یک تجارت موفق باشد٬ چه دستیابی به تناسب اندام و چه تشکیل یک خانواده‌ی رویایی. بیشتر ما برای دستیابی به این خواسته‌ها اهداف مشخص و قابل انجامی را برای خود تعیین می‌کنیم.
چگونه است كه بعضی از افراد به اوج موفقیت می‌رسند و بعضی دیگر در همان پله‌های اول درجا می‌زنند؟موفقیت در زندگی بدون برنامه‌ریزی حساب‌شده، حاصل نمی‌شود. بهترین راه به دست آوردن موفقیت، تعیین اهداف و سپس برنامه‌ریزی و تلاش برای رسیدن به آنهاست.
هدف‌ها می‌بایست واقعی و قابل دست‌یابی باشند و باید طوری تعیین شوند كه با ظرفیت‌ها و توانایی‌های فرد تناسب داشته باشند. تعیین آرزوهای خیلی بلند پروازانه ممكن است باعث ناامیدی و شكست شوند. برای نیل به هدف غایی كه ممكن است كسب موفقیت مالی، گرفتن یك پست خوب در محل كار، خریدن یك ماشین یا خانه جدید یا پرداخت قرض و بدهی باشد، باید ابتدا یك طرح و برنامه داشته باشیم.هدف باید شوری در شما ایجاد کند

مطمئن باشید اهدافی که برای خود در نظر گرفته‌اید را واقعا از ته قلبتان دوست دارید و تنها به دلیل اینکه آن اهداف خوب و درست هستند، آن‌ها را انتخاب نکرده‌اید. برای مثال  ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی ممکن است انتخاب خوبی باشد اما اگر شما علاقه‌ای به این رشته نداشته باشید تحصیلات شما بی نتیجه خواهد بود.

اهدافتان نباید با اهداف دیگرتان تناقض داشته باشد

برای مثال یکی از اهداف شما این است که خانه‌ای 1 میلیارد تومانی داشته باشید اما کنار این هدف هدف مالی‌تان را تنها 1 میلیون تومان در نظر گرفته‌اید. طبیعی است که با داشتن چنین درآمدی نمی‌توان صاحب خانه‌ای گران قیمت شد.

اهداف را در 6 سطح زندگی‌تان طبقه بندی کنید
اهدافتان را به صورت خانه و خانواده، روانی و معنوی، سلامت و تناسب اندام، مالی و کاری، اجتماعی و فرهنگی و ذهنی و تحصیلی تقسیم کنید و در هر بخش جزئیات آنچه را که می‌خواهید بنویسید.

اهدافتان را به صورت مثبت بنویسید نه منفی
اگر می‌خواهید به وزن متناسبی برسید هدف خود را به صورت «من نمی‌خواهم چاق باشم» ننویسید بلکه آن را به صورت «من می‌خواهم اندامی متناسب داشته باشم» یادداشت کنید.

جزئیات اهداف را حتما ذکر کنید
به جای اینکه یک خانه مجلل را جزو اهدافتان بنویسید، می‌توانید جزئیات خانه را نیز مشخص کنید. برای مثال من یک خانه با 4 اتاق خواب، یک آشپزخانه بزرگ و یک حیاط 100 متری می‌خواهم. هر چقدر در نوشتن اهدافتان جزئی‌تر باشید نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. چون دقیقا می‌دانید دنبال چه هستید.

هدف باید بزرگتر باشد
هدفتان باید ارزش تلاش و ابتکار عمل شما را داشته باشد. هرچقدر هدفتان متفاوت‌تر و خاص‌تر باشد انرژی و انگیزه و بیشتری برای رسیدن به آن خواهید داشت. البته یادتان باشد خاص بودن به معنای غیرواقعی بودن هدف نیست. هدفی را انتخاب کنید که در سطح توانایی شما و البته منطقی و معقول باشد.

حتما و حتما و حتما اهدافتان را بنویسید
نوشتن اهداف مانند نقشه‌ای است که مسیر را به شما نشان می‌دهد. اهدافتان را هرازگاهی مرور کنید. سعی کنید چند مورد از اهدافتان را در جایی قرار دهید که مقابل چشمتان باشد.
برای مثال روبروی در اتاق، روی یخچال، کنار رایانه یا ابتدای دفتر یادداشت روزانه‌تان. این کار باعث بالابردن تمرکزتان روی اهداف تعیین شده‌تان می‌شود.

نکته بسیار مهم
از افرادی که با انرژی منفی و بدبینی نقش ضدانگیزشی را برایتان دارند، دوری کنید. اهداف خود را با افرادی مطرح کنید که به شما در راه رسیدن به اهدافتان کمک کرده و انگیزه لازم برای پیگیری اهدافتان را در شما ایجاد کنند.

جملات کلیدی برای رسیدن به موفقیت

* اولین رمز موفقیت، خودباوری است.
* دیر یا زود، آنها که برنده می‌شوند، به توانایی خود ایمان می‌آورند.
* فقط آن‌ها که جرات شکست خوردن دارند، موفق می‌شوند.

* اشتباه است اگر باور داشته باشیم که مردم از موفقیت، موفق می‌شوند. در اکثر موارد، از طریق شکست‌هایمان است که موفق می‌شویم. از هیچ قاعده اخلاقی و پند و اندرزی نمی‌توانیم به این اندازه درس بگیریم.
* اکثر شکست‌ها نصیب کسانی شده است که نمی‌دانستند فاصله‌شان تا موفقیت چقدر نزدیک است و دست از کار کشیده‌اند.
* وقتی به پول، تحسین دیگران، و شهرت بی علاقه شدید، در نوک قله موفقیت قرار گرفته‌اید.

* کار را به این خاطر انجام دهید که کار خوبی است، نه اینکه چون فرصتی برای موفقیت به شما می‌دهد.
* برنده شدن هم یک عادت است، و متاسفانه از دست دادنی.
* بهای موفقیت، کار و تلاش زیاد است. من فکر می‌کنم اگر شما بتوانید بهای آن را بپردازید، در هر کاری موفق خواهید شد.

* این آزمایش نهایی یک انسان باشخصیت است: احترام او برای افرادی که هیچ ارزشی برای او ندارند.
* افراد خوب از این جهت خوب هستند که حکمت و دانش خود را از طریق شکست به دست آورده‌اند. خیلی کم پیش می‌آید که کسی معرفت خود را از موفقیت به دست آورد.
* موفقیت یعنی از شکستی به شکستی دیگر رفتن بدون اینکه شور و اشتیاق خود را از دست بدهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.