نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سرنوشتتان را خودتان رقم بزنيد

 تبليغات اول : انتخاب رشته به کمک بهترين و دقيق­ترين نرم افزار

انتخاب رشته مسالۀ کوچکي نيست. آيندۀ شما به يک انتخاب رشته صحيح بستگي دارد. به ياري نرم‌افزار ما مي‌توانيد بهترين و دقيق‌ترين انتخاب رشته را انجام دهيد؛ چون اين نرم‌افزار  تطبيق داده شده با گزينش بومي، گزينش استاني و گزينش ناحيه‌اي است و بخت قبولي شما را در رشته مورد علاقه‌تان تا 99 درصد بالا مي‌برد.
تقريباً تمامي تبليغ­هايي که قصد فروش يک نرم‌افزار انتخاب رشته را دارند، از همين عبارت‌ها استفاده مي‌کنند؛ افرادي که با اطمينان مي‌گويند که نرم‌افزار آنها با آخرين تغييرات و مصوبات سازمان سنجش آموزش کشور از قبيل ميزان سهميه‌هاي بومي، منطقه‌اي، جنسيت، سهميه‌هاي خاص و … مطابقت سازي شده است؛ حتي برخي پا را فراتر از اين گذاشته و در تبليغ خود گفته‌اند: «امکان مقايسه داوطلب با ديگر داوطلبان در آزمون سراسري 96» !
يعني آنها مي‌توانند از وضعيت تمامي داوطلبان امسال اطلاع داشته باشند و بر اساس آن انتخاب رشته نمايند! ادعايي که حتي سازمان سنجش آموزش کشور نيز تاکنون مطرح نکرده است. براستي چگونه ممکن است که يک نفر يا يک گروه از وضعيت تمامي داوطلبان همان سال مطلع شود؟ در حالي که اطلاع از وضعيت تمامي داوطلبان سال‌هاي گذشته نيز تنها در اختيار سازمان سنجش آموزش کشور است و از همين رو است که نرم ‌فزار سازمان سنجش، در مقايسه با ساير نرم‌افزارهاي انتخاب رشتۀ موجود، اطلاعات جامع‌تر و دقيق‌تري دارد.
 برخي از مؤسسات نيز، ضمن بازي با کلمات و استفاده از اصطلاحات، تلاش مي‌کنند تا به داوطلبان بقبولانند که کاري که انجام مي‌دهند، علمي، با کيفيتي بسيار خوب و خارج از توان شخصي يک داوطلب است؛ براي مثال، در يکي از تبليغ‌ها آمده است: «سورت رشته شهرها تحت نظارت عملکردي الگوريتم تعيين مطلوبيت رشته شهر» يا «روش ماتريس متقاطع روش انحصاري دکتر . . . مي‌باشد.»
لفّاظي‌هايي که هيچ کمکي به داوطلب براي شناخت رشته‌ها و دانشگاه‌ها و در نهايت يک انتخاب رشته صحيح و قابل قبول نمي‌کند ، اما جيب مؤسسه‌ها و افراد مورد نظر را پر خواهد کرد!
تبليغات دوم : انتخاب رشته دستي
«سراغ انتخاب رشته کامپيوتري نرويد. سراغ افراد کم تجربه که شناختي از دانشگاه­ها، رشته‌ها و … ندارند، نرويد.
انتخاب رشته … تنها انتخاب رشته‌اي است که از سوي مدرس دانشگاه تهران و به صورت دستي در چند جلسه انجام مي‌شود.»
محتواي تبليغات مراکزي که به انتخاب رشته دستي اعتقاد دارند، کم و بيش همان است که ذکر گرديد.
سفارش دهندگان اين دسته از تبليغات، معتقدند که مي‌توانند با مشاوره حضوري، انتخاب رشتۀ دقيق‌تري ارايه دهند، اما مشکل اين است که در اين نوع تبليغات نيز بيشتر به بازاريابي توجه مي‌شود تا دادن اطلاعاتي دقيق و ضروري به داوطلبان؛ براي مثال، مي‌گويند که انتخاب رشتۀ ويژه براي رتبه‌هاي زير 1000 يا رتبه‌هاي بالاي 88 هزار در گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني !
اين در حالي است که اکثر قريب به اتفاق رتبه‌هاي زير 1000 موقعيتشان روشن است؛ يعني مي‌توانند با توجه به علاقه خود، رشته‌هايشان را به ترتيب اولويتي که تمايل دارند، انتخاب کنند (توجه داشته باشيد که هر داوطلب مي‌تواند 150 انتخاب داشته باشد و عقب يا جلوتر زدن يک رشته تاثيري در پذيرش وي ندارد؛ يعني اگر رتبه داوطلبي 800 شده باشد و رشتۀ علوم سلولي مولکولي تهران  را در فرم انتخاب رشته اش به عنوان هشتادمين انتخاب خود وارد کرده باشد و داوطلب ديگري با رتبه 801، رشتۀ علوم سلولي مولکولي تهران را به عنوان اولين انتخاب در فرم انتخاب رشته‌اش درج کرده باشد، در صورتي که رشتۀ علوم سلولي مولکولي دانشگاه تهران ظرفيت داشته باشد، اولويت با رتبه 800 است).
رتبه‌هاي بالاي 88 هزار هم وضعيتشان روشن است. وقتي در سال گذشته در کل کشور ،  کمتر از 43 هزار نفر در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در رشته‌هاي روزانه پذيرفته شده‌اند و در گروه آزمايشي علوم تجربي اين تعداد به کمتر از 42 هزار نفر مي‌رسد و در گروه آزمايشي علوم انساني اين تعداد 17 هزار نفر هستند (رشته‌هاي روزانه شامل تمامي رشته‌هاي روزانه دوره دکتري حرفه‌اي، کارشناسي‌ارشد پيوسته، کارشناسي و کارداني در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي کل کشور مي‌شود)، مي‌توان متوجه شد که کسي که رتبه بالاي 80 هزار مي‌آورد، در هيچ يک از رشته هاي روزانه و به احتمال قوي شبانه پذيرفته نخواهد شد و حتي شايد اجازه انتخاب رشته‌هاي روزانه و شبانه را نيز نداشته باشد و بايد رشته­هاي دانشگاه­هاي پيام نور، غير انتفاعي يا رشته بدون آزمون را انتخاب کند. اگر هم داوطلبي تصور مي‌کند که به دليل کسب رتبه بالا (چند ده هزاري) بايد حتماً به مرکز خاصي مراجعه کند تا بتواند در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالي پذيرفته شود، بايد گفت که در چند سال اخير، مسؤولان سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده­اند که همۀ داوطلبان، حتي افرادي که کنکور نداده­اند، امکان انتخاب رشته دارند و مي­توانند در دانشگاه پذيرفته شوند.
چه بايد کرد؟

سال‌ها پيش، داوطلبان فقط امکان انتخاب 14 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود داشتند؛ در نتيجه، داوطلبان بايد با توجه و رتبه و وضعيت خود، با دقت بسيار انتخاب رشته مي‌کردند و مواظب بودند که حتي يک انتخاب خود را بي حساب به هدر ندهند، اما امروزه هر داوطلب، در فرم انتخاب رشته‌اش امکان 150 انتخاب دارد و  در واقع حساسيت انتخاب رشته مثل گذشته نيست. امروزه فقط مهم اين است که هر داوطلب، با توجه به علايق، توانايي‌ها و شرايط خود، دانشگاه محل رشته‌ها، شهرهاي محل دانشگاه‌ها و دوره‌هاي تحصيلي رشته‌ها،انتخاب رشته نمايد؛ چون، همان طور که پيش از اين گفتيم، اولويت‌بندي، هيچ نقشي در پذيرش ندارد و فقط بيانگر اولويت علاقه مندي داوطلب است؛ يعني داوطلب، با توجه به علايق خود، بترتيب کد رشته محل‌هاي مورد علاقه‌اش را در فرم انتخاب رشته وارد مي‌کند؛ البته بعضي از رشته‌ها، همان طور که در دفترچه شماره 2 آزمون سراسري (راهنماي انتخاب رشته) ذکر شده است، شرايط خاصي دارد که بايد هنگام انتخاب رشته‌هاي مورد نظر به آنها توجه کرد؛ پس به خود و توانمندي‌هاي خود اعتماد کنيد و با مطالعۀ دقيق دفترچه‌هاي انتخاب رشته، سرنوشتتان را خودتان رقم بزنيد و به افرادي که گاه بيش از يک ميليون تومان مي‌گيرند و در نهايت کار مفيدي انجام نمي‌دهند، اعتماد نکنيد. 

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.