نتایج در این بخش نمایش داده می شود

شاد زيستن را تجربه کنيد

خيلي از شما عزيزان داوطلب، الان که اين مقاله را مي‌خوانيد، چند هفته است که آزمون سراسري را پشت سر گذاشته‌ايد. اين مرحله مهم تمام شد و بعد از اين با توکل به خداي بزرگ، احتمالاً شما در يکي از رشته­هايي که در مرحله انتخاب رشته، انتخاب خواهيد کرد، پذيرفته شده و وارد عرصه جديدي از زندگي‌تان، يعني تحصيل در دانشگاه، خواهيد شد.
چه از جمله داوطلباني باشيد که پيش‌بيني مي‌کنيد رتبه خوبي در آزمون سراسري کسب خواهيد کرد و قطعاً مي‌دانيد که در يکي از رشته‌هاي مورد علاقه خود پذيرفته خواهيد شد، و چه از آن دسته از داوطلباني باشيد که برخي از رشته‌ها را بنا به شرايط و موقعيت فردي و اجتماعي خود و کمتر از روي علاقه انتخاب خواهيد کرد، اهميتي در اين موضوع که روزهاي باقي مانده تا زمان ورود به دانشگاه را چگونه بگذرانيد، ندارد؛ در واقع، به غير از داوطلباني که تصميم گرفته‌اند امسال انتخاب رشته نکرده و دوباره خود را براي کنکور سال بعد آماده کنند، بقيه داوطلبان بايد از فرصتي که براي استراحت آنها تا شروع تحصيل در دانشگاه باقي مانده است بهترين استفاده را ببرند؛ چرا که خيلي از شما عزيزان تا زمان برگزاري آزمون سراسري و حتي پس از آن، از نظر ذهني و جسمي، درگير مسايل مربوط به کنکور شده و کمتر براي استراحت و انجام کارهاي دلخواه خود وقت داشته‌ايد؛ به همين دليل، لازم است که پس از فراغت از کنکور و موضوعات مربوط به آن، قدري به خود استراحت بدهيد تا با انرژي و روحيه بالا، به مرحله جديدي از زندگي‌تان قدم گذاريد.
کارهاي زيادي وجود دارد که شما عزيزان مي‌توانيد به عنوان استراحت انجام داده و از انجام آنها لذت ببريد.
ما در اين گفتار، پيشنهادهايي براي شما داريم که مي‌توانيد با انجام همه يا برخي از آنها روزهاي خوبي را تا زمان رفتن به دانشگاه سپري کنيد. نکته اي که اينجا لازم است به آن اشاره کنيم اين است که حتي اگر شما جزو آن دسته از داوطلباني هستيد که مي خواهيد بار ديگر در کنکور شرکت کرده يا احتمال مي‌دهيد که با توجه به انتخاب رشته‌اي که خواهيد کرد در دانشگاه پذيرفته نمي‌شويد، حتماً باز هم زماني را براي استراحت و تمدد اعصاب خود اختصاص دهيد؛ زيرا مطالعه پيوسته و يکنواخت، نه تنها باعث پيشرفت شما نمي‌شود، بلکه در دراز مدت موجب مي‌شود تا شما انرژي خود را از دست داده و از نتيجه تلاش و کوشش خود بهره کافي نبريد.
شما داوطلبان گرامي که در اين گروه قرار داريد، حتماً با توجه به توان و انرژي خود و نيز ميزان مطالعه خود در سال قبل، اين زمان استراحت را لحاظ کنيد؛ مثلاً وضعيت استراحت و گذراندن اوقات داوطلب زرنگ و باهوشي که سال قبل، سخت درس خوانده و در کنکور امسال احتمال مي‌دهد که رتبه خوبي به دست نياورد و مي‌خواهد که يک بار ديگر در کنکور شرکت کند، با داوطلبي که سال قبل، چندان مطالعه‌اي نداشته و براي يک نتيجه موفق امسال بايد به خوبي تلاش کند، متفاوت است.
شما عزيزان هم مي‌توانيد از همه برنامه‌هاي زير يا بعضي از آنها براي لذت بردن از اوقاتتان و نيز داشتن روحيه مناسب براي مطالعه و آمادگي براي کنکور سال بعد استفاده کنيد؛ البته همان گونه که اشاره شد، اين موضوع به ميزان آمادگي قبلي شما براي شرکت در کنکور بستگي دارد.
 وقتي را به خودتان اختصاص دهيد    
براي اينکه اوقات خوبي داشته باشيد و از آن لذت ببريد، سعي نماييد بعضي از راه‌هايي را که باعث شناخت شما از خودتان مي‌شود و  نيز چيزهايي که شما را خوشحال مي‌کند، پيدا کنيد. چنانچه به اين توصيه عمل کنيد، به کنترل زندگي و برطرف ساختن مشکلات پيشِ روي خود بهتر قادر خواهيد بود؛‌ از طرف ديگر، شناخت بهتر از خودتان به شما کمک خواهد کرد تا دقيقاً بدانيد که از لحظات خود چه مي‌خواهيد و باعث مي‌شود در قبال کارهايي که انجام مي‌دهيد آرامش بيشتري کسب کنيد؛ مثلاً مدتي را در هنگام غروب يا طلوع آفتاب بنشينيد و به اين فکر کنيد که  دوست داريد چه کارهايي را انجام دهيد و چه چيزهايي شما را خوشحال مي‌کند. براي خودتان تصميم بگيريد و در حد منطقي و درست به قانون خودتان زندگي کنيد و از زندگي‌تان لذت ببريد.
مثبت فکر کنيد
يکي از کارهايي که حتماً و در تمام مراحل زندگي‌تان بايد انجام دهيد اين است که در هر کاري که در پيش مي‌گيريد، مثبت فکر کنيد و مثبت انديش باشيد. اين موضوع به شما کمک خواهد کرد تا با اميد بيشتر و روحيه‌اي بهتر، کارهايتان را به پيش ببريد.
شما داوطلب عزيزي که منتظر نتايج اوليه آزمون سراسري هستيد بايد توجه داشته باشيد که چه اقدام مثبت و بزرگي انجام داده و اکنون که کنکور را به خوبي پشت سر  گذاشته‌ايد، با اميد بيشتر به آينده خود قدم در راه بگذاريد. شما عزيزاني که حدس مي‌زنيد در آزمون سراسري سال جاري، رتبه خوبي به دست نخواهيد آورد و تصميم گرفته‌ايد که بار ديگر در کنکور شرکت کنيد نيز بايد با روحيه بالا با مثبت انديشي و بدون شماتت و سرزنش خودتان براي اشتباهاتي که در گذشته در مطالعه و مراحل آمادگي براي کنکور داشته‌ايد، عزم خود را جزم کنيد و با تمام قوا و توان به پيش رويد و با خود مرتب تکرار کنيد که ايمان داريد موفق خواهيد شد.
ممکن است که اين موضوع سخت به نظر برسد، اما سعي کنيد رفتارتان گوياي اين باشد که از خودتان مواظبت مي‌کنيد و به خودتان اعتماد داريد؛ حتي اگر هميشه احساس عدم اطمينان مي‌کنيد، برخورد و رفتار مثبت را به دنياي اطرافتان هديه دهيد.
برخورد مردم با شما، متاثر از رفتار شماست؛ ‌بنابراين، خود ارزشي و خود اعتمادي را به نمايش بگذاريد تا احترام را براي شما به ارمغان آورد و از طرف ديگر، انرژي را از شما به جهان اطراف هديه دهد تا بازخورد آن، موفقيت‌ها و کاميابي‌هاي هر چه بيشتر شما باشد.
ورزش کنيد
از ديرباز، اهميت ورزش براي سلامتي جسم و روح، تندستي و طول عمر مطرح بوده است. بدون ترديد، آرزوي هر فردي، بهبود کيفيت و طول عمر زندگي‌اش هست. به طور خلاصه، ورزش باعث مي‌شود تا شما بهتر و راحت‌تر بخوابيد و کيفيت خواب شما هم بالاتر رفته و خواب عميق‌تري داشته باشيد، مفصل‌ها، استخوان‌ها و ماهيچه‌هايتان، که مدت طولاني، فعاليت چنداني نداشته اند، تقويت شده و سالم تر بمانند، سيستم دفاعي بدنتان و حافظه شما، که مدت زيادي از آن کار کشيده بوديد، تقويت شده و براي دروس دانشگاهي و فعاليت‌هاي درسي شما در آينده، بهتر و مؤثرتر عمل کنند.
تحقيقات بسياري نشان داده است افرادي که روي قاعده‌اي منظم ورزش مي‌کنند قدرت تمرکز بهتري دارند و مي‌توانند يادگيري ماندگارتري داشته باشند.
ورزش، اعتماد به نفس و قدرت شما را در تصميم گيري‌هاي مختلف بالا برده و به شما کمک مي‌کند تا احساس بهتري از زندگي خود داشته باشيد.
ورزش کردن، انرژي و تحمل شما را بالا مي‌برد، فشارهاي عصبي، افسردگي و اضطراب و احتمال ابتلا به بسياري از بيماري‌ها را کاهش مي‌دهد و همان‌طور که بر جسم انسان تاثير مي‌گذارد، بر روح و روان او هم تاثير بسيار مفيدي دارد.
براي شما داوطلب عزيز، که روزهاي تقريباً سخت و پراسترسي را  گذرانده‌ايد، ورزش، با فوايد بسيار سودمند و فراواني که دارد، مي‌تواند تا حد قابل توجهي در تغيير روحيه شما و تجديد قوا و انرژي‌تان مؤثر باشد؛ پس در روزهايي که پيشِ رو داريد، حتماً زماني را به ورزش کردن اختصاص دهيد و سعي کنيد تا اين عمل بسيار سودمند را در دوره هاي مختلف، حتي زمان‌هايي که درس داريد، نيز کنار نگذاريد تا تاثيرات بسيار مفيد آن را به چشم ببينيد.
زماني را با دوستانتان بگذرانيد
لذت بردن از جمع دوستان و تنهايي، دو بخش از زندگي هستند که براي تقويت روحيه، بسيار مهمند. معمولاً داشتن دوست در سني که شما عزيزان قرار داريد هم مي‌تواند مفيد و هم مي‌تواند مضر باشد.
دوست خوب مي‌تواند باعث آرامش شما و اميد بيشترتان به آينده شود و به شما کمک کند تا در زمينه‌هاي مختلف زندگي، تصميم‌هاي درست و اصولي‌تري بگيريد.
همان‌گونه که دوست خوب، لازمه زندگي هر انساني هست، دوست بد نيز مي تواند ضررهاي جبران ناپذيري به شما و زندگي‌تان بزند. بعضي از دوستان، خواسته يا ناخواسته، باعث ناراحتي يا ضرر و زيان ما مي‌شوند.
ممکن است که برخي از شما عزيزان هم در هنگام گذراندن زمان آمادگي براي کنکور و مراحل مختلف آن با چنين دوستاني به مشکل برخورد کرده باشيد.
چه تجربه اي در اين خصوص داشته باشيد و چه نه، سعي کنيد تا از ارتباط با کساني که در شما احساس ناراحتي، عصبانيت، افسردگي يا ناامني ايجاد مي‌کنند، اجتناب کنيد. گرچه ممکن است که انجام اين کار در ابتدا سخت به نظر آيد، اما توجه داشته باشيد که به اين صورت مي‌توانيد از بروز احساس‌هاي منفي در خود جلوگيري کنيد؛ با اين همه، اگر دوستاني داريد که در کنار آنها احساس امنيت و راحتي مي‌کنيد، در اين ايام، با رعايت تمام پروتکل‌هاي بهداشتي به خاطر شيوع ويروس کرونا، که خاص اين زمان است، وقتي را به گذراندن اوقات خود با آنها اختصاص دهيد تا لذت بيشتري از زمان فراغت خود ببريد.
در بسياري از موارد، برخي از افراد خانواده نيز مي‌توانند مانند دوستانتان به شما نزديک شوند. به اين رابطه‌ها نيز ارج گذاريد و به خاطر داشته باشيد که انتخاب يک دوست از جمع اعضاي خانواده، مي‌تواند بسيار ارزشمند بوده و اين دوست خواهد توانست راهنما و دلسوز مناسبي براي زندگي شما باشد. در هر صورت با روشي روشن، و در عين حال همراه با آرامش و متانت، احساساتتان را به آنها بيان کنيد و از آنها براي لذت بردن بيشتر از اوقات و تفريحاتتان دعوت کنيد تا با شما باشند. صرف نظر از دوستان عزيزي که روزهاي باقي مانده تا اعلام نتايج اوليه و نهايي آزمون سراسري را مي‌خواهند با خيال راحت و آسوده بگذرانند و به اين روزها به عنوان روزهاي فراغت خود نگاه مي‌کنند، شما دوستان عزيزي هم که آزمون سراسري سال آينده را پيشِ رو داريد، مي‌توانيد وقتي را به بودن در کنار دوستان خود اختصاص داده و از راهنمايي‌هاي درست و منطقي آنها در مورد دروس، ميزان مطالعه آنها براي کنکور، برنامه‌ريزي، رفع اشکال و نيز مطالعه گروهي استفاده کنيد؛ البته باز هم تاکيد مي‌کنيم که اين افراد نبايد از جمله کساني باشند که باعث ضرر رساندن به شما و زندگي‌تان شوند.
البته بايد در نظر داشت که ارتباط با دوستان در اين شريط حساس کشور به خاطر شيوع ويروس کرونا، با رعايت کامل تمام پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي باشد تا از اين ارتباط، ضرري متوجه دوستان همدل شما از اين بابت نشود.
دانش و مطالعه‌تان را بالا ببريد
به عنوان داوطلبي که کنکور را پشت سرگذارده و با اطمينان منتظر اعلام نتايج اوليه آزمون سراسري و انتخاب رشته هستيد، مي‌توانيد بخشي از وقت خود را صرف مطالعه اوليه و ابتدايي در دروس رشته‌هايي بکنيد که تقريباً اطمينان داريد در يکي از آن رشته‌ها قبول مي‌شويد. حتماً عده‌اي از شما عزيزان با خود مي‌گوييد «ما تازه از درس و مطالعه راحت شديم و اگر بخواهيم مجدداً مطالعه کنيم، خسته مي‌شويم».
در اين مورد حق با شماست و اگر شما فکر مي‌کنيد که در حال حاضر نمي‌توانيد وقتي را مجدداً به مطالعه اختصاص دهيد اين کار را انجام ندهيد؛ زيرا ممکن است که مطالعه توام با اکراه، نه تنها باعث يادگيري نشود، بلکه خسته کننده نيز باشد؛ اما يکي از کارهايي که شما مي‌توانيد براي ارتقاي سطح دانش دانشگاهي خود انجام دهيد و به طور مؤثري هم در يادگيري‌تان مهم است، ديدن فيلم‌هاي مربوط به رشته‌اي است که فکر مي‌کنيد در آن رشته پذيرفته خواهيد شد؛ مثلاً اگر جزو آن دسته از داوطلباني هستيد که اميدوارند در رشته پزشکي پذيرفته شوند، وقتي را به ديدن چند فيلم در مورد بدن انسان و آناتومي آن اختصاص دهيد؛ يا اگر علاقه‌مند به رشته جغرافيا هستيد، مي‌توانيد مستندهايي را درباره زمين و مسايل مربوط به آن در موضوعات مختلف تهيه کرده و در مواقعي که حوصله داريد، آن مستندها را مشاهده کنيد.
يکي از مهم‌ترين کارهايي که داوطلبان، به ويژه داوطلبان رشته‌هاي مهندسي، مي‌توانند انجام دهند، اين است که در مدت باقي مانده تا رفتن به دانشگاه، وقتي را براي يادگيري نرم‌افزارهاي اوليه و مهم رشته‌هايي اختصاص دهند که احتمال مي‌دهند در يکي از آن رشته‌ها پذيرفته مي‌شوند؛ حتي مي‌توانيد بعضي از نرم‌افزارهاي مشترک را هم امتحان کنيد. انجام اين کار به شما کمک مي‌کند تا در ابتداي کار، اطلاعات بهتري در مقايسه با سايرين از آن رشته‌ها داشته باشيد؛ از طرف ديگر، دانستن يک يا چند نرم افزار، يکي از مهم‌ترين عوامل موفقيت شما در بازار کار است؛ به همين دليل، شما بايد براي به دست آوردن موفقيت شغلي در آينده، حتماً چند نرم افزار را ياد گرفته و آنها را به کار گيريد.
علاوه بر شما عزيزان، گروهي از داوطلبان که در سال آينده مي‌خواهند در آزمون سراسري شرکت کنند، به خصوص داوطلباني که پشت کنکور مانده‌اند، نيز مي‌توانند از برخي فيلم‌هاي آموزشي و مواردي نظير آن براي يادگيري بهتر استفاده کنند و وقتي را براي انجام اين کار اختصاص دهند؛ به عنوان نمونه، براي يادگيري بعضي از مباحث دروس زيست‌شناسي، تاريخ، جغرافيا، عربي، زبان انگليسي و نظاير آن، مي‌توانيد از فيلم هاي کمک آموزشي بهره بگيريد. از آنجايي که با ديدن اين فيلم‌ها، حافظه ديداري شما هم فعال مي‌شود، انجام اين کار مي‌تواند در يادگيري و تثبيت يادگيري شما، بسيار مؤثر باشد.

نکته بسيار مهمي که در پايان بايد به آن توجه داشته باشيد، اين است که به عنوان داوطلبي که مطمين هستيد در يکي از رشته‌هايي که در زمان مقرر انتخاب خواهيد کرد، پذيرفته مي‌شويد، حتماً در فرصت باقي مانده به انجام کارهايي بپردازيد که روحيه شما را بالا مي‌برد و فرصتي را براي شاد بودن و شاد زيستن شما فراهم مي‌نمايد. همچنين اگر داوطلبي هستيد که مي‌خواهيد در سال آينده در آزمون سراسري شرکت کنيد، باز هم بايد به خاطر داشته باشيد که مطالعه پيوسته و يکنواخت، باعث کاهش توان و انرژي شما خواهد شد؛ پس بايد بر اساس يک برنامه‌ريزي اصولي و درست، زماني را به اين موضوع اختصاص دهيد تا جسم و روحتان را تر و تازه کنيد و هم اينکه فرصت شاد بودن و شاد زيستن را به خاطر کنکور از خودتان نگيريد و در زمان‌هاي کوتاه به انجام کارهايي بپردازيد که حال و هواي شما را عوض مي‌کند. 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.