نتایج در این بخش نمایش داده می شود

«فراموشي» را به فراموشي بسپاريد ! (بخش آخر)

گاهي عوامل محيطي همچون مدرسه، دانشگاه، محل کار، دوستان يا افراد ديگري هستند که مرتباً زمان و انرژي‌تان را هدر مي‌دهند.

ممکن است که همين عوامل محيطي، عامل حواس‌پرتي و عدم‌ تمرکزتان باشند.

سعي کنيد که براي به حداقل رساندن حواس‌پرتي‌، عوامل مزاحم را شناسايي و بررسي کنيد و زمان‌هاي خاصي از روز را به آنها بپردازيد.

کارشناسان توصيه مي‌کنند که تمام اوقاتتان را در يک روز، با جلسات، رويدادها و کارهاي روزمره به نحوي پر نکنيد که براي استراحت کردن وقت نداشته باشيد؛ چون قرار نيست که مدام در مسابقه اشتغال ذهن شرکت کنيد، و ذهنتان نبايد هميشه و بي‌وقفه مشغول باشد.

حتماً زماني را نيز به خودتان اختصاص دهيد تا به خاطر انجام کار زياد، دچار خستگي و تنش نشويد.

سعي کنيد که به مغزتان استراحت بدهيد و به جاي استفاده از گوشي يا خيره شدن به صفحه رايانه، با کمک بازي‌ها و سرگرمي‌هايي که نياز به تمرکز دارند و قدرت ذهني‌تان را افزايش مي‌دهند، مغزتان را فعال نگه داريد؛ چون، همان‌طور که تمرينات فيزيکي سلامتي‌تان را حفظ مي‌کنند و استرستان را کاهش مي‌دهد، اين فعاليت‌ها نيز در حفظ سلامت مغزتان مؤثرند.

بیشتر بخوانید :

قدم در راه بگذاريد؛ اما با انگيزه !

راه ديگربراي درمان فراموشي و تقويت حافظه، اطلاع از سوابق پزشکي خانوادگي است؛ مثلاً بايد مطلع باشيد که آيا در خانواده شما‌ سوابق اختلال تيروييد يا اختلالات ذهني وجود داشته است يا نه.

در مورد اوضاع سلامتي خود و سوابق پزشکي خانواده‌تان، با پزشکتان بي‌پرده صحبت کنيد تا از ميزان احتمال وقوع اختلال حافظه خود آگاه شويد؛ به علاوه، عوارض جانبي بعضي از داروها نيز مي‌تواند روي حافظه شما تاثيرگذار باشد.

در مورد داروهايي که مصرف مي‌کنيد و احتمال وقوع اختلال حافظه در پي مصرف آنها، نيز با پزشکتان صحبت کنيد.

فراموشي، عدم تمرکز و خستگي، ممکن است که ناشي از عوارض يک اختلال روحي کشف نشده در وجود شما باشد.

در اين زمينه، بهتر است که با يک روان‌شناس يا روان‌پزشک، در مورد علايم افسردگي، اضطراب، استرس در وجود خود و عدم تمرکزتان صحبت کنيد.

در اين نوشتار، ذکر اين نکته را خالي از لطف نمي‌دانيم که بگوييم يادآوري خاطرات خوش، خاطرات مهم و زمان‌هايي که خيلي خوشحال بوده‌ايد، هم مي‌تواند حالتان را خوب کند.

هر روز اندکي در خاطرات خوب گذشته خود تامل کنيد.

آنها منابعي هستند که به شما ثبات و انگيزه مي‌بخشند.

به اين ترتيب مي‌توانيد از فراموشي خود جلوگيري کنيد؛ پس سعي کنيد که خاطرات خوب خودتان را با تعريف کردن آنها زنده نگه داريد.

مي‌توانيد خاطراتتان را بنويسيد و از وقايع مهم زندگي‌تان يادگاري تهيه کنيد و آنها را نگاه داريد.

رويدادها و اتفاقات ناخوشايند گذشته‌تان را فراموش کنيد و بيشتر با خويشاوندان مسن‌تر از خود صحبت کنيد. همچنين مي‌توانيد تجربيات زندگي خودتان را با تجربيات والدين‌، پدر بزرگ، مادر بزرگ و بزرگ‌ترهاي فاميل خود مقايسه کنيد. در خاتمه تاکيد مي‌شود که رژيم غذايي شما نيز روي تمام اجزاي بدنتان، از جمله مغزتان، تاثير مي‌گذارد. با تغذيه‌ سالم و پرهيز از مصرف غذاهاي مضر، عملکرد بدن و مغزتان را تقويت کنيد و توانايي تمرکز و يادآوري خاطراتتان را ذهنتان افزايش دهيد.

همچنين آبِ فراوان بنوشيد و حتماً خواب کافي داشته باشيد. خواب کافي (بين هفت تا نه ساعت در شب) به ذهن و بدنتان اجازه مي‌دهد تا پيش از آغاز يک روز پرمشغله، استراحت کنيد و نيرويي تازه بگيريد.

بي‌توجهي به خواب کافي، کاهش تمرکز، فراموشي و اثرات منفي ديگري در پي دارد که فعاليت‌هاي روزمره‌ شما را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد.

به ياد داشته باشيد که نبايد براي انجام کارهاي اضافه يا کم‌ اهميت، از ساعت خوابتان بکاهيد.

به همان اندازه که حفظ تمرکزتان برا‌يتان مهم است، بايد به خوابتان هم اهميت بدهيد. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.