نتایج در این بخش نمایش داده می شود

«چه کنم؟» هاي پس از کنکور !

از آخرين روزهاي قبل از کنکور، بسيار خوانده و شنيده‌ايد؛ اما روز بعد از کنکور چطور؟ راستي روز بعد از اين مسابقه نفس گير چه مي‌کنيد؟
قبل و بعد از آزمون، با اين سؤال به سراغ داوطلبان رفتيم و پاسخ‌هاي جالبي شنيديم که جمع‌بندي آنها جملات زير بود:
* روز بعد از کنکور، ساعت را براي 5 صبح  تنظيم مي‌کنم تا زنگ بزند و بيدار شوم؛ بعد يک نيشخند مي‌زنم و خاموشش مي‌کنم و با آرامش دوباره مي‌خوابم !
* براي 12 ساعت تمام، بازي کامپيوتري مي‌کنم. پدر و مادرم هم قول داده‌اند که هيچ کاري به کارم نداشته باشند، تا من با خيال راحت، تمام بازي‌هايي را که دوست دارم، انجام دهم !
* مي‌خوابم. هر چقدر دلم خواست مي‌خوابم؛ چيزي که اين روزها خيلي کمبودش را حس مي‌کنم.
* نمي‌دانم چه کنم؛ فکر کنم که روزهاي بعد از کنکور، روزهاي بدي باشد؛ احساس خلا مي‌کني؛ احساس بي‌هدفي. ترجيح مي‌دهم که به آن فکر نکنم.
عده‌اي هم از برنامه سفر با خانواده، تفريح با دوستان، مطالعه کتب غير درسي‌، کلاس‌هاي ورزشي، سرگرم شدن با اينترنت و گريه کردن و غصه خوردن براي  نتيجه آزمون ! سخن مي‌گفتند.
چه بايد کرد؟
اين روزها استراحت و تفريح حق شماست و فکر کردن به نتيجه آزمون و غصه خوردن براي آن هم نتيجه‌اي جز هدر دادن عمر ارزشمند و ساعت خوش جواني براي شما به همراه نخواهد داشت؛ اما خوب است اکنون که چند روزي از کنکور گذشته است، سراغ کليد سؤال‌ها برويد تا به طور نسبي از درصدهاي خود با خبر شويد. فايده انجام اين کار در آن است که با واقع بيني بيشتري منتظر اعلام نتايج اوليه‌تان خواهيد شد و با ديدن کارنامه خود چندان متعجب نخواهيد شد و فرصت محدودي که، پس از اعلام نتايج اوليه آزمون سراسري، براي انتخاب رشته خواهيد داشت، به غصه خوردن يا اعتراض کردن نخواهد گذشت.
با رشته‌هاي دانشگاهي بيشتر آشنا شويد
«يکه شناس» نباشيد؛ يعني فکر نکنيد که فقط يک يا دو رشته دانشگاهي، مناسب و ايده‌آل است و مابقي رشته‌ها  را بايد کنار گذاشت. بسياري از داوطلبان، که در ابتدا چنين تصوري داشته‌اند، بعد از ورود به دانشگاه متوجه شده‌اند که اشتباه کرده‌اند و رشته‌هاي ديگر نيز بسيار جالب هستند، و حتي بعضي از آنها تمايل دارند  رشته‌اي را که سال‌ها آرزويش را داشتند و اوج آمال و آرزوهايشان بود، تغيير دهند و در رشته ديگري تحصيل کنند.
متاسفانه، بسياري از جوانان ما بر اساس جوّ حاکم بر جامعه و ديدگاه ديگران، رشته دانشگاهي خود را انتخاب مي‌کنند و به علايق، توانايي‌هاي خود و حتي بازار کار يک رشته، چندان توجهي ندارند.
به طور مثال، هر ساله با دانشجوياني روبرو مي‌شويم که بعد از چند سال تحصيل در رشته پزشکي، از اينکه تحصيل در اين رشته در شهري ديگر را به تحصيل در رشته‌اي در شهر محل زندگي خود ترجيح داده‌اند، پشيمان هستند و معتقدند که هفت سال دوري از خانواده و زندگي در خوابگاه، برايشان بسيار دشوار است؛ مخصوصاً با توجه به آنکه درس‌هاي رشته پزشکي نيز بسيار حجيم و سنگين است. اين مساله در مورد ساير رشته‌هاي اسم و رسم دار اين روزگار هم صدق مي‌کند؛ البته هستند داوطلباني که به راستي به رشته‌اي خاص علاقه‌مندند و با تحمل سختي‌هاي موجود، در آن رشته خاص موفق نيز مي‌شوند؛ اما چه خوب است که اين روزها، به جاي اينکه زانوي غم بغل بگيريد و  به «اي کاش‌ها» و «اگرها» بپردازيد يا تا ظهر بخوابيد و مابقي روز را صرف بازي‌هاي کامپيوتري و … کنيد، با رشته‌هاي دانشگاهي هم آشنا شويد؛ حتي رشته‌هايي که تصور مي‌کنيد در بين 100 انتخاب، آخرين انتخابتان هم نخواهد بود !
اطلاعات لازم را از کجا مي‌توان کسب کرد؟
خوشبختانه تمام دانشگاه‌هاي کشور داراي سايت هستند و شما مي‌توانيد با دانشگاه‌ها و امکانات آنها بدين وسيله به خوبي آشنا شويد و حتي از مکان هر دانشگاه در شهرهاي مورد نظر و راه‌هاي دستيابي به آنها، آگاهي کامل کسب کنيد. همچنين با جست و جو کردن عنوان رشته‌ها در موتورهاي جست و جو‌گري مثل «گوگل» يا «ياهو»، اطلاعات مفيدي در اين زمينه کسب خواهيد کرد؛ اطلاعاتي که هيچ مشاور يا راهنمايي با اين دقت و جزييات نمي‌تواند در اختيارتان قرار دهد.
گفت و گو با دانشجويان سال‌هاي آخر و فارغ‌التحصيلان يک رشته نيز مي‌تواند در اين مورد، بسيار مفيد باشد؛ البته گاه بعضي از اين افراد، خود به طور ناخواسته وارد رشته‌اي شده‌اند و به دليل علاقه‌مند نبودن به رشته‌شان، نمي‌توانند راهنماي خوبي براي شما باشند، و حتي به خاطر عدم موفقيتشان، نگاهي منفي به رشته يا فضاي دانشگاه مورد نظر شما دارند که بايد با ديدِ باز و نگاه موشکافانه‌اي به پاي صحبت آنها نشست.
ورزش کنيد
بسياري از داوطلبان، در اين يک سال، فعاليت جسمي چنداني نداشته‌اند يا لااقل فعاليت خود را بسيار محدود کرده‌اند.
اکنون فرصت مناسبي است که با ثبت‌نام در يک کلاس ورزشي يا پرداختن به نرمش و پياده‌روي، اين کمبود را جبران کنيد؛ در ضمن، ورزش باعث مي شود که در اين روزهاي حساس، ذهنتان کمتر درگير افکار منفي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.