نتایج در این بخش نمایش داده می شود

نکاتی در مورد تندخوانی

  • ابتدا سطحی بخوانید:قدم اول در تندخوانی، سطحی خواندن است. به این منظور که با اندیشه و منظور اصلی نویسنده آشنا شوید . بنابراین تمام مطالب موجود در متن مورد نظر را به جز اندیشه و نکته اصلی هر پاراگراف نادیده بگیرید  و نگران نباشید. فقط از درک مقصود اصلی و نکته مورد نظر نویسنده خشنود باشید و با علاقه ادامه دهید. برای انجام بهتر این کار باید سرعت خواندن تان را افزایش دهید. فهرست مطالب را نگاه کنید. به عناوین اصلی و فرعی توجه کنید و با مرور اجمالی از اصل مطالب آن سردر بیاورید.
  • اعتماد به نفستان را از دست ندهید: یکی از موانع تندخوانی برگشت به عقب و دوباره خوانی است. یک تندخوان ماهر باید اعتماد به نفس داشته باشد و به جای خواندن مطالب به دفعات، به یکبار خواندن اکتفا کنید. شما باید بدانید که دوباره خوانی هیچ گونه تأثیری بر روی فهم مطلب ندارد. فقط باعث فشار آوردن به چشم ها و باعث خستگی آنها می شود.
  • افزایش میدان دید: چشم تنها وسیله برای دیدن و به عبارت دیگر یک عامل واسطه است. ما با چشم نمی خوانیم بلکه این کار را با مغزمان انجام می دهیم. چشم، تنها تصاویر را به مغز منتقل می کند، اما عمل اصلی دیدن در مغز انجام می شود. چشمتان را  خوب آموزش دهید تا بتواند چند کلمه را در آن واحد تصویر برداری و به مغز ارسال کند. مغز در مقایسه با چشم از سرعت بیشتری برخوردار است. شما باید به چشمان خود بیاموزید که به جای تک تک کلمات، مجموعه ای از کلمات را شکار کند. به این ترتیب چشم در یک سطر توقف های کمتری خواهد داشت. مرکز بینایی در مغز هم خیلی سریع و هم خیلی توانمند است، به طوری که حتی اگر بخشی از کلمه را ببیند قادر به کشف آن خواهد بود. با ممارست و تمرین می توانید وسعت دید خود را تا حد دیدن بیش از پنج کلمه در هر توقف گسترش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.