نتایج در این بخش نمایش داده می شود

روش مطالعه رتبه های برتر کنکور

آگاهی و استفاده از تجربه ها و نقشه راه افراد موفق در هر زمینه ای، می تواند راهنمای بسیار خوبی برای رسیدن به موفقیت باشد.

دانش آموزان و داوطلبان کنکور هم می توانند با بررسی روش مطالعه رتبه های برتر کنکور، از این راهنمایی ها و تجربه های ارزشمند استفاده کنند، نقاط ضعف خود را پوشش دهند و در درس ها و نمراتشان، به پیشرفت های زیادی برسند.

ممکن است از تجربه رتبه هایی آگاه شوید که مشکلاتی مشابه مشکلات شما داشتند و توانستند از سد مشکلات بگذرند و در کنکور سراسری موفق شوند.

البته نباید فراموش کرد که به این روش های مطالعاتی رتبه های برتر کنکور، باید به درستی عمل کنید تا بتوانید تاثیر آن را در کار خود مشاهده کنید و قدم به قدم پیشرفت کنید.



سلام
من فاطمه تاج افروز هستم. دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران و می خوام یک سری از سوالاتون رو جواب بدم. امیدوارم تجربیاتم برای شما مفید باشه.



۱. به عنوان رتبه برتر کنکور از چه سالی درس خواندن جدی شروع کردین؟


– من از آبان سال یازدهم به صورت جدی درس خوندن کنکوری رو شروع کردم و رفتم پیش مشاور. قبل از اون درحد خودم می خوندم ولی چون برنامه ریزی قوی ای نداشتم خیلی موفقیت آمیز نبود. اما پایه‌ام قوی بود طبیعتا.



پیشنهادم اینه بچه ها از سال دهم به صورت جدی شروع کنند، چون اکثر یازدهمی ها (از جمله خودم) وقتی دهم رو کنکوری نخوندن، مداوم استرس دهم رو دارند.

اما اصلا اینطور نیست که اگه کسی از یازدهم یا دوازدهم شروع کنه نرسه به کنکور، اگه زودتر شروع کنه آرامش بیشتری داره.

۲. تایم مطالعه و حجم مطالعه ایده آل برای کنکور چقدر باید باشه؟


– بنظرم نمیشه برای تایم مطالعه یه نسخه کلی پیچید و فرد به فرد فرق می کنه، من خودم ترجیح می دادم حجمی درس بخونم (یعنی یه مقدار حجم مشخص رو بهم بدن و تا پایان روز اون رو تموم کنم) ولی این خوبه که آدم یه محدوده‌ای دستش باشه.

بنظرم برای دهمی ها روزای مدرسه ۴ ساعت؛ غیر مدرسه ۸ ساعت، یازدهمی ها روزای مدرسه ۵ ساعت؛ غیر مدرسه ۹ ساعت و دوازدهمی ها روزای مدرسه ۶.۵ ساعت و روزای غیر مدرسه ۱۰_۱۱ ساعت می تونه معقول باشه.

اما بازم می گم فرد به فرد کاملا متفاوته. خود شخص یا یک مشاور حرفه‌ای می تونه این زمان رو با توجه به شرایط و ویژگی های شخصیتیش مشخص کنه.

۳. برای هر درس از چه روشی استفاده می کردین؟ 


بزرگترین نکته‌ای که بهش اعتقاد داشتم این بود که هرقسمتی رو که باهاش مشکل دارم، خودمو با غولش مواجه کنم. مثلا اگه با ترجمه‌ی عربی مشکل داشتم، می رفتم سراغ ترجمه‌ی شمارشی آی کیو


اگه دستور و قرابت رو مشکل داشتم، می رفتم سراغ سوالات شمارشی نشرالگو موضوعی (یعنی سوالاتی که تعداد اشتباه یا اون آرایه یا دستور رو ازت می خوان.)


اگه با ۵۰ تا تست زیست پشت سر هم مشکل داشتم، نمیومدم اونو نصف کنم، تایمای تست زدن زیستم، زیست رو ۱۰۰ تا پشت سرهم می زدم تا ۵۰ تا برام عادی بشه.

روش مطالعه رتبه های برتر کنکور زیست



برای مطالعه درس زیست انواع و اقسام روش هارو امتحان کردم و اونی که درنهایت تا کنکور استفاده کردم این بود:

-حفظ کردن حرف به حرف کتاب


من و دوستم (زهرا) یه روز به این فکر کردیم وقتی کتاب توی ذهنمون باشه دیگه نباید مشکلی داشته باشیم با تستا. پس توی کتابخونه‌ی مدرسه شروع کردیم به حفظ کردن پاراگراف اول زیست ۳ فصل ۱ 

بعد اون پاراگراف رو من برای زهرا گفتم و اون هر کلمه‌ای که من جا می نداختم رو دورش خط می کشید (چون خودشم بلد بود می دونست کدوم مهمه کدوم نه) بعدش اون برای من همون پاراگراف رو می گفت.

اگه دوتامون خوب حفظ شده بودیم می رفتیم پاراگراف دوم رو حفظ می کردیم و از پاراگراف اول دوباره کلّشو برای هم می گفتیم (هر پاراگرافی که حفظ می کردیم بازهم از اول شروع می کردیم به گفتن، تا جایی که مطمئن بودیم دیگه اون قسمت رو بلدیم) بعد از اون چون همیشه پیش هم نبودیم من برای مامانم می گفتم کتاب رو، چون مطالب رو بلد نبود مجبور بود دور همه‌ی کلمه هایی که نمیگم خط بکشه یا ازم می پرسید خط بکشم یا نه. بعد از اینکه یه دور اینجوری حفظ کردم یه بار تند از روش می خوندم که ببینم اصلا مطلب چی می خواد بگه.

حتی یه قسمت رو یادمه وقتی حفظ می کردم هیچ ایده ای نداشتم که این مطلب داره چی میگه و بعد از اینکه حفظ کردم و یدور خوندم ذات مطلب رو خوب فهمیدم.


این روش سه تا بدی داره:
1. بی نهایت وقت گیره، تقریبا هر سه صفحه یک ساعت تا یک ساعت و نیم وقت می گرفت
۲. شاید نتونین کسی رو پیدا کنین که براش مطالب رو بگین
۳. از یه جایی به بعد یکی باید مجبورتون کنه اینکارو انجام بدین (دوسه فصل اخر زیست رو مامانم به زور نشوندم که بگم براش)
خوبیش اینه که کتاب توی ذهنته و چی بجز کتاب نیاز داری؟!

سال دوازدهم خیلی درسنامه نمی خوندم و فقط جاهایی که مشکل جدی توی یادگیریش داشتم از درسنامه استفاده می کردم.

سر کلاس با نهایت دقت گوش می دادم و نوت برمی داشتم (با اینکه خیلی از معلم زیست دوازدهممون راضی نبودم) چندتا از فصلای زیست دوازدهم رو کلا نرفتم کلاس و با این روش خوندن و تست زدن زیاد اوکی کردم.
یه نکته‌ی فوق مهم که برای زیست هست نقاشیه. هرشکلی توی کتاب هست شاید مجبور بشین صد بار بکشید تا نکته هاش دستتون بیاد. پیشنهاد اکید موکد میدم اصلا نکته‌های درسنامه هارو طوطی وار حفظ نکنین (یکبار بخونین بد نیست) اینقدر نقاشیشو بکشین تا خودتون نکاتش رو در بیارین. نمودارها واجبه صدهابار بدون دیدن کتاب کشیده بشه، مخصوصا نمودار چرخه جنسی زنان (اوایلش اشکال نداره از کتاب ببینین.)


روشی که یازدهم برای خوندن استفاده می کردم این بود که کتاب رو یکبار دقیق می خوندم بعد درسنامه رو دقیق می خوندم و هایلایت می کردم و بعد توی دو دوره با فاصله‌های دو روز و دو هفته تست می زدم. و گاها کتاب رو می بستم و خلاصه‌ی اون صفحه رو برای خودم می گفتم.


برای جانوری های زیست کاری که سال دوازدهم کردم (بهتر بود یازدهم انجام می شد) یه دفترچه برداشتم، اسم جانورهای مختلف رو تاپیک وار می نوشتم و هر مطلبی توی هر گفتاری بود اون قمست می نوشتم (همینطور هرعکسی از اون جانور توی کتاب بود با نهایت دقت می کشیدم،) کلا نقاشی رو دوست داشتم. لازم به ذکره که از نکات بعضی از کتابای جمع بندی هم تقلب می کردم برای نوشتنش.


خلاصه نویسی زیست رو خیلیا قبول ندارن (و شاید هم درست باشه) ولی من مثلا زیست یازدهمم رو دوبار کامل خلاصه نویسی کردم، نه به منظور استفاده برای مرور هام (که استفاده هم می کردم) بخاطر حفظ کتاب، حتی قلب دهم رو دوبار عین متن کتاب رو سعی کردم با خوشنویسی بنویسمش تا یاد بگیرم.


کل فصل یک زیست دهم رو(الان تغییراتی اعمال کردن، قبلا خیلی فصل پوچی بود)توی یک طرف یه برگه آچار نوشتم که همه‌ی نکات رو دربرداشت و کلا بعد از اون دیگه کتابش رو نخوندم (بازم تاکید می کنم این بخاطر این بود که فصل پوچی بود، الان از اهمیت بیشتری این فصل برخورداره.)


چرخه‌ی کربس و کلا قسمت های سخت دوازدهم رو خلاصه نویسی می کردم و شکل هاش رو می کشیدم با مداد رنگی. نکات فرّار یازدهم و دهم رو به صورت شاخه می کشیدم تا یادم نره.


یه جدول برای هورمون یازدهم درست کرده بودم و تعداد خیلییی زیادی ازش چاپ کرده بودم که اسم هورمون، محل ترشحش و هراطلاعاتی از هورمون بود رو اونجا می نوشتم (این ایده از خانم نیلساز معلم فوق العاده‌ی کلاس یازدهمم بود.) بیش از ۲۰_۳۰ بار هورمون رو نوشتم (بعد از اون با خودکار قرمز مطالبی که یادم رفته بود رو اضافه می کردم.) حتی چندبار هم به صورت خوشه‌ای خلاصه نویسیش کردم. به یاد ندارم که قسمتی از هورمون هارو بعد از این باهاش مشکل داشته باشم.


برای فصل تقسیم یاخته و تولید مثل چندین بار چرخه هارو کشیدم تا یاد گرفتم. برای زیست بعضی از کلمه هارو رمز گذاری کنین یا حتی اشکال رو مخصوصا چیزهایی که ترتیب دارن. مثلا من استخوان های گوش رو همیشه قاطی می کردم تا وقتی که اول اسمشونو کنار هم گذاشتم و یه کلمه ازشون ساختم. 

روش مطالعه رتبه های برتر کنکور ریاضی و فیزیک

معلم ریاضی من خانم خسروان زاده بودن و اینقدر سر کلاس باما کار کردن که واقعا مشکلی با ریاضی نداشتم. حتی سرجلسه کنکور یکم از وقت ریاضیم رو دادم به زیستم و درصد هردو نزدیک ۹۰ شد. مهم ترین چیزایی که می تونم بگم اینه سر کلاس با حواس کاملا جمع بنشینید (حتی اگه عقیده دارین معلمتون بدرد نمی خوره.)

قبل از اینکه معلم سوال رو حل کنه حتماااا خودتون حلش کنین. من حتی سوالایی که خانم خسروان زاده می گفت” نمی خواد حلش کنین خودم حل می کنم” رو تا جایی که می تونستم خودم حل می کردم.

اگه سوالی رو اشکال دارین خیلی روش فکر کنین.

یه سوال یادمه معلمم بهم داده بود من کل هفته گوشه‌ی ذهنم داشتمش بعد از نزدیک ۶ روز وقتی ناهار می خوردم جوابشو پیدا کردم. این سوالای به اصطلاح گیر رو وقتی خودتون حلش کنین مشکلتون حل میشه.


بزرگترین اشتباه توی ریاضی و فیزیک دیدن پاسخنامه است، به هیچچچ وجه نگاه نکنین به پاسخنامه. برای رشد ریاضی و فیزیکتون نیازه خودتون به جنگ سوال برین و حلش کنین.

ماشین حساب دشمن کنکوره، تابستون سال یازدهم من سرعت محاسباتمو به شدت بالا بردم که بعدا به این مبحث به صورت مفصل می پردازم. من توی ریاضی و فیزیک به جزوه‌ی معلم به شدت معتقدم و فکر کنم جزوه‌ی دهم و یازدهم ریاضیم رو (غیراز اینکه سر کلاس حل می کردم) نزدیک دو یا سه بار کامل حلش کردم و فوق العاده تاثیر داشت.

آقای کریمشاهی، دبیر فیزیک دوازدهممون، هم جزوه و تست های بسیار جامع و مفیدی داشتن، اون جزوات روهم چندین بارحل کردم (حتی قبل از حل کردنم ازشون کپی گرفتم تا چندین دفعه اونهارو کار کنم.)


برای زمان جمع بندی من توی عید کتاب جمع بندی خریدم و تستاشو زماندار می زدم و اونجا متوجه شدم یه سری از مباحث رو جا انداختم، پس سراغ کتاب تستام رفتم و اون مباحث رو کامل خوندم.

برای ریاضی و فیزیک دفترچه داشتم که تمام فرمولهارو اونجا نوشته بودم (حتی تعداد محدودی حفظیات فوق فرار) معادله نامعادله، تابع و فرمول های مثلثاتی پایه‌ی ریاضی و بعضا فیزیک هستن.

اصلا ازشون غافل نشین.

روش مطالعه رتبه های برتر کنکور شیمی


استوکیومتری رو پینشهاد می دم فرمول حفظ نکنین و با فهم سوال جلو برین.

حفطیاتش با یکم اقرار مثل زیسته. من برای شیمی خیلی درسنامه رو می پسندیدم (شاید چون علاقه ی کمتری به شیمی داشتم) میشه شیمی رو ترکیبی از نحوه‌ی مطالعه‌ی زیست و ریاضی دونست.

در مقاله روش مطالعه شیمی رتبه های برتر کنکور، توضیحات بیشتری در مورد مطالعه صحیح این درس پیدا خواهید کرد. 

روش مطالعه رتبه های برتر کنکور ادبیات


ادبیات تنها راه یادگیریش موضوعی خوندنه. پیشنهاد می دم افراد کتاب موضوعی هامون سبطی رو یک دور مثل رمان بخونند.

درهمین حد که یک بار از گوشتون گذشته باشه.

مخصوصا چند فصل اول قرابت هامون سبطی (ترجیحا در سالهای دهم یا یازدهم.) بعد از اون هم به صورت کاملا موضوعی درس رو جلو ببرند.

من کتاب نشرالگو موضوعی رو استفاده می کردم و راضی بودم.

برای تاریخ ادبیات هم من از خلاصه نویسی استفاده می کردم (خودم یک جدول درست کرده بودم و تاریخ ادبیات رو داخلش می نوشتم، ذات نوشتنش باعث شد حفظ بشم موضوعات رو.) 

روش مطالعه رتبه های برتر کنکور دینی


برای درس دینی به شدت خلاصه نویسی رو پیشنهاد می کنم. اگه اشتباه نکنم دینی دهمم رو حداقل سه بار کامل خلاصه نویسی کردم، دینی یازدهمم رو دوباره و دینی دوازدهمم رو یکبار (و اعتراف می کنم فقط اخرین خلاصه از هرکدوم به درد بخور بود، با اینکه از بقیه خلاصه ها هم صبح امتحان استفاده می کردم.)

آیات و نکات بزرگترین پارت دینی رو تشکیل میدن و پیشنهاد میدم یه کتاب آیات و نکات رو بخرین، نمی گم کلمه به کلمه ایه رو حفظ کنین ولی یه سری لغات کلیدی رو توی آیه انتخاب کنین و کلا با رمز گذاری جلو برین.

مثلا من یادمه آیه‌ای که برای همسران بود دوتا آیه‌ی پشت سر هم بود و من مدام قاطیشون می کردم، با خودم گفتم آیه‌ی اول کلمه‌ی خلق داره آیه‌ی دوم کلمه‌ی جعل، از نقطه اولشون می شه فهمید اولی بالا بوده دومی پایین (رمز گذاری ها می تونه به احمقانه ترین حالت ممکن باشه،فقط چیزی که سرامتحان یاد شما بندازه مطلب رو)

دینی رو بعد از کمی تست زدن میشه تشخیص داد کجاها مهمه، کجاها اهمیت کمتری داره و در کل بنظرم اگه کار بشه درصد خیلی بالایی رو میشه ازش گرفت.  

۴. چقدر وقت صرف خوندن و چقدر وقت صرف تست زدن کنیم؟


– نظر شخصیم اینه که وقت تست زدن بیشتر باشه و تست مداوم کار بشه،ولی این هم باز فرد به فرد متفاوته و بسته به کندخوان/ تندخوان بودن طرفه  و بنظرم مشاور شخصی فرد با توجه به ویژگی هاش می تونه دراین باره کمکش کنه.

۵. تست جدید بزنیم یا تکراری؟


– یه جمله‌ی معروفی هست که می گه یک کتاب رو ۱۰ بار خوندن بهتر از ده تا کتاب رو یک بار خوندنه.من خودم تست هایی که می زدم رو علامت نمی زدم تا بعدا بتونم دوباره استفاده کنم و حتی پیشنهاد می دم کنار تست ها علامت گذاری بشه (درست زدم / غلط زدم / نزدم / تست مهم) تا بشه بهتر مجددا ازشون استفاده کرد.

تست تکراری رو پیشنهاد می دم مگر اینکه به جایی برسه شخص گزینه هارو حفظ باشه.
۶. کلاس لازمه بریم؟ اگه اره چقدر وقت صرف کنیم؟


– مهم ترین نکته در مورد کلاس تست اینه که اگه شما ۲ ساعت کلاس می رین باید حتما بعدش ۴ ساعت اون کلاس رو مطالعه کنین تا فایده داشته باشه.

معمولا سه نوع کلاس داریم، کلاس برای آموزش، برای تست، برای جمع بندی کلاس برای آموزش فقط در شرایطی که مراحل قبلیش اثر بخش نباشه مفیده برای اجرا:

۱- یادگیری سر کلاس

۲- یادگیری با خوندن کتاب و درسنامه و جزوه معلم

۳- یادگیری با دیدن فیلم های آموزشی (از جمله سایت آلا که به شخصه برای تثبیت شیمی و فیزیک دوازدهم ازش استفاده می کردم و فوق العاده بود.)

۴- کلاس (چه خصوصی چه عمومی)

برای کلاس تست هم اگه فردی که این کلاس رو در دست داره خیلیی خفن باشه توصیه می کنم ولی اگه فرد عادیه ترجیح میدم به دانش آموز بگم همون تایم رو خودت تست بزن.

کلاس های جمع بندی رو من فقط از کلاس های جمع بندی مدرسه‌ام استفاده کردم و فوق العاده بود ولی غیر از اون کلاس جمع بندی نرفتم و نمی تونم نظری بدم. تنها نظری که می تونم بدم اینه که کلاس جمع بندی اگه با استادی خبره باشه برای کسیه که حداقل ۷۰ درصد مطلب رو خونده باشه و تسلط داشته باشه، برای کسی که حتی ۳۰ درصد نیست کلاس جمع بندی نمی تونه معجزه ای داشته باشه.

پیشنهاد میدم به بچه ها نه از اینور بوم بیوفتن نه از اونور بود، نه کلاس های مداوم مفیده نه کلا کلاس نرفتن اگه یه مبحثی رو هیچ جوره یاد نمی گیرین کلاس برین ولی برای اینکه حال ندارین اون مبحث رو خودتون بخونین کلاس نرین. سعی کنین تعادل رو رعایت کنین.

7. تست زدن یک رتبه برتر کنکور چجوریه؟


من تست هارو به چهار دسته برای خودم تقسیم می کردم 

۱_ تست قبل از مطالعه: برای خیلی از دروس مثل زیست،شیمی و دینی بعد از اینکه یکبار تند کتاب رو خوندم تعداد خیلی کم تست های پراکنده می زدم تا حدودی خواسته‌ی طراح دستم بیاد.


۲_ تست آموزشی: این تست هارو به هدف یادگیری بعد از دقیق خوندنم می زدم و هدفش ثبت نسبی اطلاعات و پیدا کردن مطالعه های ناقصم بود.

روش زدن این تست ها به این صورته که تعدادی تست از کتاب انتخاب می کردم (که از همه جای فصل تست باشه، مثلا مضرب های ۳) و تک به تک تست هارو می زدم و بعد پاسخ تشریحی اون تست رو بررسی می کردم.

  نکته‌ای که درمورد این سبک تست برام مهم بود این بود که فاصله‌ی زدن اون تست با اخرین بار مطالعه‌ی اون درسم (مخصوص زیست، شیمی و دینی) حداقل دو روز باید فاصله می افتاد. برای دروسی مثل فیزیک و ریاضی و محاسبات شیمی بلافاصله تست می زدم.

۳- تست زماندار: این تست ها به هدف افزایش سرعت ، افزایش تسلط،  تثبیت و مرور مطالب خونده شدم انجام می دادم. تعدادی تست رو مشخص می کردم و در زمان مشخص مثل یک آزمون تست هارو می زدم و بعد از تموم شدن وقت به پاسخ تشریحی مراجعه می کردم.

(ترجیحم این بود که تعداد سوالات با کنکور یکی باشه ولی زمانش از زمان استاندارد کنکور کمتر باشه) توی این روش حتی از ضربدر منها و زمان نقصانی استفاده می کردم.

۴_ تست های جمعبندی: من این نوع تست زدن رو توی عید استفاده می کردم.

از کتابهای فصل آزمون خیلی سبز و به این صورت بود که تست های بخش های مختلف رو بصورت زماندار می زدم و وقتی با تستی مواجه می شدم که بلد نبودم اون بخش رو کامل میخوندم (با همین روش متوجه شدم چند قسمت از ریاضی یا فیزیک رو جا انداختم.)
مقاله بهترین تکنیک های تست زنی کنکور هم میتونه راهنمای خوبی براتون باشه.

8. محاسبات رو مفصل توضیح می دید؟


محاسبات فقط و فقط به تمرین نیاز داره. اول از همه مطمئن بشین به ترتیب محاسباتی تسلط کافی رو دارین و بعد از اون جدول ضربتون رو تقویت کنین. من از اپ math tricks استفاده می کردم خیلی زیاد برای سرعت بخشیدن به ضرب و جمع و تقسیم و تفریقم.توان های دو ۱۱ تا ۲۰ رو تسلط داشتم و حفظ کرده بودم، برای ضرب چند رقم در چند رقم از روش مربع استفاده می کردم و خیلی تند شده بودم توی این کار.

برای محاسبات تقسیمی، از روش های ساده کردن، تخمین، محاسبه با یکان استفاده می کردم و تا جایی که میشد ضرب هارو ساده تر می کردم تا ضریبی از ۱۰ بشن.

اعشار ها و صفر هارو  با ده های توان دار ساده اش می کردم. نکته‌ی مهم دیگه ای که بود چرک نویس هاست.

من همیشه از جاهای کوچیکی برای محاسباتم توی خونه استفاده می کردم. حتی اواخر توی خود کتاب توی جایی که برای سوال داده بود محاسبات رو انجام می دادم که جای کمی بخواد.

مرتب می نوشتم تا اگه نیاز به چک کردن دوباره بود وقت بیشتری رو روش نذارم. سعی می کردم افقی محاسبات رو جلو ببرم.


بعضی قسمتهایی که می دونستم از نظر ذهنی از پسش برمیام رو دیگه نمی نوشتم (از تمرین به شدت زیاد خیلی از چیزهارو نمی نوشتم ولی فقط مواردی بود که بهشون اعتماد صد درصدی داشتم.)

بعضی از افراد کاملا ذهنی محاسبه می کنن که بنظرم برای اکثر افراد این کار اشتباهیه.

9. مشاور تحصیلی داشتین؟ موثر بود؟


بله!! به نظرم اگه مشاور تحصیلی نداشتم، نمی تونستم جزو رتبه های برتر کنکور بشم.

دلایل مختلفی داره گرفتن مشاوره، فقط بحث برنامه ریزی نیست واقعا، خیلیا خودشون بلدن برنامه بریزن من نمی تونم یه توصیه‌ی کلی به همه بکنم ولی شرایطی که شما ممکنه در اون حال به مشاور نیاز داشته باشین رو مفصلا میگم. 

۱_ بلد نبودن برنامه ریزی: 


دوست من که خواهرش یا برادرش قبلا کنکوری بود کاملا می دونست که باید چیکار بکنه ولی من بچه‌ی اول خانواده بودم و واقعا تا وقتی که کلاس یازدهم نرفتم پیش مشاوره تحصیلی هیچ ایده‌ای نداشتم اصلا چجوری بخونم؟ چجوری برنامه بریزم؟؟

یه مسئله ای که توی گرفتن مشاوره هست راضی کردن پدرمادرهاست.

حداقل مامان بابای من قبول نمی کردن مشاور تحصیلی بگیرم (با وجود همه‌ی اصرارهام) همش می گفتن ذات درس خوندن که یکیه؛ مشاور می خوای چیکار، تا وقتی که خاله‌ام از تجربه های یکی از پشت کنکوریا برای مامانم گفت و قانع شد که شاید مشاور واقعا به درد بخوره. خلاصه که من رفتم پیش مشاور و تازه اونجا بود که فهمیدم من اصلا قبلش درس نمی خوندم!!!

خانواده‌ من و حتی داداش من می دونه باید برای کنکورش چیکار بکنه ولی من نمی دونستم واقعا، چون تجربشو نداشتیم. پس مورد اول می رسه به خانواده‌ای که تجربه کنکور رو نداشتن یا تجربه‌ی ناموفق کنکور رو داشتند.
برای مطلع شدن از نحوه برنامه ریزی برای کنکور، خوندن مقاله برنامه ریزی برای کنکور رو بهتون پیشنهاد می کنیم.

۲_ روحیه


یکی از بزرگترین دلایل گرفتن مشاور از جهت روحیه است.

خیلی از افراد وسواس دارن، خیلی ها استرسی هستن، خیلی ها تنبل هستن توی درس خوندن و نیازه یه نفر مدام بالاسرشون باشه، خیلی ها پدر مادرشون فشار زیادی رو روشون میارن و غیره توی این شرایط یه مشاور خوب واقعا نیازه.

من شرایط خاصی رو نداشتم سال کنکورم، تنها چیزی که یکم اذیتم کرد روابطم با چند نفر از دوستام توی اول تابستون بود که شکر خدا کنترلش کردم خودم ولی وسط تابستون بعد از یه دعوای بزرگمون حالم خیلی بد شد و یه آزمونو افت کردم،

برای مشاورم که تعریف کردم گفت خانم تاج افروز این مسخره بازیارو بذار کنار، گفتم خب واقعا فلان بود بیسار بود؛ گفت فقط بهت می گم اینارو بذار کنار و واقعا همین باعث شد این مسخره بازیارو بذارم کنارواین برای من واقعا نیاز بود و تازه می تونم بگم شرایط خیلی عادی‌ای بود.

افراد خیلی زیادی اومدن پیش من و پرسیدن بنظرت پیش چه مشاوری برم، منم معمولا اینجور مواقع نقطه ضعف و قوت هاشونو می پرسم و نسبت به اون یه مشاور رو پیشنهاد می دم چون روش کار هرمشاور متفاوته. 
۳_ تصمیم گیری


هممون قطعا می تونیم بهترین تصمیم رو بگیریم ولی درصورتی که شرایطمون اوکی باشه. سال کنکور به دلیل فشار بسیار شدیدی که روی ادم هست گاهی اوقات واقعا توی تصمیم گیری اشتباه می کنه و متاسفانه چون خانواده و اطرافیان هم دچار فشار هستن اونها هم نمی تونن در این امر کمکی بکنن.

اینجاست که یه فرد بی طرف و باتجربه بنام مشاور وارد میشه.

این واقعا هست که بچه ها مخصوصا سال دوازدهم حداقل به یکی دوجلسه مشاوره نیاز پیدا می کنن (صرفا بخاطر سردرگمی و فشاری که روشون هست) من نمی گم بخاطر این مشاور بگیرین، فقط می گم منتظر همچین برهه ای باشین و نترسین، این کاملا طبیعیه. نکته‌ی دیگه ای که هست سه ساله که شرایط کنکور غیر قابل پیش بینی شده. کنکور ۹۸ که کنکور ما بود که سختی هاش گفتن نداره دیگه، تا یه مدت کتاب نداشتیم، همه ی کتابارو باید می خریدیم، کسی نمی دونست کدوم کتاب بهتره چون خیلی از کتابا هنوز نیومده بود، معلما تسلطی روی درس نداشتن، هیچ کنکور نمونه‌ای نداشتیم و خلاصه سراسر استرس بودیم.

کنکوریای ۹۹ هم که سال آخر تلافی هرچیزی که بود رو سرشون درآوردن و واقعا اذیتشون کردن. کنکوریای ۱۴۰۰ ای هم توی همین شروع، بخاطر مجازی شدن دارن با چالش بزرگی دست و پنجه گرم می کنن. خلاصه که بنظرم ۴ سال پیش شرایط خیلی راحت تر از الان بوده.

چیزی که خیلییی باید دقت کنین مخصوصا خانوما، اگه دیدین مشاور خودآگاه یا ناخودآگاه داره بهتون استرس شدیدی وارد می کنه، داره با بقیه مقایستون می کنه، داره بی نهایت به ساعت مطالعتون اضافه می کنه و اعتقاد داره هرچی بیشتر بهتر و تفریح نه و خلاصه این چیزا (البته به صورت افراطیش) همون لحظه قرارداد رو فسخ کنین. این کاریه که خود من توی تابستون انجام دادم و واقعا اگه انجام نمی دادم الان نمی دونم وضعم چطور می بود. پولت رو که دادی رفت حداقل کنکورت رو قربانیش نکن.


برای اینکه بدونین چجوری یه مشاور تحصیلی انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم به صفحه مشاوره تحصیلی خصوصی ما سر بزنید.

10. بنظرتون چه انگیزه‌ای برای کنکور خوبه؟


اگه انگیزه مال باشه، آدم به این فکر می کنه که خب من اگه این همه وقت و هزینه‌ رو روی هر چیز دیگه ای بذارم بیشتر از این نتیجه می گیرم. اگه انگیزتون اعتبار و پز دادنه، بعد از رسیدن به هدفتون کاملا مائوس می شین و تازه می فهمین چه اشتباهی کردین.

اگه انگیزه ای ندارین و به اجبار اومدین هم که تکلیفش مشخصه.

این راه راه آسونی نیست و یه قمار بزرگه. شما بی نهایت هزینه می کنین، کلی وقت می ذارین و بقول مامانم کلی ادم رو مریض می کنین تا خودتون یه دکتر بشین.

اگه انگیزتون درست نباشه کم میارین. نظر هرکس متفاوته ولی از نظر من تنها انگیزه‌ای که تا آخر می تونه همراهیتون کنه کمک به دیگرانه.

این تنها انگیزه‌ایه که کمرنگ نمیشه.  

در نهایت توصیه دیگه ای دارین برای بچه های کنکوری؟

بیشتر بخوانید :

وبینار شیوه ی تست زنی تاس + شیوه های افزایش تمرکز

کنکور جايي است که هر کس به اندازۀ زحمتش نتيجه مي‌گيرد

چرا بعضی از کنکوریا زود خسته می شن؟


هیچوقت یک راه نیست که به موفیقت ختم میشه، ازتون می خواد ۱۰۰ درصدی تقلید نکنین، صرفا پیشنهادات رو بشنوین، تحلیل کنین و امتحان کنین.

ازتون می خوام هرپیشنهادی که شنیدین رو اجرایی نکنین، راهی که میرین اگه بهتون نتیجه میده ادامش بدین، به زودی به ثمر می شینه


و درآخر ازتون می خوام نهایت تلاشتون رو برای هدفتون بکنین اما اگه به موفقیت نرسید این رو از من داشته باشین که نتیجه ی این تلاشهارو به زودی جای دیگه ای می بینین، قرار نیست سوخت بره پس با ارامش خیال درس بخونین


شاید درست نباشه که الان بگم ولی من همیشه میگم به بعضی از بچه ها که میزان مطالعه‌ای که یک پزشک داره توی قبل کنکورش، دوران دانشجوییش، تخصصش و فوق تخصصش اگه هرکس دیگه ای داشته باشه توی اون کار به نتیجه می رسه.


فقط چیزی که هست راه پزشکی و دندان و دارو کاملا مشخصه و احتمالا لغزش کمتره ولی کسی که مثلا آشپزی رو دنبال می کنه ممکنه وسطش اون رو رها کنه.

یادتون باشه هیچوقت پولدار ترین های جهان دکتر نبودن. پس این تنها راه نیست.

اگه انگیزتون کمک به دیگرانه یا یک انگیزه‌ی خیلی مهمه، محکم ادامش بدین و درنهایت تحلیل آزمون رو دست کم نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.