نتایج در این بخش نمایش داده می شود

روش مطالعه دروس عمومی در کنکور

روش مطالعه دروس عمومی در کنکور
یکی از مهم ترین عواملی که در موفقیت یک داوطلب کنکور نقش کلیدی دارد نحوه و استراژی لازم برای مطالعه هریک از دروس عمومی و اختصاصی است. به این صورت که در چه زمانی در سال کنکور کدام درس عمومی و اختصاصی مطالعه شود، در کدام ماه مرور شوند و یا در کدام برهه زمانی تست های آموزشی و زمانی هر یک از دروس زده شود. سوالاتی از این قبیل که در بین داوطلبان بسیار شایع بوده و از دغدغه های اساسی داوطلبان در راه پرپیچ و خم کنکور است. وبسایت محصل ایرانی در این مقاله پاسخگوی این سوالات خواهد بود.
دروس عمومی ادبیات، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی که در بین داوطلبان گروه ها ی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر یکسان است، هر ساله شاهد این هستیم که از هرکدام از این دروس ۲۵ تست در آزمون سراسری آورده می شود. ما در اینجا به تفضیل درباره مطالعه این دروس صحبت می کنیم.
روش مطالعه دروس عمومی در ادامه بیان خواهد شد.
ادبیات فارسی: ادبیات در کنکور سراسری ۲۵ تست رو به خودش اختصاص می دهد که باید در مدت زمان ۱۸ دقیقه به سوالات این درس پاسخ دهید. شایان ذکر است این درس در کنکور ضریب ۴ را به خودش اختصاص داده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به بررسی سوالات درس ادبیات درکنکور در سال های اخیر متوجه این موضوع می شویم که از هر مبحث این درس تعداد سوال یکسانی هر ساله در کنکور مورد پرسش قرار می گیرد.
به این صورت که ۳ سوال لغت، ۳ سوال تاریخ ادبیات، ۳ سوال آرایه ادبی، ۵ سوال زبان فارسی، ۹ سوال قرابت معنایی و ۲ سوال املا طرح می شود. سوالهای معنای لغت جزو سوالات مفهومی و ترکیبی ادبیات دسته بندی می شود، به این صورت که در هر گزینه از تست ها معنای لغت هایی از کتاب های ادبیات سال دوم، سوم و چهارم هستیم و منحصرا از یک سال به صورت جداگانه سوال طرح نمیشود. همچنین از تیپ تست های جدید دیگری که در آزمون سراسری مطرح شده است می توان به سوالات شمارشی لغات اشاره کرد که برای پاسخگویی به این گونه از تست ها داوطلب نیازمند داشتن دقت و سرعت عمل زیاد است. ۳ تست تاریخ ادبیات از درجه سختی متوسطی برخوردار است و تیپ تست های شمارشی معنای لغات در تاریخ ادبیات هم مشاهده می شود.
۲ تست املا نیز در آزمون سراسری آورده می شود که برای پاسخگویی به این سوالات توصیه می شود داوطلب به لغات مهم و کلیدی کتابهای درسی ادبیات مسلط باشد و همچنین لغاتی که در کتاب زبان فارسی سال سوم آورده شده مورد مطالعه قرار گیرند. (توجه داشته باشین با زدن تست های املا سال های اخیر ادبیات کنکور تیپ تست های جدید به دستتون میاد و میتونید مطالعه ای هدفمند و مفید داشته باشید)
تست آرایه ادبی نیز اهمیت ویژه ای دارد و می شود آن را جزو تست هایی طبقه بندی کرد که پاسخگویی به آن نقطه ضعف بسیاری از داوطلبان کنکور است، خصوصا آرایه های استعاره و تشبیه که به پاشنه آشیل داوطلبان در درس ادبیات فارسی تبدیل شده است.
برای پاسخگویی به تست های آرایه ادبی در آزمون بهتر است بعد از تسلط به آرایه ها و یادگیری آنها به تست های آموزشی رجوع کنید که بهترین منبع سوالات، آزمونهای سالهای پیشین کنکور سراسری است که می تواند کمک شایانی به افزایش مهارت شما در تست زنی مبحث آرایه ها بکند. زدن شبی حدود ۵ الی ۱۰ تست و تحلیل جز به جز اونها حتما میتونه آرایه های ادبی رو به نقطه قوت شما تبدیل کند.
۵ تست زبان فارسی جزو تست هایی است که اکثرا آخر مورد پاسخگویی قرار می گیرد. تست های واژ و تکواژ جزو تست هایی است که به سرعت عمل و دقت بسیار بالایی نیاز دارد و چیزی جز تمرین مستمر و مداوم کمک کننده نخواهد بود.
۹ تست قرابت معنایی تست های انتهای سوالات ادبیات رو شامل میشود. مهمترین رکن برای پاسخ گویی به سوالات قرابت یاد گرفتن چگونگی خواندن بیت های شعر موجود در صورت سوال و گزینه های سوال است. چرا که خواندن اشتباه داوطلب رو از پاسخ گویی صحیح به تست منع می کند و در حقیقت باید معنای درست شعر به طور کامل درک شود تا بتوان گزینه درست را از گزینه های گمراه کننده این نوع سوالات تشخیص داد. مطمعنا خواندن اشعار حافظ شیرازی در اوقات استراحت کمک به سزایی به شما برای پاسخ گویی به سوالات می کند چراکه در سالهای اخیر ثابت شده بسیاری از طراحان کنکور از اشعار حافظ برای طراحی سوالات استفاده می کنند (البته در حد یک پیشنهاده!).
در پایان قابل ذکر است که ادبیات باید در طول سال کنکور مطالعه بشود، به صورتی که تا پایان ماه اسفند یادگیری عمده کتابهای ادبیات به اتمام برسد تا از فروردین ماه به مرور مباحث لغت و تاریخ ادبیات روی بیاورید. زدن تست های زمان دار دقت و سرعت عمل شما را دو چندان می کند.
عربی: درس عربی ۲۵ سوال در کنکور سراسری رو به خودش اختصاص می دهد. ۹ سوال ابتدایی این درس سوالات ترجمه هستند که عموما ۶ تست ترجمه عربی به فارسی و ۳ تست ترجمه از فارسی به عربی است. ۲ تست اعراب و ۵ تست درک مطلب سوالات بعدی درس عربی هستند. در درس عربی تسلط به قواعد حرف اول را میزند که با توجه به کتاب های خوبی که در بازار موجود است، این امر میسر می شود.
شروع به خواندن درس عربی نباید برای ماه های پایانی سال گذاشته شود. بهتر است از تابستان یادگیری و تست زنی رو شروع کرده و پیشنهاد می شود مبحثی مطالعه کنید. به این صورت که قواعد و ترجمه رو به صورت جداگانه کار کنید و تست هایش را بزنید. تست های کنکور سراسری و آزاد مناسب ترین منابع برای کار کردن هستند.
بعد از یادگیری قواعد توصیه می شود تمامی متون عربی سال دوم و سوم دبیرستان رو تجزیه و تحلیل کنید که در امر یادگیری کمک شایانی به شما می کند. برای دوستانی که در لغات عربی ضعف دارند کتاب مخصوص لغات عربی که در بازار نمونه های زیادی وجود دارد، توصیه می شود.
دین و زندگی: سوالات درس دین و زندگی از سوال ۵۰ تا ۷۵ دفترچه عمومی کنکور سراسری رو شامل می شود. در سال های اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که بالغ بر ۶۷ تا ۷۳ درصد سوالات این درس را آیات و روایات تشکیل داده است که درصد قابل توجه ای برای موفقیت در پاسخگویی به این درس است. حتما از روزهای ابتدایی سال به مبحث آیات و روایات بپردازید خصوصا ابتدا و انتهای آیه که خیلی مورد توجه طراحان کنکور است. باید به گونه ای آیات رو مورد مطالعه قرار دهید که ارتباطش با پاراگراف های کتاب درسی و هم چنین آیات مرتبط با خودش رو بیابید و بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن به سوالات پاسخ دهید.
حتما تمامی تست های کنکور سراسری رو بررسی کنید تا با تیپ تست های مورد توجه طراحان آشنا شوید و بتوانید در مسیر فکری طراحان حرکت کنید. شایان ذکر است با توجه به این که درس دین و زندگی ضریب ۳ دارد از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.
زبان انگلیسی: زبان انگلیسی سوالات ۷۵ تا۱۰۰ دفترچه عمومی رو شامل می شود و اگر طبق دفترچه پاسخ دهید سوالات آخرین تست های دفترچه عمومی هستند. تست های این درس معمولا شامل ۳ سوال قواعد ۷ سوال لغات ۵ سوال کلوز تست و ۱۰ سوال ریدینگ یا همان درک مطلب است. یادگیری لغات برای پاسخگویی به سوالات این درس حرف اول را می زند. کتابهایی که لغات کتاب درسی را تفکیک کرده اند مفید می باشند و همچنین کتاب ۵۰۴ لغت ضروری نیز میتواند کمک خیلی خوبی رو به داوطلبان مستعد کند. تست های کنکور سراسری و آزاد منبع بسیار حوبی برای یادگیری و پاسخ به سوالات زبان انگلیسی داوطلبان کنکور می باشند. تست های تالیفی در کتابهای موجود در بازار به تسط داوطلبان بر روی این درس کمک شایانی می نماید.
یکی از مشکلات اساسی داوطلبان سوالات کلوز و ریدینگ کنکور است که جمعا ۶۰ درصد از آزمون زبان رو به خودش اختصاص می دهد. بهترین کار برای یادگیری فنون پاسخ گویی به این سوالات و افزایش سرعت عمل در زدن تست ها، تمرین و ممارست است. زدن مجموعه های کلوز و ریدینگ میتواند کمک زیادی به داوطلبان کند.
در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که روش مطالعه دروس عمومی به طور متوسط نسبت مطالعه ۳۰ تا ۴۰ درصدی دروس عمومی نسبت به دروس اختصاصی در هفته و زدن تست های زیاد تسلط به مطالب را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.