نتایج در این بخش نمایش داده می شود

چطور درس بخوانم؟ من هيچ کتاب و دفتري ندارم

کنکوري که باشي، انتظار داري همۀ امکانات برايت مهيا باشد، انتظار داري که کتاب‌هاي درسي و کمک آموزشي مورد نياز، دبير توانمند و مدرسه‌اي خوب و خانه‌اي آرام و با شرايطي مناسب  براي درس خواندن داشته باشي تا بتواني در اين رقابت علمي با آمادگي کامل شرکت کني و موفق گردي؛ اما امسال با شروع تعطيلات نوروزي، عده‌اي از داوطلبان آزمون سراسري از حداقل اين امکانات نيز بي‌بهره ماندند.

هجوم سيل و نابودي خانه و سرپناه تعدادي از هم وطنانمان، باعث شد که علاوه بر فشار روحي بسيار روي داوطلبان اين مناطق، برخي از آنها حتي از حداقل امکانات لازم نيز، بي‌بهره بمانند؛ تا جايي که حتي کتاب درسي مورد نياز را براي مطالعه نداشته باشند.

با اين همه، مشخص است که داوطلبان اين مناطق از کشورمان، لازم است که آمادگي روحي لازم را براي شرکت در آزمون سراسري و همچنين امکان مطالعۀ کتاب‌هاي درسي خود داشته باشند تا بتوانند در اين آزمون مهم و سرنوشت‌ساز شرکت کنند. در اين مقاله، راهکارهايي براي آمادگي هر چه بيشتر اين دسته از عزيزان ارايه مي‌شود. خشمگين نباشيد يکي از بزرگترين موانع درس خواندن داوطلباني که در دوران آمادگي براي آزمون سراسري دچار مشکل و مصيبت بزرگي مي‌شوند، اين است که از شرايط موجود خشمگين هستند و حاضر نيستند که شرايط و وضعيت خود را بپذيرند؛ در نتيجه، نمي‌توانند با توجه به شرايط موجود، بهترين راهکار را بيابند. اين دسته از عزيزان بايد توجه داشته باشند که هر چند اظهار ناراحتي و خشم در روزهاي اول، يک حادثه طبيعي است، اما بعد از گذشت مدتي، احساسات برانگيخته هيچ کمکي به فرد نمي‌کند و فقط فرد را در گذشته نگه مي‌دارد و موجب مي‌شود که وي نتواند براي آينده، برنامه‌اي درست و منطقي و منطبق با شرايط موجود، پيدا کند.

شايد تصور مي‌کنيد که موقعيت شما خيلي خاص است و راهي جز اظهار خشم يا ناراحتي نداريد. بايد گفت که واقعيت جز اين است. اگر احساسات هيجاني خود را کنار بگذاريد، آن وقت ذهن شما براي يافتن راه‌هاي خلّاقانه، که گاه بسيار ساده و قابل دسترس هم هستند، باز خواهد شد. اگر شما شرايط خود را بپذيريد و با خودتان و هستي سر ناسازگاري نداشته باشيد، خواهيد ديد که کاينات به ياري شما مي‌آيند تا شما از امکانات موجود، بهترين بهره برداري را بکنيد. بگذاريد يک مثال ساده بزنيم. آيا تا کنون برايتان پيش آمده است که وسيله يا مدرک مهمي را در زماني که به آن نياز داريد گم کرده باشيد و با کلافگي و نگراني به دنبال آن بگرديد؟ در اين مواقع، حين آنکه  همه جا را دنبال آن مي‌گرديد، ذهن شما درگير نتيجه گم کردن آن وسيله يا مدرک است و گاه اصلاً جايي را که مي‌گرديد، نمي‌بينيد!

همين طور که مي‌گرديد، به خودتان يا افراد ديگري که مقصر مي‌دانيد، بد و بي‌راه مي‌گوييد و خودتان را بسيار بدشانس مي‌دانيد. در همين حين، يکي از نزديکانتان به ياري شما مي‌آيد و همان وسيله را به راحتي برايتان پيدا مي‌کند؛ آن هم در جايي که مقابل ديدگان شما بود و حتي چند بار همان منطقه را جست و جو کرديد، اما وسيله مورد نظر را در آنجا نيافتيد! فکر مي‌کنيد که چه اتفاقي افتاده است؟ چرا شما چند بار دور خودتان گشتيد و وسيله را پيدا نکرديد، اما براي مثال، مادرتان در عرض چند دقيقه همان وسيله را برايتان پيدا کرد؟

آيا جز اين است که ذهن شما آن قدر درگير گذشته يا آينده بوده است که نتوانسته، آن چه را که همان زمان مي‌ديده است، تجزيه و تحليل کند و متوجه آن شود؟ آيا جز اين است که چون شما ذهن آرامي نداشتيد، متوجه اطراف و اکناف خود نشديد؟ اين روزها اگر بخواهيد با خشم و ناراحتي به دنبال راهکاري براي درس خواندن و آمادگي براي کنکور بگرديد، شرايط شما شبيه همان زماني است که وسيله‌اي را که در نزديکي شماست، پيدا نمي‌کنيد و با کلافگي، خود را در بدترين موقعيت تصور مي‌کنيد.

کتاب‌هاي درسي و اينترنت خوشبختانه در حال حاضر شبکۀ اينترنت مراکز سيل زده متصل است و شما مي‌توانيد کتاب‌هاي درسي خود را از سايت دفتر تاليف کتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش کشور دانلود کنيد. همچنين بسياري از سايت‌ها و شبکه‌هاي مجازي، به صورت رايگان پاسخگوي خودآزمايي‌ها و تمرين‌هاي کتب درسي هستند؛ در ضمن، شما با عضويت در کانال‌هاي علمي موجود در شبکه‌هاي مجازي، مي‌توانيد از سؤال‌ها و تست‌هايي که در اين کانال‌ها وجود دارد، بهره ببريد و سطح آمادگي و توانمندي علمي خود را ارتقا ببخشيد. همچنين مي‌توانيد با اعلام وضعيت و شرايط خود به سرپرستان اين کانال‌ها، که اکثرا دبيران توانمند آموزش و پرورش هستند، مشکلات درسي خود را سؤال کنيد و به پاسخ صحيح دست يابيد.

گروه‌هاي درسي تشکيل دهيد شما تنها داوطلب مناطق سيل‌زده نيستيد و دوستان و همکلاسي‌هايتان نيز شرايطي مشابه با شما دارند؛ دانش‌آموزاني که هرکدام در يک درس توانمند هستند؛ بنابراين، از توانايي‌هاي هم بهره ببريد و در گروه‌هاي درسي به ياري هم برخيزيد. مطالعۀ گروهي که در آن، اعضاي گروه با جديت براي پيشرفت همديگر تلاش کنند، مي‌تواند در موفقيت تمامي اعضا (چه افراد قوي و چه ضعيف) مؤثر واقع شود. شبکه آموزش و برنامه‌هاي آموزشي صدا و سيما را دريابيد برنامه‌هاي درسي شبکۀ آموزش سيما و برنامه‌هاي آموزشي صداي جمهوري اسلامي ايران نيز، مي‌تواند در رفع نقاط ضعف داوطلبان مناطق سيل‌زده مثمر ثمر واقع شود. مايوس نباشيد

درست است که در حدود بيست و چند روز تا زمان برگزاري آزمون سراسري، بيشتر باقي نمانده است، اما هيچ وقت مايوس نشويد و مطمين باشيد که در همين زمان اندک نيز، اگر بخواهيد و عزمتان را جزم کنيد، مي‌توانيد سطح علمي خود را به خوبي ارتقا ببخشيد.

اينکه شما دست روي دست بگذاريد و آه بکشيد، هيچ کمکي به شما نخواهد کرد و تنها فايده‌اش اين است که اگر رتبۀ خوبي کسب نکرديد، مي‌توانيد تقصير را گردن طبيعت ، شرايط و …. بيندازيد و به قول معروف عذاب وجدان نداشته باشيد، اما در نتيجه کارتان، هيچ‌گونه تاثيري نخواهد گذاشت؛ پس به جاي آنکه دست زير چانه بگذاريد و غصه بخوريد، دستي به زانو بگيريد و برخيزيد و از پيروزي خود بر سختي‌ها و مشکلات، لذت ببريد.

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.