نتایج در این بخش نمایش داده می شود

نحوه استفاده دانش‌آموزان از «تک‌ماده» و «تبصره»

دانش آموزانی که در دوران مدرسه در برخی دروس نمره قبولی را کسب نکرده اند، میتوانند جهت گذراندن درس مورد نظر از قانون تک ماده و تبصره که برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول (راهنمايي سابق) و دوره متوسطه دوم (دبيرستان) است استفاده کنند.دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم مي‌توانند از 4 تبصره شامل 2درس نهايي و 2 درس غيرنهايی در زمان فارغ التحصيلي استفاده کنند.
نحوه استفاده دانش آموزان از تک ماده و تبصره 
 تک ماده مخصوص دانش‌آموزان دوره متوسطه اول (راهنمايي تحصيلي) است و دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم (دبيرستاني) مي‌توانند از تبصره استفاده کنند. دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم براساس تبصره 1 ماده 91 اصلاحات آيين نامه آموزشي دوره متوسطه، مي‌توانند با داشتن حداقل نمره 7 در 4 درس از تبصره استفاده کنند.  قبل از اصلاح آيين نامه آموزشی دوره متوسطه، دانش آموز مي توانست از 5 تبصره استفاده کند، اما بعد از اصلاح آيين نامه مذکور، دانش آموز مي تواند از 4 تبصره که شامل 2 درس از دروس نهايی و 2 درس از دروس داخلي است، استفاده کند.
 شرایط استفاده ازتبصره در چهارم : گروهی از دانش آموزانی که تمامی دروسشان را پذیرفته شده اند و فقط در یک درس نمره قبولی کسب نکرده اند. در صورتی که نمره آن درس 7 و بالاتر باشد میتوانند از شرایط تبصره / تکماده استفاده کرده و پذیرفته شوند.این قانون هم برای خرداد ماه هم برای دی ماه وجود دارد.
 اگردانش آموزی همه دروس خود را پذیرفته شده باشد (نهایی وداخلی) ولی ۲ تادرس را نمره قبولی کسب نکردخ باشد ،درحالیکه آن ۲درس را نمره بیشتر از هفت باشد (۷الی۹/۷۵) بااستفاده از تبصره برایش کارنامه قبولی صادر می شود
ملاک نمره : نمره سالانه می باشد (نمره ورقه نهایی+نمره مستمر)
 نمره مستمر اول با ضریب ۱+ نمره پایانی اول با ضریب ۲+ نمره مستمر دوم با ضریب ۱+نمره پایانی دوم “خرداد”  با ضریب ۶ -حاصل تقسیم برعدد۱۰/نمره حاصله “سالانه”آن درس محسوب می شد.
قبل از اصلاح آيين نامه آموزشي دوره متوسطه، دانش آموز بايد از 5 تبصره، 3 درس را در سال اول دبيرستان و 2 درس را در زمان فارغ التحصيلي استفاده مي کرد، اما بعد از اصلاح آيين نامه آموزشی دوره متوسطه، دانش آموز فقط در زمان فارغ التحصيلي مي تواند در صورت نياز از 4 تبصره استفاده کند.
مصوبه استفاده از تبصره در رشته هاي فني وحرفه اي وکارودانش همانند رشته هاي نظري است. دانش آموز هنرستاني با داشتن حداقل نمره 7، مي تواند از 4 تبصره شامل 2 درس نهايي و 2 درس غيرنهايي استفاده کند.
 البته در شاخه کار و دانش و آن دسته از رشته هاي شاخه فني وحرفه ای که دروس آنها امتحان نهايي ندارد، دانش آموزان مي توانند حداکثر در 4 عنوان درس غير نهايي از تبصره يک ماده 91 اصلاحات آيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه روزانه با رعايت ضوابط استفاده کنند
آخرین اخبار و اطلاعیه های آموزشی در کانال تلگرام همشاگردی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.