نتایج در این بخش نمایش داده می شود

داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۴۰۱ مي‌پرسند: اين روزها چه کنيم؟

شهريور آغاز شد و اين روزها داوطلبان آزمون سراسري سال 1401 در تکاپوي درس خواندن و آمادگي براي شروع يک سال تحصيلي مهم و سرنوشت ساز هستند. چه آنها که سال گذشته کنکور داده‌اند و به دليل عدم رضايت از رتبه‌شان، مي‌خواهند بار ديگر کنکور دهند و چه آنها که امسال دوازدهم هستند و مي‌خواهند براي بار اول در آزمون سراسري شرکت کنند، لازم است که در همين ابتداي راه، به نکات زير توجه داشته باشند تا سال آينده، همين روزها از رتبة خود رضايت خاطر داشته باشند.
از همين امروز شروع کن
يکي از سؤال‌هايي که اين روزها ذهن تعدادي از داوطلبان را به خود مشغول کرده، اين است که از کي بايد به طور جدي براي کنکور درس خواند؟
در پاسخ به اين عزيزان بايد گفت که شما بايد از همين امروز آغاز کنيد و مطمين باشيد که هر يک روز تاخير شما در درس خواندن به معناي آن است که از رقباي جدي و سرسخت خود چند قدم عقب مي‌افتيد. درست است که تعداد قابل توجهي از داوطلبان هنوز درس خواندن براي آزمون سراسري سال آينده را شروع نکرده‌اند، اما نگاه شما بايد به بهترين‌ها باشد و رقيبان علمي‌خود را بهترين داوطلبان آزمون سراسري بدانيد.
گاه مي‌شنويم که داوطلبي مي‌گويد: من که هدفم به دست آوردن رتبة تک رقمي نيست، پس چرا بايد آن‌قدر به خودم سختي بدهم؟!
در پاسخ به اين دسته از داوطلبان بايد گفت: اولاً شما از آينده خبر نداريد و نمي‌دانيد که در آينده شرايط شما چگونه خواهد شد؛ پس اکنون که شرايط نسبي درس خواندن را داريد، کوتاهي نکنيد، و ثانياً اگر مي‌خواهيد رتبة سه رقمي بياوريد، بايد براي رتبة دو رقمي درس بخوانيد، و اگر هدفتان کسب رتبة چهار رقمي است بايد نحوة خواندنتان مثل دارندۀ يک رتبة سه رقمي باشد؛ چون اکثر داوطلبان در محاسبات خود براي درس خواندن اشتباه مي‌کنند و متاسفانه کمي دست بالاتر  از واقعيت، آمادگي علمي خود را تصور مي‌کنند.
 هدفتان را مشخص کنيد
قبل از شروع پيمودن هر مسيري، بايد هدف از طي کردن آن مسير را مشخص کرد. مسير کنکور هم همين طور است.
شما بايد قبل از شروع پيمودن اين مسير، حتماً انتخاب هدف براي آزمون سراسري داشته باشيد.
فقط کافي است که يک لحظه به سختي‌هاي سال کنکور فکر کنيد. تصور کنيد که يک سال از بهترين سال‌هاي زندگي‌تان را بايد هر روز صبح زود از خواب بيدار شويد و  حجم  قابل توجهي از درس‌ها را فرابگيريد، مطالعه کنيد و براي تثبيت اطلاعاتتان تمرين کنيد و تست بزنيد. به همين دليل، لازم است که تفريح، تماشاي تلويزيون، استفاده غيرمتعارف از تلفن همراه و خواب بي‌حساب و کتاب خود را تا حد زيادي کم کنيد. حال اگر هدف مشخصي نداشته باشيد، انجام چنين کاري بسيار دشوار است.
بیشتر بخوانید :
در اين ميان، مهم است که اهدافتان روشن و واضح باشند. تعيين يک هدف روشن و واضح، باعث مي‌شود که شما از سلامت جسمي بيشتري نسبت به قبل برخوردار باشيد، رضايت بيشتري از زندگي خود داشته باشيد،  نظر و حرف‌هاي ديگران روحيۀ شما را تضعيف نکند و در کل، شانس قبولي شما و موفقيتتان به طور قطع افزايش يابد.
 تک درس نخوانيد
صحبت از اينکه  در يک روز چند درس را بايد مطالعه کرد و چه تنوعي از درس‌ها را در برنامۀ مطالعاتي داشت، ارتباط مستقيمي با حجم مطالعاتي يک داوطلب دارد. مطميناً  داوطلبي که به طور روزانه ۱۲ ساعت مطالعه مي‌کند، نسبت به کسي که فقط ۴ ساعت در شبانه روز مطالعه دارد، مي‌تواند درس‌هاي بيشتري را در يک روز بخواند، اما اينکه در يک روز، شما ۸ ساعت را پشت سر هم به مطالعۀ يک درس اختصاص دهيد و به اصطلاح «مطالعۀ بقچه‌اي» کنيد، براي امتحانات پايان ترم، بسيار عقلاني و نتيجه‌بخش است، ولي براي کنکور اصلاً کار صحيحي نيست. مطالعۀ دروس متنوع در يک روز، باعث يادگيري بهتر مي‌شود و شما را از يکنواختي و تکراري شدن مطالب رها مي‌کند، اما شما فقط در هفته يک روز درگير آن درس خواهيد شد و در نتيجه پيوستگي مطالب و درگيري  مداوم شما با درس مورد نظر از بين خواهد رفت.
البته تنوع بيش از حد دروس براي مطالعه روزانه نيز مشکلات خاص خودش را به وجود مي‌آورد؛ زيرا دقايق ابتدايي مطالعۀ هر درسي معمولاً صرف عميق شدن ذهن در آن مطلب مي‌شود، و اگر شما در ابتداي زمان مطالعه، به سرعت سراغ درس بعدي برويد، يادگيري شما لطمه خواهد خورد.
زمان خود را بين درس خواندن و تست زدن تقسيم کنيد
کساني که مي‌خواهند در آزمون‌هاي تستي مثل آزمون سراسري، به صورت موفقيت آميز عمل کنند، بايد بتوانند با تمرين کردن به خوبي تست بزنند.
دانش‌آموزان بايد متدهاي زمان، تست زدن و رسيدن به جواب‌هاي زير يک خط سؤالات را ياد بگيرند تا بتوانند درصد بالايي را در اين‌گونه آزمون‌ها بزنند؛ اما عموماً تست‌زني مطلوب پس از مطالعه صحيح مي‌آيد؛ يعني شما اول بايد توانايي درس خواندن صحيح را داشته باشيد و پس از آن بتوانيد روي تست زني خود کار کنيد؛ از اين رو، پاسخ دانش‌آموزاني که هميشه اين سؤال را مي‌کنند که بيشتر تست بزنم يا درس بخوانم، اين است که اين دو، مکمل همديگر هستند.
براي رسيدن به يک زمان مطالعۀ ايده‌آل، عجله نکنيد
براي اينکه ساعت مطالعه‌تان را افزايش بدهيد عجول نباشيد. اگر اين روزها  عادت داريد که روزانه ۴ ساعت درس بخوانيد، نبايد يک دفعه برنامه‌تان را به روزي ۱۰ الي ۱۲ ساعت مطالعه در روز افزايش دهيد؛ چون در حال حاضر، بدن و ذهن شما با همان ۴ الي ۵ ساعت درس خواندن تنظيم شده است و  نمي‌توانيد طي يک يا دو روز،  تنظيمات بدني‌تان را تغيير بدهيد و انتظار بازدهي بالايي از خودتان داشته باشيد؛ پس دقت کنيد که افزايش بازدهي‌تان بايد کم کم و به طور تدريجي باشد؛ مثلاً سعي کنيد که هر هفته، يک ساعت به  برنامۀ مطالعاتي خود اضافه کنيد.
هر روز درس بخوانيد

براي خيلي‌ها درس خواندن يعني اينکه دقيقۀ 90 خودشان را با حجم زيادي از دروس خفه کنند!

شايد به کمک اين روش بتوان در امتحانات مدرسه نمرۀ قابل قبولي گرفت، اما با اين روش در کنکور راه به جايي نخواهيد برد.

بهتر است که هر روز زماني را به درس خواندن اختصاص دهيد و ضمن آن، زمان مطالعاتي‌تان در روزهاي مختلف، خيلي با يکديگر متفاوت نباشد؛ يعني در يک روز دو ساعت و در روز ديگر 10 ساعت درس نخوانيد. مطمين باشيد که  اگر  مطالعۀ دروس را مانند يک وظيفه در برنامه درسي‌تان بگنجانيد، براي پي‌گيري آن، انگيزۀ  بيشتري خواهيد داشت.

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.