نتایج در این بخش نمایش داده می شود

نحوه جمع بندی زیست برای داوطلبان ضعیف

چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟آیا فرصت برای جبران عقب ماندگی هست؟ چگونه هماننده نفرات برتر جمعبندی حرفه ای را داشته باشیم؟ رتبه مورد نیاز جهت قبولی در رشته های علوم پزشکی منطقه ۱ کدام است؟ درصدهای مورد نیاز قبولی در پزشکی منطقه ۱ کدامند؟و…

لذا برای این دسته از داوطلبان توصیه میشود:
ابتدا مباحث خوب خوانده شده را دوباره با دقت و تمرکز بیشتر ی بخوانید. مثلا اگر داوطلبی فقط ۵ فصل از زیست سال سوم را خوانده باشد الان اولین و مهمترین اولویت این داوطلب باید دوباره خوانی این فصل ها باشد حتی اگر کاملا این ۵ فصل را فراموش کرده باشد. بعد از مطالعه دقیق و کلمه به کلمه ، حال نوبت به تست زنی می رسد . که بازم توصیه میشود از تست های سراسری سال ۸۹ تا ۹۵ داخل و خارج از کشور تست زنی را انجام دهید.


این مرحله را نیز با نکته برداری از تست ها به پایان برسانید. در مرحله ی دوم به مطالعه و تست زنی فصول زیر بپردازید. توجه داشته باشید که این فصول جزو مباحث کلیدی و درصد بیار برای شما هستند:

فصل های ۶،۷ ،۹ ، ۱۰ و ۱۱ زیست پیش دانشگاهی- فصل های ۱،۲،۳،۴ زیست سال دوم-فصل های ۱،۲،۳و ۴ زیست سال دوم

با مطالعه فقط همین فصول گفته شده میتوانید به راحتی ۳۰ % را در زیست کسب کنید.جو گیر نباشید و اگر تاکنون خوب تلاش نکردید الان سنگ بزرگ برندارید که نتونید عمراً بزنید! مطالعه باکیفیت یعنی همین…

توجه داشت باشید که:

جمع بندی زیست (به جز مسائل ژنتیک) کاملا با دیگر دروس اختصاصی متفاوت است چون متن کتاب درسی و نکات حفظی اهمیت بسیار زیادی دارند و با زدن تست جمع بندی به اندازه کافی به مطالب مسلط نمی شوید . روشی که بنده  در مورد زیست پیشنهاد میکنم این است که با توجه به وقتی که دارید روش تورق سریع رو انجام دهید .یعنی کتاب درسی رو بذارید جلوتون و ورق بزنید و قسمتهایی که فکر می کنید کاملا به آن مسلط هستید رو رد کنید و برای قسمت هایی که فکر میکنید کمی فراموشتون شده بیشتر وقت بذارید .باز هم میگم که این روش با توجه به وقت شماست
(ممکنه اینقد زیاد وقت داشته باشید که بتونید همه مطالب رو یک دور کامل بخونید و حتی قسمتهای لازم رو دو دور بخونید).
بعد از تورق سریع برای یک فصل تستهای جمع بندی اون فصل رو بزنید و بعد برید سراغ فصل بعد.

نحوه حل تست درس زیست در آزمون و کنکور:
۳نوع سوال(به جز قسمت ژنتیک)داریم که برای هر کدوم یه سری نکات رو یاد اوری میکنیم:

  • سوالات با ۴ گزینه ی جمله(معمولا یک یا دو خط)
  • جاخالی و همانند و برخلاف
  • شمارشی

1-سوالات با ۴ گزینه ی بلند روش خاصی برای جواد دادن ندارند فقط باید به این نکته توجه کنید که طراحان به صورتی سوال رو طرح میکنن که “اون قسمت از گزینه که اشتباهه اصلا به چشم نیاد”.پس سعی کنید به تک تک واژه های یک گزینه توجه کنید.

2-در مورد سوالات هماهنند و برخلاف همیشه به این نکته توجه کنید که قسمت دوم گزینه رو اول چک کنید و بعد برید سراغ هماهنند و یا برخلاف . یعنی همانند یا برخلاف رو اصلا در نظر نگیرید و ببینید گزینه درست هست یا نه و بعد همانند یا برخلاف رو چک کنید.

3- سوالهای شمارشی یعنی غول زیست شناسی
البته باید بدونید که سوالهای شمارشی استاندارد نکته های بسیار جالبی دارند و برای جواب دادن باید سطح بالایی داشته باشید نه اینکه چنتا جمله ی ساده تبدیل به سوال شده باشند و فقط تیپ شمارشی داشته باشند.
در مورد این سوالها به این نکته توجه کنید که اولا به اولین موردی که بلد نیستید رسیدید. سوال رو رها کنید چون باید درستی یا نادرستی همه ی موارد رو صد در صد بدونید تا بتونید جواب بدید و دوما چون معمولا توی ازمون ها و کنکور جزئ سوالهای بسیار سخت هستند با توجه به سطح خودتون شاید بهتر باشه این سوالها رو بار اول جواب ندید و ازشون بگذرید چون وقت زیادی از شما میگیریند و دیگه به همه ی سوالها ممکنه نرسید.

یکی از مهمترین نکاتی که شما باید در آزمون حواستون باشه اینه که “سوالات ساده” رو از دست ندید .
معمولا در آزمون ها تعداد زیادی سوال آسون وجود داره که خیلی از افراد میتوانند جواب دهند و به راحتی درصدهای بالا بدست بیارند اما وقتی اون سوالها کنار‌ سوالهای سخت دیگه قرار میگیرن بچه ها وقتشون رو سر سوالات سخت هدر میدن و سوالات آسون رو از دست میدن . پس همیشه در نظر داشته باشید که اول باید سوالهای ساده رو جواب بدید و بعد از اون برید سراغ سوالات سخت تر  در وقت کمتر سوالات بیشتری رو جواب دهید..

نکات پایانی جمع بندی زیست برای داوطلبان ضعیف تا متوسط:

1-وسواس نداشته باشید. در این روز های پایانی سعی کنید ابتدا مطالب کلی را تثبیت کرده و سپس به سراغ قسمت هایی بروید که احتمال فراموش کردنشان وجود دارد. به هرحال بعضی مطالب تثبیت شده اند و نیازی به صرف وقت آنچنانی ندارند.

2-تمرکزتون رو بذارین رو کتاب درسی و نکاتی که خودتون نوشتین. جزوه یا درسنامه جدید فقط از مسیر گمراهتون میکنه.

3- سعی کنید هرروز زیست را بخوانید هرچند روز یکبار و ترجیحا آخر هفته یه مرور اجمالی داشته باشید . مخصوصا فصل هایی که مطالب حفظی و مشابه ای دارند. مثل میکروب ها و ویروس ها، آغازیان، قارچ ها، زیست گیاهی سوم، تولید مثل جانوری و …

4-اگه با روش تست و بررسی جمع بندی می کنید فراموش نکنید که باید پاراگراف مربوط به تستی که اشتباه زدین رو حتمن از روی کتاب بخونید. با روش تست و بررسی زمان مربوط به مطالبی که تسلط دارین حفظ شده و صرف مطالب با تسلط کمتر میشه.

5-برای ثبت نکات مربوط به شکل های کتاب سعی کنین شکل ها رو به شکل ساده و شماتیک رسم کنین و نکات مربوط رو با نماد های آشنا برای خودتون مشخص کنین . با این روش در شرایط استرس زای کنکور هم میتونید نکات را به خاطر بیاورید.
6-برای ژنتیک بیشتر سعی کنید از تست های کنکور های اخیر استفاده کنید.

7-از تست های شمارشی فرار نکنید. بهترین راه مقابله با ترس رو به رویی با اونه. مثل یه ورزشکار برای هر شرایط سختی خودتون رو آماده کنید. تمرین بیشتر تست زنی و آزمون دادن یعنی یک قدم از بقیه جلو افتادن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.