نتایج در این بخش نمایش داده می شود

نکات مهم و ضروری برای شرکت در کنکور و تست زنی

نکات مهم و ضروری برای شرکت در کنکور و تست زنی
نکات مهم برای حضور در کنکور 
با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: ” من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. ” نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اظطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.
یکی از موارد بسیار مهم و قابل توجه  حفظ سلامت جسمی و روحی شماست. پس تغذیه مناسب، استراحت، خوابیدن به اندازه کافی، ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنید. لازم نیست در این روزها همه زمان خود را به مطالعه فشرده یا حل تست اختصاص دهید. یادتان باشد که بخشی از انرژی توان خود را برای روز آزمون ذخیره کنید.
با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل کارت ورود به جلسه – کارت ملی – مداد- پاک کن – مداد تراش – خودکار و ساعت را به همراه داشته باشید.
نکات مهم برای تست زنی در کنکور 
درخواندن پرسش هاعجله نکنید  از قدیم گفته اند فهمیدن سوال، نصف جواب است. پس متن هر پرسش را با دقت و تمرکز کافی بخوانید تا مفهوم هر عبارت را دریافت کرده و سپس به عبارت بعدی بپردازید. اطلاعات هر پرسش را در ذهن منظم کرده، سپس مسیر پاسخ گویی را مشخص کنید.اشتباه نکنید! این روش کند نیست. بلکه در این روش به دلیل دقت بالا به متن پرسش و انتخاب راه حل مناسب با محتوای پرسش، امکان پاسخ گویی اشتباه کاهش می دهد. پس شتاب و سرعت بی مورد در خواندن پرسش و پاسخ به آن را فراموش کنید تا بخشی از امتیازات خود را حفظ کنید.
تعداد پاسخ های اشتباه خود را کاهش دهید : با توجه به اینکه پاسخ اشتباه نمره منفی دارد، از پاسخ به سوالاتی که بسیار دچار تردید هستید، خودداری کنید. متن پرسش در پرسش های چهارگزینه ای شامل محتوای گزینه ها هم می شود، بنابراین در خواندن متن گزینه ها باید دقت کافی داشته باشید. برخی از داوطلبان به دلیل دقت کم و سرعت زیاد در خواندن متن دچار اشتباه می شوند، پس باید تمرین کنید تا به پرسش ها دقت کرده و پاسخ درست دهید و تعداد پاسخ اشتباه خود را کاهش دهید. تنها راه علمی و درست در این مورد افزایش دقت، تمرکز و پرهیز از هیجان بی مورد، سرعت غیرضروری و وسواس است.
انجام محاسبات در فضای محدودرا تمرین کنید :  برای پاسخ به بخشی از پرسش ها باید عملیات محاسباتی انجام شود. با توجه به کمبود فضای محاسباتی در دفترچه پرسش ها، لازم است در این روزها به گونه ای تمرین کنید که نحوه استفاده از فضای محدود را یاد بگیرید تا مشکلات و عوارض ناشی از کمبود فضا کاهش یابد. نظم در نوشتن و جلوگیری از مخلوط شدن پاسخ های محاسباتی امکان اشتباه را کم می کند. باید این تمرین را انجام دهید تا با توجه به زمان محدود در جلسه آزمون به مهارت لازم دست پیدا کنید. با افزایش دقت در انجام محاسبات علاوه بر افزایش احتمال پاسخ درست، لذت ناشی از آن نیز حاصل می شود
تنظیم وقت و مدیریت زمان در آزمون :  مدیریت زمان در برگزاری آزمون،امکان استفاده بیش تری از فرصتهای موجود را برای شما فراهم می کند. یعنی در روز آزمون برای هر درس مقداری از کل زمان را در نظر می گیریم که توسط مسولان تعیین شده است. وقت هر درس را برای خود آن درس صرف کنید و در صورتی که وقت اضافه آوردید، این زمان را به درس های دیگر اختصاص دهید. بهتر است درس ها را به ترتیب قرار گرفتن در دفترچه پرسش ها پاسخ دهید نحوه پاسخگویی داوطلبان نیز باید مطابق ترتیب درس ها باشد. توصیه اکید کارشناسان این است که اگر در پایان زمان هر درس، تعدادی از پرسش های آن درس بدون پاسخ مانده باشد، نباید از وقت درس بعدی برای آن استفاده کنید. بلکه پاسخ به این پرسش ها را باید به قسمت پایان آزمون موکول کرده و به پرسش های درس بعدی بپردازید. چرا که با این روش آسیب پذیری داوطلب کاهش می یابد.
اگر در مواجهه با یک پرسش، متوجه شدید که برای پاسخگویی به آن به مدت بیشتری احتیاج دارید (مانند پرسش های محاسباتی) بهتر است پاسخ این پرسش را به زمانی که فرصت داشتید موکول کنید و برای اینکه آن پرسش را به خاطر داشته باشید از یک نوع علامت گذاری مانند حروف یا علامت ها (A یا x)استفاده کنید. این علامت در کنار شماره پرسش قید می شود و به شما کمک می کند در صورتی که فرصت پیدا کردید بلافاصله پرسش هایی که زمان بیشتری برای پاسخگویی لازم داشته اند را پیدا کنید و به آن بپردازید.
اگر تعدادی از پرسش ها را به دلیلی حذف کرده و قصد پاسخگویی به آن را ندارید از حرف یا علامت دیگری برای آن استفاده کنید A یا Bتا در صورتی که فرصت پیدا کردید و به دنبال پیدا کردن پرسشهای دسته قبل هستید، مجددا پرسش های این دسته را نخوانید و فرصت را از دست ندهید. باید یاد بگیرید که وقتی یک تست، وقت گیر است از آن صرفنظر کرده و در پایان به آن بپردازید.
در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا ۱۰% از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمانبندی کنید. در حالیکه سؤالات را می‌‌خوانید، نکاتی که به ذهنتان می‌‌رسد و می‌‌توانید مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.
برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید وسپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که : 1-مشکل تر هستند.2- جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد.
تغییر فضای فکری هنگام قفل کردن روی چند تست پیاپی: اگر هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهنتان نرسید. سریعا متوقف شوید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامی و در صورت امکان خوردن کیک و بیسکویت و کشمش و تنقلات دقیقه ای استراحت سعی کنید. به مغز خود اکسیژن و به بدن خود قند کافی برسانید. اولویت بندی دروس اختصاصی: بعد از اینکه تمام  سوالات ساده همه درس ها را جواب دادید و مطمئن شدید که دیگر سوال ساده ای برای جواب دادن وجود ندارد مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده (مثلا نیم ساعت) را برای درسهای با ضریب بالاتر (درس های ضریب 3 کنار بگذارید ) و سعی کنید سوالات بیشتری از آن درس ها را تا حد امکان جواب دهید. درس های با انحراف معیار منفی بالا: درس هایی که خیلی ها از آنها بیزارند و اصلا در کنکور به آنها اعتنایی نمی کنند.‏می‏توانند برای شما الهه شانس باشند.
 عوامل مؤثر در تست زدن
زمان :
یکی از مشکلاتی که داوطلبان در حین پاسخگویی به سؤال‌ها با آن روبرو می‌شوند، کم آوردن وقت و دستپاچه شدن آنهاست. برای برطرف نمودن این مشکل باید سعی کنید که وقت خود را با توجه به ارزش هر سؤال زمان بندی کنید و مدت زمانی که برای پاسخگویی به آن سؤال تعیین شده، هماهنگ باشد.
سرعت عمل : 
سرعت عمل باعث استفاده مطلوب ما از زمان می‌شود و در آزمون های تستی اهمیت بسزایی دارد. چنانچه داوطلب با آمادگی کامل در جلسه آزمون شرکت کند، با حضور ذهن می‌تواند پاسخ دهد؛ زیرا سؤال‌ها برای او آشنا خواهد بود و با مشکل اتلاف وقت روبرو نمی شود. نکته مهم در سرعت عمل این است که اگر شما در موقع پاسخگویی، پاسخ سؤالی را فراموش کرده باشید، می‌توانید کنار آن سؤال تیک بزنید و به بقیه سؤال‌ها بپردازید ودر مرحله آخر که وقت اضافه آوردید، با خونسردی و آرامش بیشتر در مورد آن سؤال فکر کنید.
دقت :
نکته مهم دیگر در تست زدن دقت است. در پاسخ به سؤال های چهار گزینه ای باید دقت کنید که خانه را اشتباه پر نکنید. خیلی از داوطلبان با آمادگی کامل سر جلسه حضور می‌یابند، ولی با یک بی دقتی، پاسخ سؤالی را در یک خانه دیگر که مربوط به سؤال دیگری است، پر می‌کنند و بدون توجه به شماره سؤال ها، همه پاسخ‌ها را تا آخر جابجا می‌زنند. لذا دقت کنید که در موقع پر کردن پاسخنامه دچار چنین اشتباهی نشوید و شماره هر سؤال را با شماره پاسخنامه تطبیق دهید. سؤال‌ها و جواب‌ها را دقیقاً بخوانید. نکات ریزی در سؤال های چهار جوابی هست که ممکن است خواننده را دچار اشتباه کند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:
در سؤال هایی که آخر آنها به کلمه ” می‌شود ” و ” نمی شود ” ختم می‌شود، ممکن است داوطلبی که سؤال را دقیق نمی خواند، این کلمات را اشتباه ببیند و در نتیجه گزینه را اشتباه انتخاب کند.
نکته دیگر این است که در آزمون های چهار گزینه ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولیه گزینه، آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر صرف نظر کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه آنها با یکدیگر صحیح ترین گزینه را انتخاب کنید.
در موقع حدس زدن معمولاً اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید؛ مگر در مواقعی که مطمئن هستید.
پاسخ هایی را که می‌دانید غلط است، کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخ‌ها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.
سؤال های آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید که سؤالی پیچیده است، وقت خود را زیاد روی آن سؤال تلف نکنید؛ کنار آن علامت بگذارید تا بعداً به آن پاسخ دهید.
همه سؤال‌ها را جواب ندهید. سؤال هایی که تصادفی پاسخ داده می‌شود، شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند؛ چون هر پاسخ غلط، نمره ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد، از دادن پاسخ های تصادفی پرهیز کنید. در نهایت پاسخ‌ها را مرور کنید، اما سعی در عوض کردن پاسخ‌ها نداشته باشید.
سؤال هایی را که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده اید، یک بار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکالتان برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.