نتایج در این بخش نمایش داده می شود

وضعيت داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي در آزمون سراسري سال ۱۳۹۹

در سال 1399، 506 هزار و 729 داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي  در جلسه آزمون سراسري حضور داشتند و  به چهاردرس عمومي و پنج درس اختصاصي پاسخ دادند. در اين ميان، تعدادي از داوطلبان توانسته‌اند نمرات خام خوب و قابل قبولي کسب کنند و متاسفانه تعداد قابل توجهي از داوطلبان نيز، که بدون مطالعه دقيق و عميق درس­هايشان در اين جلسه حضور يافته‌اند، نمرات خوبي در بعضي از دروس کسب نکرده‌اند. در جدول زير، آمار پاسخگويي کل داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي خدمتتان ارايه مي‌شود؛ البته قبل از آن، براي بهره‌برداري هرچه بيشتر شما از اين آمار، توجهتان را به نکاتي چند جلب مي‌کنيم:
 
هيچ درسي را رها نکنيد
 
آيا مي‌دانيد که اگر يک داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي در سال 1399، فقط به يک سؤال فيزيک پاسخ صحيح مي‌داد، و البته به هيچ يک از سؤال­هاي اين درس نيز پاسخ غلط نمي­داد، از 245 هزار و 433 داوطلب (48/43 درصد داوطلبان)  نمره بهتري در اين درس کسب مي‌کرد؟ همچنين اگر داوطلبي به هيچ يک از سؤال‌هاي فيزيک جواب نمي‌داد و به عبارت ديگر پاسخنامه را در اين بخش سفيد باقي مي‌گذاشت، از 139 هزار و 466 داوطلب (27/52 درصد داوطلبان) وضعيت بهتري در اين درس داشت. گاه از داوطلبان مي‌شنويم که سؤال‌هاي اين يا آن درس در آزمون سراسري دشوار بوده است و نتوانسته‌اند به آن سؤالات پاسخگو باشند. بدون شک، در  يک آزمون ملي مهم، بايد تعدادي از سؤال‌ها دشوار باشد تا بتواند به درستي سطح علمي داوطلبان را بسنجد، اما آيا تمامي‌سؤال‌هاي يک درس دشوار هستند يا تعدادي از داوطلبان برخي از درس­ها را رها مي‌کنند و در سر آزمون هم بدون دانش لازم به سؤال‌هاي همان درس پاسخ مي­دهند؟ آيا نمي‌شود از 30 سؤال فيزيک، حداقل به دو يا سه سؤال پاسخ صحيح داد؟
 
پس از همين امروز، بي‌علاقگي يا ضعف علمي را بهانه نسازيد و با برنامه‌ريزي، براي همۀ درس‌ها وقت بگذاريد و مطمين باشيد که مي‌توانيد به حداقلي از سؤال‌هاي هر درس پاسخ صحيح بدهيد و در آزمون سراسري نيز نتيجه بهتري را کسب کنيد.
 
اهميت اين امر زماني مشخص مي‌شود که بدانيم براي موفقيت در آزمون سراسري، بايد به همه دروس توجه داشت و نمي‌توان چند درس را مطالعه کرد و يک يا دو درس ديگر را رها نمود.
 
فقط به سؤال­هايي که بلديد، پاسخ دهيد
 
در سال 1399 در گروه آزمايشي علوم تجربي، تعداد داوطلباني که در دروس عمومي‌ به تمامي يا قريب به اتفاق سؤال‌ها پاسخ صحيح نداده‌اند، بيشتر از داوطلباني است که در دروس اختصاصي چنين وضعيتي را داشته‌اند؛ براي مثال، در سال گذشته 915 نفر در گروه آزمايشي علوم تجربي در درس زبان خارجي نمره خام 20- يا کمتر از آن کسب کرده‌اند، اما در درس زيست‌شناسي 93 داوطلب چنين نمره‌اي را کسب کرده‌اند. آيا سؤال‌هاي زبان خارجي، سخت‌تر از زيست‌شناسي بوده است يا تعدادي از داوطلبان، بدون دانش و توانمندي لازم، سراغ سؤال‌هاي زبان خارجي رفته و تصوّر کرده‌اند که با اطلاعات عمومي خود يا به ياري شانس و اقبال، مي‌توانند به سؤال‌هاي عمومي پاسخ دهند، و چنين تصوّري را نسبت به دروس اختصاصي نداشته‌اند. واقعيت اين است که تعدادي از همين داوطلبان به چند سؤال­ پاسخ صحيح داده‌اند، اما چون به سؤال‌هايي که در آنها کاملاً مسلط نبوده‌اند نيز پاسخ داده‌اند، نمرۀ منفي کسب کرده‌اند؛ به عبارت ديگر، تعداد قابل توجه پاسخ‌هاي غلط آنها موجب شده است که تاثير پاسخ‌هاي صحيح آنها نيز از بين برود.
 
مي­خواهيم بگوييم که آزمون سراسري، محل آزمون و خطا نيست و نبايد به سؤال‌هاي آن به طور سرسري پاسخ داد (گاه مي‌شنويم که داوطلبي مي‌گويد حوصله کافي يا زمان لازم براي خواندن همۀ گزينه‌ها را نداشتم و براي همين وقتي ديدم که گزينه اول يا دوم به نظرم درست هستند آن را انتخاب کردم!)
 
همچنين نبايد به اميد شانس و اقبال، گزينه‌ها را بدون دانش و دقت لازم انتخاب کرد؛ پس اگر اين روزها در درسي آمادگي نداريد، بايد در مدت باقي مانده تا زمان برگزاري آزمون سراسري، به مطالعه مباحثي از آن درس بپردازيد تا بتوانيد به چند سؤال معدود در همان درس پاسخ دهيد؛ زيرا کسب نمره منفي، بسيار بدتر از به دست آوردن نمره صفر است.
 
توجه داشته باشيد که کنکور، يک مسابقه است و قرار نيست که شما به همه سؤال‌هاي آن، پاسخ صحيح بدهيد، بلکه لازم است که در مقايسه با ساير داوطلبان، وضعيت بهتري داشته باشيد، و اين امر، بدون دقت و هوشمندي در پاسخگويي به سؤال‌ها به دست نخواهد آمد.
 
ذکر اين نکته نيز مهم است که ميانگين ذکر شده در هر سال يکسان نيست؛ براي مثال، در سال  92، هيچ يک از داوطلبان، در درس­هاي زيست‌شناسي و زبان و ادبيات فارسي، به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح نداده‌اند، اما در سال 93، دو پذيرفته شده در زيست‌شناسي و پنج نفر در زبان و ادبيات فارسي به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده‌اند. همچنين در سال 94، دو نفر در درس زبان و ادبيات فارسي به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده‌اند و هيچ داوطلبي نيز موفق به کسب نمره 90 درصد سؤال‌هاي زيست‌شناسي نشده است. در سال 95، نُه داوطلب در درس زبان و ادبيات فارسي به 100درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده‌اند و هيچ يک از داوطلبان به 100درصد سؤال‌هاي زيست‌شناسي پاسخ صحيح نداده‌اند. درسال 96، 47 داوطلب در درس زبان و ادبيات فارسي و يک داوطلب در درس زيست‌شناسي به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده‌اند. در سال 97 اين آمار در زبان و ادبيات فارسي سه نفر و در زيست‌شناسي صفر بوده و در سال 98 در زبان و ادبيات فارسي صفر و در زيست‌شناسي هشت نفر بوده است، و در نهايت، در سال 99 هيچ يک از داوطلبان به 100 درصد سؤال‌هاي زبان و ادبيات فارسي و زيست‌شناسي و شيمي پاسخ صحيح نداده‌اند.
 
در ضمن، تاثير مثبت سوابق تحصيلي يک داوطلب نيز  محاسبه مي‌شود (براي فارغ‌التحصيلان نظام آموزشي جديد (3 – 3 – 6) که ديپلم خودرا در سال 1398 و بعد از آن اخذ نموده باشند، به ميزان حداکثر 30 درصد، و براي فارغ‌التحصيلان مشمول نظام آموزشي سالي واحدي يا ترمي واحدي، به ميزان حداکثر 25 درصد سوابق تحصيلي ديپلم، و 5 درصد سوابق تحصيلي پيش‌دانشگاهي تاثير مثبت لحاظ مي‌شود). منظور از تاثير مثبت، يعني، امکان دارد که داوطلبي در آزمون سراسري، درصدهاي مطلوبي کسب نکرده باشد، اما سوابق تحصيلي خوبي داشته باشد و تاثير مثبت سوابق تحصيلي، در پذيرش نهايي او مؤثر واقع شود.
 در نهايت اينکه نبايد تصور کرد که يک داوطلب با نمره­هاي منفي يا بسيار پايين در درس‌هاي مختلف، مي‌تواند در رشته­هاي با آزمون يا روزانه پذيرفته شود. اگر داوطلباني را مي­شناسيد که حتي در رشته‌هاي روزانه با نمره منفي پذيرفته شده‌اند، دليلش آن است که اين افراد به احتمال قوي در ساير درس‌ها نمره خوبي کسب کرده‌اند؛ براي مثال، امکان دارد که داوطلبي در درس رياضي نمره منفي گرفته، اما در درس زيست‌شناسي، شيمي ‌و دروس عمومي، نمرات بالايي به دست آورده باشد؛ ضمن اينکه داوطلباني که در آزمون سراسري نمره منفي مي‌آورند، در رشته محل‌هايي که مطلوب اکثر داوطلبان هستند، پذيرفته نخواهند شد.
در رتبۀ کشوري سهميه‌ها اعمال نمي‌شود
 
آمار ارايه شده، نمرات خام داوطلبان، بدون اعمال سهميۀ مناطق يا ساير سهميه‌هاي موجود است و 1000 نفر اول کشوري نيز بدون محاسبه سهميه و فقط براساس نحوۀ پاسخگويي در آزمون سراسري تعيين مي‌شوند.
 
 نحوۀ رده‌بندي در جدول زير
 
در اين جدول، به غير از داوطلباني که به تمامي يا قريب به اتفاق سؤال‌ها پاسخ غلط داده‌اند و در نتيجه نمره خام آنها 33- تا 30- شده است و داوطلباني که به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده‌اند، ساير داوطلبان در گروه‌هاي 10 نمره‌اي بررسي شده‌اند؛ يعني، داوطلباني که نمره 90 تا 99/99 در يک درس کسب کرده‌اند، در گروه 90 تا 99/9 درصد آمده‌اند، يا داوطلباني که نمره 0 تا 9/99 در يک درس کسب کرده‌اند، در گروه 0 تا 9/99 آورده شده‌اند.
 
 

نفرات برتر کنکور چه درصدهايي مي­آورند؟

«اگر زيست‌شناسي را خوب بزنيد، قبولي شما در آزمون سراسري تضمين شده است.»، « اهميت عربي از همۀ درس‌هاي عمومي بيشتر است؛ چون بچه‌ها به سؤال­هاي اين درس خوب پاسخ نمي­دهند.» شبيه جملات فوق را دربارۀ هر درسي از سوي برخي از  مؤسسه‌هاي آموزشي يا مدرسان کنکور مي‌شنويم؛ افرادي که مدعي هستند اگر در يک درس يا تعدادي از دروس، نمرات خوبي کسب کنيد، رتبه خوبي در آزمون سراسري به دست مي‌آوريد، اما درصد رتبه‌هاي برتر آزمون سراسري، بيانگر چيز ديگري است؛ براي مثال، يکي از داوطلباني که رتبۀ زير هزار کشوري کسب کرده، در درس زيست‌شناسي نمره 4/13 کسب کرده‌ است!

بیشتر بخوانید :

خاطرات يک معلم در ايام کرونا

براي تعطيلات نوروزي برنامه مطالعاتي داشته باشيد

وضعيت داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در آزمون سراسري ۱۳۹۹

البته بي‌شک، اين داوطلب، درس‌هاي ديگر خود را بسيار عالي پاسخگو بوده که توانسته است جزو 1000 نفر اول کشوري باشد. فقط مي‌خواهيم بگوييم که نمي‌توان براي موفقيت در آزمون سراسري، حکم صادر کرد و يک راه مشخص و مستقيم نشان داد و اعتقاد داشت که موفقيت در اين آزمون، در گرو پيروي از راهي است که من ارايه مي‌کنم!

البته ميانگين نمره خام داوطلبان برتر، در همۀ دروس آزمون سراسري به طور نسبي يکسان است؛ به عبارت ديگر، داوطلبان برتر براي موفقيت و کسب نمرات خوب در همۀ دروس تلاش مي­کنند. در زير، ميانگين نمره خام 1000 نفر اول کشوري گروه آزمايشي علوم تجربي در تمامي دروس آزمون سراسري ارايه شده است، همچنين در هر درس، بيشترين و کمترين نمره خام در بين 1000 نفر اول آمده است.

توجه داشته باشيد که اين آمار براي آزمون سراسري سال 1399 است و ميانگين ذکر شده در هر سال تغيير مي‌کند.  

تعداد، ميانگين، کمترين و بيشترين نمرات خام داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي در آزمون سراسري سال 1399 داراي رتبه کشوري کمتر از 1000

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.