نتایج در این بخش نمایش داده می شود

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

مقررات دوره های پزشکی ، دندانپزشکی وداروسازی براساس متون تدوین شده توسط وزارت بهداشت ووزارت آموزش هستند. درپایان سال اول برای هر دانشگاه ظرفیت پذیرش مشخص می شود ، تعداد دانشجویان خارجی نیزبه صورت در صدی از این ظرفیت است. این دوره ها در دانشگاهها یی ارائه می شوند که واحدهای آموزشی آن تحت عنوان مرکزبیمارستانی دانشگاهی (CHU) گردآمده اند . برنامه آموزشی آنها مشتمل بر سه سیکل است وبه همان صورت سامان گرفته است : درپایان سال اول سیکل اول برای انتخاب شاخه تخصصی کنکور برگزار می گردد .
پزشکی
برای اخذ مدرک دولتی پزشکی عمومی ۱ سال وبرای تخصص پزشکی 51 یا 55 سال تحصیل دانشگاه الزامی است .
-سیکل اول (PCEM ) در 2 سال. پس از موفقیت در کنکور ( مشترک برای پزشکی ودندانپزشکی) ، در پایان سال اول ارائه می شود . کنکور برای پزشکی ودندانپزشکی مشترک است .
– سیکل دوم (DCEM ) در 4 سال داوطلبان را برای اخذ مدرک سنتز بالینی ودرمانی آماده می کند .
 -سیکل سوم : دوره residanat ( معادل انترنی در ایران ) که دانشجوپس از سیکل دوم مستقیماً به آن وارد می شود. در مدت دوسال ونیم مدرک پزشکی عمومی را دریافت می کند. به دنبال این دوره ، پزشکان عمومی می توانند یک یا دوسال دوره های توانایی پزشکی راکه دوره های تخصصی هستند بگذرانند.( آلر گولو لوژی ، آنتریولوژی ، طب سالمندان ، پزشکی سالمندان ، حوادث و……)
-دوره تخصصی پزشکی در 4 یا 1 سال است که پس ازکنکور دانشجو را به دوره تخصصی پزشکی راهنما می شود . ( 9 رشته تخصصی درکنکورپیشنهاد می شود: تخصصهای جراحی ،تخصصهای پزشکی داخلی ، طب کار ، بهداشت عمومی ، زیست شناسی پزشکی ، روانکاوی ، بیهوشی ، جراحی ، اطفال ، زنان وزایمان )
دندانپزشکی
6سال برای اخذ مدرک دولتی دندانپزشکی
– سیکل اول (PCEM ) دردوسال ، پس از موفقیت در کنکور پایان سال اول ارائه می شود . کنکور برای
پزشکی ودندانپزشکی مشترک است .
 – سیکل دوم در سه سال
– سیکل سوم در یک سال برای شاخه تخصصی
– داروسازی
6 سال برای مدرک دولتی دکترای داروسازی
– سیکل اول ودوم در دوسال
-سیکل سوم در 2یا 1سال برای شاخه تخصصی
روشهای دستیابی غیر فرانسویان به تحصیلات پزشکی
پذیرش مستقیم به دوره پزشکی عمومی ممکن نیست . یک غیر فرانسوی که هنوز مدرک پزشکی را درکشور خود کسب نکرده باشد . در هر سطحی از دوره دانشگاههای ، باید در کلاسهاس سال اول سیکل اول وکنکور پایانی سال شرکت کند واگر در این کنکور قبول شود، پس از بررسی پرونده اش سطح دانشگاهی که قبلاً در کشورش کسب کرده است مورد ارزشیابی ومعادل سازی قرارمی گیرد . درخصوص دوره تخصصی ، به غیر از دوره آماده ساز DES مدرک مطالعات تخصصی مختص پزشکان عمومی خارجی ، دوره های آموزشی تخصصی برای دانشجویان وپزشکان خارجی درنظر گرفته شده اند وبرخی مدارک دانشگاهی درسطح بسیار تخصصی نیز برای دانشجویان خارجی قابل دسترسی است. تمامی این دوره ها نیازمند آشنایی خوب با زبان فرانسه است .
یادآوری چند نکته کلی و مهم :
  • کلیه دانشگاه های کشور فرانسه دولتی و تحصیلات در آنها برای دانشجویان فرانسوی و خارجی به صورت رایگان می باشد .
  • کلیه دانشگاه های فرانسه مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران می باشند . ( به سایت وزارت خانه های فوق الذکر مراجعه فرمائید .)
  • تمامی دانشجویانی که از سفارت فرانسه در تهران روادید دانشجوئی دریافت می دارند (چه با پذیرش زبان فرانسه و چه با پذیرش دانشگاهی)پس از ورود به کشور فرانسه و ثبت نام در مراکز زبان و یا دانشگاهی کارت اقامت یکساله دانشجوئی دریافت می نمایند. کارت اقامت همه ساله با ثبت نام مجدد در دانشگاه یا موسسات آموزش عالی توسط اداره پلیس فرانسه تمدید می گردد .
  • در طول مدت تحصیل، دانشجویان خارجی از کلیه تسهیلات مانند بیمه کامل، بلیط نیمه بها برای خدمات عمومی (رستوران دانشگاه، اتوبوس، مترو، قطار، سینما و …) مانند دانشجویان فرانسوی استفاده
می نمایند .
اطلاعاتی مختصر پیرامون کنکور رزیدنسی دانشگاه های فرانسه :
باید دانست که دواطلبین خارجی یا فرانسوی تنها 2 نوبت حق شرکت در این کنکور مشکل را دارند . با توجه به سطح بالای علوم پزشکی و آموزش رشته های مختلف تخصص پزشکی در دانشگاه های فرانسه و بویژه نظر به جایگاه و اعتبارخاص مکتب پزشکی این کشور دردنیا و همچنین اعطاء امتیازات مختلف توسط
دولت فرانسه به دانشجویان و بویژه پرداخت حقوق ماهانه به پزشک یا داروساز در حال گذراندن دوره تخصص، این کنکوراز اعتبار و معروفیت ویژه ای در بین پزشکان جوان کشورهای مختلف برخوردار می باشدو پزشکان جوان ایرانی در دو دهه اخیر موفقیت های چشم گیری با قبولی بویژه در رشته های مشکل آن را بدست آوردند .
این کنکوربزبان فرانسه برگزار می شود و شامل 2 مرحله تستی چند جوابه و تشریحی است. لازم است داوطلبین خارجی خود را بر اساس رفرانسها و منابع پزشکی و داروسازی فرانسه برای شرکت در آن آماده سازند. کل دوره های شاخه ی پزشکی در سه سیکل خلاصه می شود :
سیکل اول : یک تا دو سال طول می کشد. برای رشته های پزشکی دندانپزشکی و مامایی مشترک است.
در پایان هر سال یه کنکور سراسری برگزار می شود. اگه دوبار در کنکور سال اول مردود شوید دیگر امکان ادامه تحصیل نیست. همین طور برای غیراروپایی ها سهمیه محدودی وجود دارد )نهایتاً هشت درصد صندلی های در هر دانشکده( مگر این که نمره آخرین دانشجوی خارجی بیش تر یا مساوی آخرین دانشجوی فرانسوی پذیرفته شده باشد. به عبارت دیگر، اگر در انتهای لیست قبولی ها باشید ممکن است در اثر این محدودیت هشت درصد نتوانید ادامه بدید .
بعد از قبولی در کنکور یا سیکل دوم : چهار سال طول میکشد. در سه سال آخرش ماهی بین 124 تا270 یورو کمک هزینه می گیرند. برای گذراندن این سیکل باید امتحان های تئوریک و نظری در زمینه های مختلف را قبول شوید. 36 ماه کارآموزی در بخش های مختلف بیمارستان بروید، در طول سه سال کشیک بدید(هر کشیک حدودا 25 یورو دریافت می کنید) و در سمینارهای اجباری شرکت کنید. در پایان این دوره مدرک certificate de synthese Clinique et therapeutique دریافت می کنید .
سیکل سوم : باید در کنکور سراسری Epreuves Nationales classantes شرکت کنید و اگر قبول شوید، می توانید یکی از 11 گرایش ممکن را انتخاب کنید که یکی از آنها پزشکی عمومی است. که این انتخاب گرایش و محل آن با توجه به نمره کسب شده است. اگر وارد 10 گرایش دیگر غیر از پزشکی عمومی شوید دوره هایش بین 4 یا 1 سال طول می کشد در نهایت مدرک (Diplome d’etude spesialisees (DES دریافت می کنید. ولی اگر وارد پزشکی عمومی شوید، دوره شما سه سال طول می کشد و به صورت گذراندن دوره های بیمارستانی تمام م وقت شامل کارآموزی های 6 ماهه در زمینه های مختلف است. دریافتی شما در سال اول 1336 یورو در ماه و تا 2052 یورو در سال سوم بالا می رود. برای هر کشیک هم 115 تا 126 یورو به شما پرداخت می شود. بدین ترتیب، فارغ التحصیل شدن به عنوان پزشکی عمومی در فرانسه 9 سال زمان طول می کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.