نتایج در این بخش نمایش داده می شود

روش ۲۷ تدریس موفق: چگونه لذت درس‌خواندن را بیشتر کنیم؟

یکی از رموز موفقیت تمام نوابغ و دانشمندان مشهور جهان احساس شادی و لذت از کارشان است. در بهترین حالت، با وجود تمام امکانات و شرایط لازم، در صورتی که فرد از کارش لذت نبرد نمی‌تواند به درستی کارش را انجام دهد. در مدرسه، وقتی دانش‌آموزان از درس‌های خود لذت نبرند، هیچ معلمی نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند. در واقع، هدف کاربرد این روش، ایجاد این احساس در ‌موزان است. به روش‌های مختلفی می‌توان لذت درس‌خواندن را در دانش آموزان تقویت کرد، چنین روش‌هایی به فرهنگ مردم هر جامعه بستگی دارد. به طور کلی، پنج نوع یا پنج روش کلی در ایجاد لذت در کلاس درس وجود دارد:

  • **بازی و مسابقه: همه دانش آموزان در سنین مختلف از بازی و مسابقه استقبال می‌کنند. معلمان می توانند با روش‌های مختلف دروس خود را در قالب بازی به دانش آموزان آموزش دهند.

  • ** ما /آنها: همه انسانها تعلق به گروهی موفق و خاص را دوست دارند و می‌توان گفت یکی از اهداف اصلی انسان‌ها بالا بردن توان و قابلیت‌های شخصی برای به عضویت درآمدن در یک گروه یا سازمان است. دانش‌آموزان وقتی احساس کنند بعد از کسب یک درجه علمی به عضویت گروه (ما یا آن‌ها) درمی آیند، انگیزه کافی برای تلاش پیدا خواهند کرد. وقتی معلم از واژه «ما» برای جمله هایی مثل «ما اگر تلاش کنیم به دانشگاه راه پیدا می کنیم» یا «ما سختکوشان» استفاده می کند، دانش‌آموز سخت تلاش خواهد کرد تا در جرگه «ما» قرار بگیرد.

  • ** نمایش و سرود: اجرای نمایش و سرود در همه فرهنگ ها برگرفته از روح والای انسان است که یکی از قوی ترین و ماندگارترین یادگارها در حافظه انسان محسوب می شوند. وقتی کلمه یا مطلبی در قابل یک صحنه فیلم یا نوای موسیقی به مخاطب عرضه می شود، ممکن است حتی تا ابد در ذهن او باقی بماند. خیلی از معلمان برای آموزش مطالب درسی خود با استفاده از موسیقی و نمایش تکنیک های خاصی برای آموزش استفاده می کنند که نمونه های آن در تمام فرهنگ ها دیده می شود.

  • ** طنز: یکی از ابزارهای اصلی ایجاد محیط شاد و سالم برای معلم و دانش آموز شوخی و روحیه طنزگویی در دو طرف است. یعنی اگر کلاس به محیطی خشک و رسمی تبدیل شود هیچ مطلبی در آن یاد گرفته نخواهد شد. تجربه نشان می دهد معلمانی که دارای رفتار لطیف و طنزگونه ای هستند در آموزش خود موفق تر ظاهر می شوند.

  • **غافلگیری: در کلاس‌های موفق نظم و ترتیب اصل مهمی برای پیگیری دروس و آموزش محسوب می‌شود. در این کلاس‌ها برنامه های از پیش تعیین شده به طور مرتب اجرا می شود و دانش آموزان در این کلاس ها عادت می کنند همیشه تکالیف خود را انجام دهند.با این حال، یکی از ابزارهای موفق  که می تواند باعث ایجاد لذت در دانش‌آموزان شود، غیرمنتظره بودن روش‌های آموزشی است. همه انسان‌ها از غافلگیر شدن لذت می برند و بیشتر خاطرات ذهنی آن‌ها ناشی از اتفاقات و حوادث شگفت‌انگیز بوده است. معلمان در آموزش مطالب به دانش‌آموزان می توانند از روشهای مختلفی برای غافلگیر کردن آنها استفاده کنند. مثلاً معلم زبان کلمات را داخل پاکت هایی به هر دانش آموز می دهد و از آنها می خواهد آنها را برای یکدیگر بخوانند. در حقیقت این روش‌های غافلگیری فضایی متنوع در کلاس ایجاد می کند که برای هر دانش‌آموزی هیجان انگیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.