نتایج در این بخش نمایش داده می شود

موفقيت را در آغوش بگيريد

شايد شما نيز شنيده باشيد که طبق مطالعاتي که در دانشگاه MIT آمريکا انجام گرفته است، ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ: «ﻓﻼﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍنم ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩهم» ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻔﺪﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮﯾﺪ: «ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﯿﺪ» ﺗﺎ ﺍﺛﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﯾﮏ ﺩﻓﻌﻪ ﺭﺍ ﺧﻨﺜﯽ ﮐﻨﺪ !
به عبارت ديگر، ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﻼﻡ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻔﺪﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﮐﻼﻡ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻗوي­تر ﺍﺳﺖ. ويليام جيمز، فيلسوف، روان‌شناس و پزشک آمريکايي قرن نوزدهم، مى‌گويد: «بزرگترين کشف در زمانه ما، پى بردن به اين راز است که مردم با تغيير در طرز تفکّر خود، قادر خواهند بود که زندگى‌شان را عوض کنند.» اين روزها شما بيش از هر چيز ديگر به اين تفکر مثبت نسبت به خود  نياز داريد؛ اما چگونه مي‌توان اين تفکر مثبت يا خوش­بيني را در مورد خود افزايش داد؟
لازم به ذکر است که آنچه در اين مطلب مي‌خوانيد، براي اين روزها که شما نزديک به کنکور هستيد، کاربرد دارد، و بدون شک، اگر در ابتداي سال تحصيلي بوديد، پيشنهادهاي ديگري داشتيم.
موفقيت ­هاي خود را جدي بگيريد
اين روزها، اگر آزموني را خوب داديد، يا يک سؤال تستي را درست پاسخ داديد، فقط به توانايي‌هاي خود و نقشي که اين توانايي در موفقيت شما داشته است، فکر کنيد؛ براي مثال، نگوييد که حتماً آزمون ساده بوده است يا مشابه اين تست را قبلاً حل کرده‌ايد؛ بلکه به  نقش هوش و تمرکز خود در اين جريان فکر نماييد. همچنين به اين فکر کنيد که اين پاسخ صحيح يا کسب نتيجه خوب در آزمون، مي‌تواند بيانگر موفقيت شما در آزمون‌هاي ديگر بخصوص آزمون سراسري باشد. به اين فکر کنيد که توانمنديد و کليد موفقيت در دست شماست و بزودي مي‌توانيد شاهد پيروزي خود باشيد و موفقيت را در آغوش بگيريد.
خود را سرزنش نکنيد
پيامد احساس گناه، که نقش اصلي در از بين بردن اعتماد به نفس دارد، سرزنش خود است. سرزنش کردن  خود، يک برخورد بسيار خشن و ناملايم با خود است که موجب غصه خوردن، غذا نخوردن، عصباني شدن و در نهايت عدم موفقيت مي‌شود.
هنگامي که رويدادي منفي اتفاق افتاد، به شرايطي که ممکن است در اين اتفاق نقش داشته باشد فکر کنيد؛ براي مثال، اگر عملکرد شما در يک امتحان بد بود، به اين فکر کنيد که: آيا کمبود خواب نداشته‌ايد؟ يا: چه عوامل خارجي در عدم موفقيت شما نقش داشته‌اند؟ و به اين فکر کنيد که عدم موفقيت، لزوماً بازتاب ضعف‌هاي شخصي شما نيست.
همچنين به ياد داشته باشيد که هنوز فرصت داريد و مي‌توانيد در فرصت‌هاي آتي بهتر عمل کنيد. مي‌خواهيم بگوييم که شکست، آخر زندگي نيست؛ بلکه برعکس، درس گرفتن و دوباره امتحان کردن از راه صحيح است؛ پس اگر اشتباه کرده يا موفق نشده‌ايد، خودتان را ببخشيد؛ زيرا هر کسي ممکن است که هر از گاهي در طول زندگي‌اش به کارهاي اشتباه و حتي احمقانه‌اي دست بزند. سخت نگيريد و بگذاريد دست درمان‌گرِ بخشش و بخشايش به شانه‌تان بخورد. باور کنيد و ايمان داشته باشيد که اين نواقص هم جزو زندگي است و ما حتي براي اصلاح اين نواقص هم به اعتماد به نفس احتياج داريم. در اين مواقع به موفقيت‌هاي بعدي خود يا ساير جنبه‌هايي که مي‌توانيد در آنها موفق شويد، فکر کنيد.
خود را تشويق کنيد
 به خاطر کوچکترين کار خوبي که انجام مي­دهيد، خود را ستايش و تشويق کنيد. شما عادت کرده‌ايد که براي کارهاي بد و نادرست خود، هزاران بار خودتان را سرزنش کنيد، اما يک بار هم خود را شايسته عشق و ستايش ندانسته‌ايد! اين روزها هيچ کدام از کارهاي مثبت خود را کوچک و بي اهميت تلقي نکنيد.
ورزش کنيد
به سلامتتان توجه داشته باشيد. نرمش يا ورزش روزانه و منظم، حتي در حد پياده روي روزانه، دويدن، شنا و … کمک‌کننده است و احساس خواهيد کرد که به جسمتان تسلّط بيشتري داريد و اين حس مي‌تواند اعتماد به نفستان را هم تا حدي تقويت کند.
ديدن نور در ظلمات

در هر محيط تاريکي لااقل مي‌شود يک نقطه روشن پيدا کرد. اگر عادت کنيد، مي‌توانيد هميشه و در هر محيط تاريکي، با ديدن آن نقطه، روشن و دلگرم باشيد؛ چيزي که روحيه‌تان  را شاداب‌تر و انگيزه‌تان را  براي تلاش، بيشتر مي‌کند. سعي کنيد که منفي‌ها را گذرا و ناپايدار ببينيد و مثبت‌ها را پايدار و ماندني. موفقيت، در دستان شماست.

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.