نتایج در این بخش نمایش داده می شود

راهکارهای کاهش استرس کنکوری ها

کمتر از یک هفته دیگر به شروع ماراتون کنکور باقی مانده و والدین به همراه فرزندانشان خود را برای یک آینده همراه با موفقیت آماده می کنند.

برنامه ریزی، شرط لازم برای موفقیت در کنکور است. این حرف، تکراری ترین جمله ای است که کنکوری ها در سال کنکورشان می شنوند، و گرچه درست است اما معنای واقعی آن برای بسیاری از دانش آموزان به درستی تعبیر نشده است.

اما آنچه در این روزها باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد آن است که درس جدید نخوانید و هر قدر خوانده اید، دیگر بس است. اگر شما 80 درصد از مباحث کنکور را با کیفیت 100 درصد خوانده باشید، بهتر از داوطلبانی است که 100 درصد مباحث کنکور را با کیفیت 80 درصد خوانده اند. بنابراین در این روزهای پایانی باید بدون ایجاد تنش و استرس دروس را دوره کرده و اجازه ندهید تنش های عصبی بر کیفیت کار شما تاثیر بگذارند.

مریم ادیبی کارشناس علوم تربیتی دراین خصوص گفت: در این روزهای پایانی دانش آموزان باید استراحت کافی داشته و شب ها برای دوری از استرس و رسیدن به خواب همراه با آرامش یک لیوان دمنوش گل گاوزبان مصرف کنند.

وی ادامه داد: سعی داشته باشید به مرور آموخته های خود پرداخته و در روز یک ساعت را به پیاده روی اختصاص دهید تا از طریق یک ورزش کامل ضمن دستیابی به تندرستی هر نوع تنش را از خود دور کنید.

ادیبی اضافه کرد: هنگام مرور یا به اصطلاح دوره مباحث درسی باید به دو نکته مهم توجه کنید. اول این که همیشه از درس ها و مباحثی شروع به دوره کنید که ضعف بیشتری در آن ها احساس می کنید و دوم این که اولویت را بدهید به مرور درس ها و مباحثی که مدت بیشتری از مطالعه شان گذشته است اما حواستان به این نکته هم باشد که اگر بخواهید در مرور هم از همان روش های مرسوم مطالعه استفاده کنید، برای یک مرور جامع، لااقل به یک فرصت شش ماهه نیاز دارید و در این چند روز باقی مانده کاری از پیش نمی برید.

وی در همین خصوص گفت: داشتن کمی‌ ‌استرس برای داوطلب طبیعی است و می‌تواند خلاقیت را افزایش دهد و به زندگی داوطلب نظم بخشیده‌ و موجب افزایش کارایی در وی شود اما توجه داشته باشید این استرس نباید سدی در برابر خلاقیت و نبوغ دانش اموزان شود.

ادیبی ادامه داد: از سوی دیگر، اصولا امتحان بدون اضطراب و استرس غیرطبیعی است. وجود اندکی اضطراب میزان یادگیری و دقت برای پاسخگویی به سوالات را بیشتر‌ ‌می ‌کند. اضطراب هنگامی نگران ‌کننده است که در عملکرد فرد تاثیر منفی داشته باشد که‌ ‌البته مرز بین اضطراب طبیعی و غیرطبیعی باید شناسایی و درصدد رفع آن برآمد‌.

همچنین یک متخصص تغذیه با اشاره به نوع غذاهای مصرفی در این روزها گفت: در وهله نخست باید داوطلبان نباید از داروهای‌ ‌خواب آور‌ ‌یا آرام‌ ‌بخش استفاده کنند و به جز‌ ‌استامینوفن ساده، آن‌هم در صورت سردرد شدید، هیچ داروی دیگری نباید مصرف شود.

وی ادامه داد: برای کاهش استرس، به داوطلبان کنکور توصیه‌ ‌می‌شود از مصرف لبنیات غافل نشوند؛ به ویژه خوردن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب‌ ‌شبانه می‌تواند در برقراری آرامش نقش بسزایی داشته باشد. نکته اینجاست که خیلی از‌ ‌داوطلبان کنکور (وهمین‌طور غیر داوطلبان کنکور) به وعده غذایی صبحانه اهمیتیی ‌نمی‌دهند، در صورتی که نخوردن صبحانه، حتی می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مثل افت قند‌ ‌خون، سستی و بی‌حالی، عصبانیت، بییحوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه‌ ‌همه این‌ها، افزایش میزان استرس فرد شود‌.

این متخصص تغذیه افزود: البته استفاده از لبنیات، نظر همه متخصصان‌ ‌نیست. چرا که اضطراب سبب به هم ریختن سیستم گوارشی می ‌شود و به همین دلیل به افرادی‌ ‌که تجربه‌های ناخوشایندی با شیر داشته ‌اند، توصیه می ‌شود یک روز قبل از آزمون شیر‌ ‌نخورند‌.

همچنین روانشناسان توصیه های به والدین دارند از جمله اینکه کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم‌ ‌موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد. پس باید فضای خانه را آرام‌ ‌نگهدارید و از مقایسه توانایی ‌های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنید. خانواده‌ها‌ ‌باید به همان اندازه که به درس خواندن فرزندانشان اهمیت می‌دهند باید برای فراهم‌ ‌کردن محیطی آرام و بدون تنش هم تلاش کنند. کیفیت درس خواندن مهمتر از کمیت آن است و‌ ‌یک ساعت درس خواندن بدون اضطراب می ‌تواند معادل 10 ساعت درس خواندن با اضطراب مفید باشد و بعضی از خانواده‌ها خودشان عامل ایجاد‌ ‌اضطراب در فرزندانشان هستند.

سینا دانش آموزی است که خود را برای کنکور امسال آماده می کند؛ وی درخصوص روزهای پایانی منتهی به کنکور گفت: من در این چند روز باقی مانده با همکاری پدر و مادرم در ساعاتی از روز همکلاسی هایم را به منزلمان آورده و به مرور درس های ریاضی و زیست می پردازیم.

وی ادامه داد: همچنین برای تمدید اعصاب و دور شدن از استرس کنکور در این هفته هر روز به استخر رفته و پیاده روی می کنم.

بنابراین به عقیده کارشناسان والدین باید از تنش‌ها و دعواهایی که در درون خانواده است و سبب ایجاد استرس در فرزندان می‌شود، دوری کنند. همچنین والدین نباید با صحبت‌ها و سوالات خود به داوطلب استرس‌ وارد کنند و دائم از اوبپرسند: درس خواندی، تستت را زدی؟ چند درصد زدی؟ در این صورت خانواده همراه با جامعه که کنکور را غول کرده است، این مسأله را بزرگ نشان داده و به دانش ‌آموز استرس وارد می ‌کنند، در حالی ‌که خانواده باید در راستای آرامش، احساس امنیت و تأمین‌ خاطر دانش ‌آموز تلاش کنند.

تذکرهای نابجای خانواده در مورد درس خواندن و قبولی در دانشگاه، یک نوع دلهره و ترس فزاینده از شکست در داوطلب کنکور ایجاد می‌ کند و مسلماً اگر جوان در این آزمون موفق نشود، نتایج غیرقابل جبرانی همچون احساس حقارت، درماندگی، بی هویتی و بی کفایتی در او ایجاد می‌شود. پس، بهتر است والدین به جای ایجاد ترس و فشار روانی در فرزند خود، به آنها متذکر شوند که مهم همت و تلاش آنها است که از آن دریغ نکرده‌اند و به جای فکر کردن به نتیجه نهایی کنکور، به فکر سلامت جسمی و روانی خود باشند تا در کمال آرامش و سلامت در کنکور شرکت کنند و به نتیجه برسند.

والدین باید حداقل در این هفته پایانی از جزئیات برنامه‌ریزی فرزند خود مطلع بوده و امور زندگی خود را با آن هماهنگ کنند و بهتر است به فرزندشان نشان دهند اهمیت و سنگینی کار او را درک می ‌کنند و هیچ کار خارج از این برنامه را به او محول نکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.