نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سوابق تحصیلی ملاک انتخاب رشته/از کلاس ۳۰ نفره یک نفر در پزشکی قبول می‌شود

مهدی فیض در رابطه با هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: 980 هزار دانش‌آموز تابستان امسال رشته تحصیلی خود را در پایان پایه نهم انتخاب می‌کنند و در شاخه نظری چهار رشته، شاخه فنی‌وحرفه‌ای 50 رشته و کاردانش 150 رشته وجود دارد.

وی افزود: شاخه فنی‌وحرفه‌ای ترکیبی از شاخه نظری و کاردانش است یعنی دانش‌آموز مطالب تئوری و عملی را می‌آموزد. در شاخه کاردانش نیز حجم بیشتری از دروس عملی است و انتظار می‌رود فارغ‌التحصیلان این شاخه بدون هیچگونه تحصیلات دانشگاهی وارد بازار کار شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌‌وپرورش گفت: مطابق الگوی توسعه متوازن 48 درصد دانش‌آموزان باید به شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بروند همچنین در برنامه ششم توسعه آمده است در هر سال باید تغییراتی اتفاق بیفتد تا در سال 1400 این هدف محقق شود.

* در برخی استان‌ها 70 درصد دانش‌آموزان متقاضی رشته تجربی هستند

فیض با اشاره به اینکه سال گذشته یکی از بحران‌ها علاقه بیش از حد دانش‌آموزان به رشته تجربی بود، عنوان کرد: این موضوع تحت تأثیر فضای جامعه اتفاق افتاد و در مناطق کمتر توسعه یافته که خانواده‌ها به لحاظ وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر هستند، این مسئله پررنگ‌تر است و حتی در برخی استان‌ها 70 درصد داوطلب برای رشته تجربی داشتیم.

وی بیان کرد: علاقه دانش‌آموزان به رشته تجربی به دلیل این است که تصور می‌کنند با رفتن به رشته تجربی می‌توانند پزشک شوند و در این صورت آینده آنها تضمین است اما از یک کلاس 30 نفره در رشته تجربی، فقط یک نفر می‌تواند در رشته پزشکی دانشگاه دولتی یا آزاد پذیرفته شود اما همه به خیال پزشک شدن، رشته تجربی را انتخاب می‌کنند.

*هدایت تحصیلی را سیاسی کردند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هدایت تحصیلی در پایه نهم موضوع کلانی نیست که بخواهیم درباره آن با کمیسیون آموزش مجلس تعامل کنیم، هدایت تحصیلی سال گذشته مسئله ساده‌ای بود که تبدیل به یک موضوع سیاسی شد تا آقای فانی زمین زده شود، صدا و سیما به مشکلات هدایت تحصیلی دامن زد و آن را تبدیل به یک مسئله ملی کرد.

* مشکلات هدایت تحصیلی سال گذشته

فیض افزود: سال گذشته مشکل هدایت تحصیلی این بود که داوطلبان رشته تجربی بیش از ظرفیت پذیرش در این رشته بودند و طبق برنامه باید 30 درصد دانش‌آموزان را در رشته تجربی جذب می‌کردیم اما در برخی استان‌ها 70 درصد دانش‌آموزان متقاضی رشته تجربی بودند.

وی با اشاره به اینکه الگوی توسعه متوازن یک نیاز ملی است و به عزم ملی احتیاج دارد، گفت: نمی‌توان آموزش و پرورش را ملزم به اجرای توسعه متوازن کرد در حالیکه دانشگاه‌ها هیچ نقشی در آن ندارند؛ مجلس باید نیازسنجی کلان کشور را دنبال و براساس آن وزارت علوم، سازمان سنجش و وزارت بهداشت را موظف به اجرای آن کند.

* آموزش‌وپرورش گرفتار در منگنه توسعه متوازن و علاقه دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: هم‌اکنون اجرای توسعه متوازن را وظیفه آموزش و پرورش می‌دانند و این وزارتخانه در یک منگنه میان توسعه متوازن و تعداد زیادی از دانش‌آموزان علاقه مند به رشته تجربی گرفتار است.

فیض گفت:‌در بحث هدایت تحصیلی، سوابق تحصیلی 35 درصد، آزمون‌های رغبت و استعداد 30 درصد، نظر دبیران 10 دردصد، نظر مشاور 10 درصد، نظر دانش‌آموز 10 درصد و نظر خانواده 5 درصد سهم دارد همچنین تمام مدارس دوره متوسطه اول مشاور دارند و به ازای هر 15 نفر دانش‌آموز یک ساعت مشاوره داریم.

وی در رابطه با تفاوت‌های هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته عنوان کرد: برای هدایت تحصیلی دو فرم داریم، فرم شماره یک توصیه نامه هدایت تحصیلی است و عنوان کرده که از میان 12 گزینه، کدام رشته‌ها برای دانش‌آموز در اولویت است. از 18 تیر کار صدور توصیه نامه‌های هدایت تحصیلی آغاز شده است و هر منطقه آموزش‌وپرورش که اطلاعات خود را تکمیل و نمرات پایه نهم را در سیستم ثبت، 24 ساعت بعد می‌تواند فرم هدایت تحصیلی را دریافت کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر تصریح کرد: فرم شماره 2 که به فرم شماره 7 معروف است، شرح می‌دهد که  به عنوان مثال اگر دانش‌آموز در  رشته تجربی گروه «ج» است زمانی می‌تواند در این رشته ثبت‌نام کند که دانش‌آموزان در گروه «الف» و «ب» ثبت‌نام کنند و اگر صندلی خالی باقی ماند، می‌تواند در رشته تجربی ثبت نام کند و اگر صندلی خالی نبود یا باید در شاخه فنی‌وحرفه‌ای  ثبت نام کند یا به مدرسه غیردولتی برود.

وی در پایان تأکید کرد: در اولویت بندی برای ثبت‌نام دانش آموزان، سوابق تحصیلی مبانی تعیین اولویت‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.