نتایج در این بخش نمایش داده می شود

مطالعه امروز، ضامن موفقيت فردا

يکي از مشکلاتي که بيشتر داوطلبان آزمون سراسري با آن مواجه هستند، اين است که کنکور و روند آن و افت و خيزهايي را که ممکن است در مدت آمادگي براي آنها پيش بيايد، بخوبي درک نمي‌کنند و به همين دليل، وقتي مانع يا مشکل کوچکي در طول دوره آمادگي براي کنکور براي آنها پيش مي‌آيد، دچار نگراني بي مورد شده يا روحيه خود را براي ادامه کار از دست مي‌دهند؛ در صورتي که اگر با کنکور و مشکلات و مسايلي که ممکن است در طي اين دوره برايتان به وجود بيايد، آشنا باشيد، مي‌توانيد براحتي شرايط را درک کنيد و براي بهبود اوضاع وارد عمل شويد. با توجه به اينکه بيشتر داوطلبان کنکور، مطالعه خود را از مهر شروع مي‌کنند، در اين مقاله درصدد هستيم که شما را با افت و خيزهايي که ممکن است در طول اين دوره داشته باشيد، آشنا نماييم تا بتوانيد با يک برنامه‌ريزي درست و اصولي و با راهکارهاي مختلف در زمان‌هاي متفاوت، از بروز هر مشکلي جلوگيري کرده و با انگيزه و روحيه بالا درس بخوانيد.
دوره آمادگي و مطالعه براي کنکور در ميان بيشتر داوطلبان به سه مقطع تقسيم مي‌شود:
1- دوره شروع پرانرژي و شوق و اشتياق داوطلبان
در اين دوره، داوطلبان با علاقه زياد و با انگيزه بالايي کار خود را شروع مي‌کنند. آنها، بنا به صلاح ديد و نظر مشاوران، خانواده و نيز شناختي که از خود و ميزان معلومات و اطلاعاتشان در دروس مختلف دارند، ميزان علاقه به رشته و دانشگاهي خاص، بسته به اينکه محصل هستند يا پشت کنکوري و … مبادرت به برنامه‌ريزي براي کنکور و مطالعه منابع آزمون سراسري مي‌کنند؛ حتي عده‌اي تصميم مي‌گيرند که کتاب‌هاي بسياري با موضوع کمک آموزشي يا تست خريداري کرده يا در مؤسسات و کلاس‌هاي کنکور يا آزمون‌هاي آزمايشي و … شرکت ‌کنند. خلاصه، بيشتر داوطلبان در اين دوره، به خاطر اينکه تازه شروع به مطالعه مي‌کنند، پرانرژي و با روحيه هستند.
البته اين موضوع براي همه دانش آموزان صدق نمي‌کند؛ زيرا عده اي از اين عزيزان، بخصوص پشت کنکوري‌ها، به دليل مطالعه طولاني و نتيجه نگرفتن از زحمت و تلاش خود يا نگراني از کنکور و …، و برخي از دانش‌آموزان، به دليل اينکه قبل از تابستان هم مشغول درس و امتحان بوده‌اند يا انگيزه و علاقه کافي براي مطالعه ندارند، ممکن است  که با انرژي کار را شروع نکنند. اگر شما نيز جزو اين دسته اين افراد هستيد و خود را مجبور به شرکت در کنکور مي‌دانيد، قبل از هر چيز به اين نکته توجه داشته باشيد که همه راه‌ها به کنکور ختم نمي‌شود و شما مي‌توانيد استعدادهاي خود را در زمينه‌هاي ديگري جز شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه، نيز دريابيد و در راستاي شکوفايي اين استعدادها قدم برداريد؛ اما اگر خواست شما اين است که حتماً در دانشگاه پذيرفته شويد، بهترين راه، آن است که با انرژي و نشاط و روحيه بالا کار را شروع کنيد تا از تلاش خود نتيجه کافي بگيريد.
دوره مطالعه پر انرژي براي بيشتر داوطلبان در حدود دو تا سه ماه و شايد هم کمتر از يک ماه براي برخي از داوطلبان طول بکشد. مدت اين دوره هم، بستگي به نحوه مطالعه و درس خواندن و روحيه شما دارد. هر چقدر شما برنامه‌ريزي منظمي داشته و به آن عادت کرده باشيد و با برنامه‌ريزي پيش برويد اين دوره طولاني‌تر خواهد بود.
2- دلسردي و خستگي زودرس در دوره مياني
به عنوان يک داوطلب کنکور، حتماً بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که دوره دلسردي و خستگي از کنکور، ممکن است براي همه شما عزيزان يا بيشتر کنکوري ها به وجود بيايد؛ اما مهم اين است که چگونه بموقع از بروز اين خستگي يا نااميدي جلوگيري کنيم. خيلي از دانش‌آموزان را سراغ داريم که با وجود يک شروع عالي، در دوره مياني نااميد شده‌ و از حرکت و رقابت با دوستان جا مانده و ميدان را براي آنان باز گذاشته‌اند؛ زيرا در اين دوره، با توجه به يکنواخت بودن کار، افکار منفي و مزاحم به سويشان هجوم مي‌آورد وآرامش آنها را به هم مي‌زند، و شايد در بعضي از موارد، به ترک مطالعه از سوي آنها نيز منجر شود.
عوامل مختلفي ممکن است باعث خستگي يا دلسردي و کاهش انگيزه داوطلبان شود. نداشتن يک برنامه‌ريزي خوب و اصولي، فرا نگرفتن يا کمتر ياد گرفتن برخي از دروس، نداشتن جزوه يا کتاب هاي کمک آموزشي، مقايسه خود با داوطلبان ديگر و ميزان پيشرفت آنها، هجوم افکار منفي به داوطلبان در مورد قبول نشدن يا خوب نتيجه نگرفتن از تلاششان و …. از جمله اين عوامل هستند.
اين دوره ممکن است براي هر داوطلبي، بسته به مدت زمان مطالعه يا انرژي و توان داوطلب، متفاوت باشد. برخي از داوطلبان زودتر و برخي ديگر، ديرتر خسته مي‌شوند و گروهي ممکن است تا زمان برگزاري کنکور نيز احساس خستگي نکنند؛ اما به خاطر داشته باشيد که معمولاً در بهمن ماه و در نيمه راه، بيشتر داوطلبان دچار رخوت مي‌شوند. به همين دليل، اين دوره را دوران سرماخوردگي کنکوري نيز مي‌گويند. اگر شما داوطلب عزيز هم دچار چنين مشکلي شديد، تعجب نکنيد؛ بلکه به فکر چاره باشيد. نکته مهم در مورد اين دوره، آن است که اگر نخواهيد و نتوانيد به دليل خستگي و دلزدگي، به اندازه کافي درس بخوانيد، حتماً رقباي شما در همين دوره حساس از شما پيشي خواهند گرفت.
از مهم‌ترين کارهايي که براي جلوگيري از کسالت يا رفع خستگي کنکور بايد انجام داد، مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
1-    برنامه ريزي خود را اصلاح کنيد.
2-    بيش از توانتان از خود توقع نداشته باشيد و از مغز و جسمتان کار نکشيد.
3-    از والدين و مشاورانتان در مورد راه‌هاي غلبه بر افسردگي و خستگي و استفاده از آنها کمک بگيريد.
4-    به هيچ وجه، خودتان را با افراد و داوطلبان ديگر مقايسه نکنيد.
5-    در صورتي که ياد نگرفتن مطالب، يکي از علل خستگي شماست، از معلم‌هايتان براي برطرف ساختن آن کمک بگيريد.
6-     چند روز بدون فکر کردن به کنکور و مسايل مربوط به آن، فقط و فقط استراحت کنيد يا به کارهاي مورد علاقه‌تان بپردازيد.
7-    روزانه، زمان کوتاهي را به ورزش کردن اختصاص دهيد.
8-    خواب و استراحت کافي داشته باشيد. به خاطر داشته باشيد که کاستن از ساعت خواب براي درس خواندن، نه تنها باعث پيشرفت شما نمي‌شود، بلکه يادگيري و روند آن را نيز کاهش مي‌دهد.
9-    به خود اميد دهيد و پيوسته با تجسم خود در دانشگاه و رشته مورد نظرتان، انگيزه کافي در خودتان ايجاد کنيد.
10- پيشرفت‌هاي خود را ستايش کنيد و از موفقيت‌هايتان با خود صحبت کنيد.
11- اگر دانش‌آموز هستيد و به مدرسه مي‌رويد، حتماً زمان‌هاي استراحت مناسبي را در بين مطالعه براي خود در نظر بگيريد.
3- دوره جهش ناگهاني
بيشتر داوطلبان، بخصوص آن عزيزاني که در طول ماه‌هاي قبل کمتر مطالعه کرده‌اند، در دو سه ماه پاياني تصميم مي‌گيرند تا به صورت جدي و در ساعات طولاني‌تري در مقايسه با گذشته، درس بخوانند. يکي از علل اصلي انجام اين کار، نزديک شدن به زمان برگزاري کنکور و احساسِ نداشتن وقت کافي براي مطالعه دروس کنکور است؛ از طرف ديگر، داوطلبان با شنيدن اخبار کنکور از طريق راديو، تلويزيون و دوستان يا اطلاع از مطالعه ساير دوستان و هم کلاسي‌هايشان، متوجه شرايط شده و تصميم مي‌گيرند که به طور جدي و با تلاشي چند برابر درس بخوانند.
در اين دوره، اگر داوطلب بتواند بر افکار منفي و مزاحم خود غلبه کند، مي‌تواند موفق شود؛ زيرا وقت زياد‌ي براي مطالعه و رسيدن به زمان برگزاري کنکور باقي مانده است، و چنانچه وي در اين دوره با برنامه‌ريزي درست و حساب شده‌اي کار خود را شروع کند، مي‌تواند حتي از بسياري از رقبايش سبقت بگيرد و به نتيجه مطلوب و دلخواه خود برسد.
    نکته‌اي که بايد به آن توجه داشته باشيد اين است که اين موضوع که شما مي‌توانيد در دو سه ماه پاياني هم با مطالعه جدي، کنکور را بخوبي سپري کنيد، نبايد باعث شود که شما تا آن زمان دست از تلاش برداريد يا کمتر تلاش کنيد؛ زيرا آغاز مطالعه از ماه‌هاي قبل، بيشتر مي‌تواند بر يادگيري بهتر و اصولي شما تاثير بگذارد و شما وقت بيشتري براي مرورهاي بعدي مطالب خواهيد داشت؛ از طرف ديگر، دير شروع کردن خواندن دروس، ممکن است باعث ايجاد استرس و نگراني در بين برخي از داوطلبان شود، و همين استرس و اضطراب، خود بر ميزان يادگيري آنها تاثير مي‌گذارد؛ پس اگر وقت کافي براي مطالعه داريد، به صورت پيوسته، اصولي و با آرامش مطالعه کنيد و اطمينان داشته باشيد که انجام اين کار بر موفقيت شما تاثير زيادي خواهد گذاشت.
نکته‌اي که در ادامه اين بحث بايد به اطلاع شما عزيزان برسانيم آن است که دوره جهش ناگهاني براي بيشتر داوطلبان پيش مي‌آيد؛ زيرا داوطلبان کم کم به زمان برگزاري کنکور نزديک‌تر مي‌شوند و به همين دليل مجبور هستند که بر ميزان ساعات مطالعه خود افزوده و با جديت بيشتري مطالعه را ادامه دهند؛ به علاوه اينکه، دو گذرگاه و زمان بسيار مهم و سرنوشت ساز کنکور، يعني عيد نوروز و خرداد ماه يا همان دوران جمع بندي، نيز تقريباً در همين دوره قرار دارد. حتماً همه شما عزيزان مي‌دانيد که اين دو دوره طلايي، تاثير بسزايي در پيش افتادن و موفقيت شما در کنکور خواهد داشت؛ پس با يک برنامه‌ريزي اصولي و درست به استقبال اين دوره‌ها برويد، و اگر هم شتاب و جهش ناگهاني داريد، بهتر است که اين شتاب و جهش، به صورت اصولي و حساب شده باشد.
براي اينکه اين دوره از زمان آمادگي براي کنکور را بخوبي سپري کنيد به موارد زير توجه داشته باشيد:
1-    اگر در اين دوره بخوبي مطالعه کنيد، حتماً موفق خواهيد شد.
2-    رقابت کنکور از اين دوره به بعد، بيشتر و شديدتر مي‌شود؛ پس قدر وقت را بدانيد و بخوبي مطالعه کنيد تا از رقبايتان پيشي بگيريد.
3-    قبل از عيد و براي دوران عيد نوروز و پس از آن، يعني دوران مرور و جمع‌بندي، برنامه خود را مورد ارزيابي قرار دهيد و اگر احساس کرديد که نقص و مشکلي دارد، حتماً آن را اصلاح کنيد.
4-    خود را با ماه‌هاي قبل بسنجيد و اصلاً و به هيچ وجه خودتان را با دوستان، هم کلاسي‌ها و ساير رقبايتان مقايسه نکنيد؛ زيرا شما واقعاً از ميزان مطالعه و اطلاعات آنها چيزي نمي‌دانيد.

5-    هميشه و در هر شرايطي اميدوار باشيد و بدانيد که کنکور، آزموني از همه دروس است؛ پس ضعف شما در يک يا حتي چند درس، تاثير منفي فوق العاده‌اي بر رتبه شما نخواهد گذاشت.

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.