نتایج در این بخش نمایش داده می شود

روش برنامه ریزی برای امتحان نهایی

این روز‌ها که سال تحصیلی رو به پایان است دانش آموزان معمولا با دو حالت مواجه می‌شوند اولین حالت خوشحالی از اتمام یک سال تحصیلی و دومین حالت اضطراب و نگرانی به دلیل برگزاری امتحانات پایان ترم که آیا می‌توانند نتیجه درخور تلاش و فعالیت یکساله خود کسب کنند یا خیر.

البته این شرایط برای دانش آموزان سال سوم دبیرستانی کمی حساس‌تر شده و به دلیل تاثیر نمرات در کنکور سراسری دانش آموزان این پایه تحصیلی به امتحانات پایان سال نگاه ویژه تری دارند.

هرچند همواره تشویق به اضطراب نداشتن و امتحان دادن را امری غیر استرس زا معرفی کرده اند، اما بدون شک همه ما زمانی که در شرایط آزمون دادن قرار می‌گیریم ناخواسته با هیجاناتی مواجه هستیم که گاه می‌تواند بر روند نتیجه آزمون تاثیر منفی بگذارد، اما به کارگیری روش‌های توصیه شده از سوی کارشناسان می‌تواند در ادامه مسیر یاری گر راهگشایی محسوب شود.

برای خودتان معلمی کنید
مطالعه برای امتحان، متفاوت از مطالعه در طول سال بوده و نیازمند به کارگیری روش‌های جدیدی است که در عین حال بتواند تضمینی برای موفقیت و کسب نتایج مطلوب نیز باشد تا بتوان نتیجه تلاش‌های خود را در قالب کارنامه‌ای ارزشمند کسب کرد و به منزله اتلاف وقت و بی نتیجه امتحانات را پشت سر نگذاشت.

محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه سه مورد در روش‌های مطالعه امتحانی موثر است، خطاب به دانش آموزان بیان کرد: در تمام مراحل خود را بهجای معلم قرار دهید، فراموش نکنید که مطالعه برای امتحان به منظور فراگیری نیست، بلکه تثبیت آموخته‌هاست و در طول امتحانات آمادگی جسمانی و روحی خود را حفظ کنید و آن را در سطح مطلوبی نگاه دارید.

وی در خصوص مورد اول گفت: تا کنون تمام مطالعات ما از زاویه دید یک دانش‌آموز بوده است، اما این بار و در مراحل مطالعه برای امتحان، خود را به جای معلم قرار داده و مشاهده می‌کنیم چه نکات مهمی وجود دارد و تجربه نشان داده که بیشتر دانش‌آموزان، سؤالات را خیلی خوب پیش‌بینی خواهند کرد.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان، فراگیری را در آخرین لحظات و حتی ثانیه‌ها انجام میدهند، اما باید بدانید طبق تحقیقات انجام شده، یادگیری قبل از امتحان سبب تداخل آموخته‎‌ها شده و باعث به هم خوردن نظم فکری و از بین رفتن مطالب و آموخته‌های قبلی نیز می‌‏شود پس بیشتر وقت خود را قبل از امتحان، صرف تثبیت آموخته‌هایتان و نه آموختن مطالب جدید کنید.

وی افزود: البته اگر شما جزو دانش‌آموزانی هستید که بیشتر مطالب را مطالعه نکرده و باید برای امتحان خود را آماده کنید، از این قاعده مستثنی هستید و باید درس را مطالعه کنید، اما این کار تنها برای روزهای قبل از امتحان توصیه می شود.

پوردستمالچی گفت: درحالیکه خواب و استراحت کافی، ورزش و خوردن مواد مغذی، تحول بسیار زیادی در میزان آمادگی و نتیجه‌گیری ما خواهد داشت؛ پس استراحت، ورزش و تغذیه کمک بسیاری به شما خواهند کرد که نباید این مسائل را فراموش کرد.

راهکار ۱ + ۶ را در امتحانات نهایی تجربه کنید
مطالعه برای امتحان ۱ + ۶ مرحله دارد که انجام تمامی مراحل، قطعاً کمک بسیار زیادی به دانش آموزان در کسب موفقیت تحصیلی خواهد کرد و اجرای تمامی این مراحل برای رسیدن به هدف مطلوب ضروری است.

پوردستمالچی با اشاره به این راهکار گفت: مطالعه کامل جزوه و تمرینات مربوط، مطالعه کتاب درسی، حل سؤالاتی که درطول سال اشتباه حل کرده‌اید، دوره و یادآوری کل فصل با الگوهای یادآوری و حاشیه نویسی، دوره و یادآوری کل فصل با الگوهای یادآوری و حاشیه نویسی و طراحی امتحان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه جزوه درسی که در کلاس درس تدریس شده، مهمترین و اصلیترین منبع مطالعاتی دانش آموز است، اظهار کرد: منبع بسیار مهمی که بیشتر داوطلبان از آن غافل می‌شوند، کتاب درسی است که پس از مطالعه هر مبحث از جزوه، کتاب درسی را به دقت مطالعه کنید.

این مشاور تحصیلی عنوان کرد: در طول سال تحصیلی، سؤالاتی را که نتوانسته‌اید حل کنید یا به آنها پاسخ اشتباه داده‌اید، با علامتی معین کنید تا در هنگام امتحانات آنها را دوباره حل کنید، همچنین الگوهای یادآوری و حاشیه نویسی را ابتدا یک بار به‌طور کامل مرور کنید و سپس سعی کنید با یادآوری عناوین اصلی و عناوین فرعی کل سازمان فصل را و اگر قسمتی را نتوانستید، یادآوری کنید.

وی تصریح کرد: تا اینجا ۶ مرحله مطالعه مبحث به مبحث، ارائه شد یعنی شما باید مراحل بالا را (بهجز مرحله آخر) برای مبحث (فصل اول) انجام دهید و سپس سراغ مبحث فصل بعدی بروید.

 

امتحانات را به خانه بیاورید
پوردستمالچی گفت: در این روش با توجه به فرصتی که در اختیار دارید، چند آزمون از سالهای قبل را انتخاب کنید (که نباید قبلاً آن‌ها را حل کرده باشید)، پس بهتر است در مرحله ۵، چند آزمون را دست‏ نخورده باقی بگذارید تا در این مرحله استفاده کنید البته این امتحانات باید دارای پاسخ باشند البته برای هر امتحان ۲ برابر زمان عادی احتیاج به وقت دارید تا بتوانید هر ۳ مرحله را اجرا کنید.

وی ادامه داد: ابتدا دقیقاً شرایط امتحان را مشابه‌سازی کنید، یعنی هم به لحاظ جسمانی و هم به لحاظ روحی خود را آمادهی امتحان کنید سپس آزمون خود را طبق پاسخنامه‌ای که در اختیار دارید، تصحیح کنید و به خود نمره دهید و در نهایت مباحث ضعیف خود را پیدا کرده و باید آنها را برطرف کنید.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: البته برای این کار ابتدا مبحثی که سؤال آن را پاسخ نداده یا پاسخ اشتباه داده اید، مرور کوتاهی کرده و سپس تعدادی سؤال از آن حل کنید که در این مرحله شما با توجه به آگاهی خود از توانمندیهایتان تصمیم می‌گیرید که دقیقاً چه کاری را انجام دهید.

حال راهکارهای موجود و اجرای صحیح آن می‌تواند تا حدی زیادی از چالش و دغدغه هایی که برای آزون پایانی مدرسه وجود دارد، کاهش دهد البته نباید فراموش کرد که اجرای این راهکار در کنار خودباوری و همت کردن برای جهش به سوی موفقیت تحقق پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.