نتایج در این بخش نمایش داده می شود

خواب دانش آموز کنکوری و نگرانی های در این باره!

اگر بگوییم امروزه بسیاری از جوانان آینده ی خود را به یک آزمون چهار ساعته به نام کنکور، گره زده اند گزاف نگفته ایم!

اینکه بروز این تفکر صحیح است یا غلط را کار نداریم، اما چیزی که هست همه ی ما بایستی بستری فراهم کنیم تا جوانان شایسته و لایق بتوانند در این زمینه موفقیت لازم را کسب کنند.

بسیاری از داوطلبان کنکور از ماه ها قبل و بعضی دیگر در حالت شدید تر از سال ها قبل که شروع به مطالعه ی دروس می کنند، با دغدغه ای به نام خواب دانش آموز کنکوری مواجه هستند.


دانش آموزان پر تلاش کنکوری که سعی می کنند از تک تک ثانیه های خود در جهت مطالعه دروس و تست زنی استفاده کنند، همواره خواب را یکی از معضلات خود می دانند.  

زیرا دانش آموزان مداوم به دنبال این هستند که ساعات مطالعه خود را افزایش دهند؛ در همین راستا اولین موضوعی که به فکرشان می رسد، کاهش ساعت خواب و استراحت است.


دانش آموزانی که این رویه را در پیش می گیرند، نه تنها نتیجه ی مثبت و مساعدی نمی گیرند، بلکه گاها در آن ها نتایج منفی هم مشاهده می شود.

یک دانش آموز کنکوری برای کسب رتبه ی برتر، همواره باید کمیت و کیفیت را با یکدیگر لحاظ کند.

اینکه خواب خود را کاهش دهد تا ساعات مطالعه ی بیشتر شود، موجب می شود که عملکرد او به شدت افت کند.

پس نتیجه می گیریم که خواب دانش آموز کنکوری، از جمله مواردی است که مرتبا باید کنترل شود که نه از حد معمول کمتر شود،

که عملکرد دانش آموز را تحت تاثیر قرار می دهد و نه اینکه بیشتر شود تا وقت او را بسوزاند.


بخواب تا بیشتر یاد بگیری!!!


گروهی از پژوهشگران حوزه ی روانشناسی یادگیری، با انجام یک سری آزمایشات و آزمون ها بر روی چند گروه مختلف به این نتیجه رسیدند که ((خواب مناسب و برنامه ریزی شده، موجب تحکیم مطالب مورد مطالعه قرار گرفته می شود))، این نکته می تواند بسیار در زمینه ی خواب دانش آموز کنکوری، قابل تامل باشد.

دلیل این مورد هم بر می گردد به تحلیل های مربوط به ضمیر ناخودآگاه و ضمیر خودآگاه، که در موقع استراحت با بروز برخی از گردش های فکری، تثبیت در مسیرهای مغزی رخ می دهد. به همین منظور نیاز است که برای بهبود عملکرد مطالعاتی خود برنامه ای هدفمند و حساب شده برای استراحت داشته باشیم.


اگر بخواهیم این موضوع را با مثالی بیان کنیم، اینگونه می توان روایت کرد که یک فیلم سینمایی را در نطر بگیرید.

حال اگر از شما بخواهیم که به صورت اجمالی آن فیلم را برای ما شرح دهید، در نود درصد حالات، فوکوس شما بر قسمت هایی ابتدایی و انتهایی فیلم خواهد بود.

معمولا عملکرد مغز بدین صورت است که ابتدا و انتهای مطالب را بهتر ضبط می کند.

حالا اگر این فیلم را در برش های مختلف دیده باشید، قطعا روایت بهتری خواهید داشت؛ زیرا ابتدا و انتهای بیشتری از فیلم در ذهن دارید.


مطالعه ی دروس هم به همین صورت است که اگر، مطالعه در برش های متعدد صورت گیرد، نتیجه بهتر خواهد بود تا در یک نوبت متمادی صورت پذیرد.

البته بایستی دقت داشته باشیم که بازه های زمانی مطالعه آنقدر کوتاه نشوند که موجب حواس پرتی و گم کردن رشته ی مطالب شود. بهتر است دروس را عنوان به عنوان مطالعه کنید.



به جای کم خوابیدن، درست بخوابید!


اگر ساعت خواب نفرات برتر کنکور سراسری را آنالیز کنید، متوجه خواهید شد که هیچ داوطلب موفقی، ساعات خواب خود را کاهش نداده است.

به عنوان مثال دانش آموزان رادیکال بر این باورند که برای کسب رتبه های برتر نیاز است که در شبانه روز چهار ساعت بخوابیم!

در وهله ی اول اینکه چنین چیزی ممکن نیست، دوم اینکه اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا کیفیت مطالعه ی شما نازل خواهد بود.


راه حل خواب دانش آموز کنکوری این است که به جای کم خوابیدن، درست بخوابند.

اگر از آن دسته داوطلبانی هستید که تا پاسی از شب مشغول تست زنی هستید، سخت در اشتباهید.

دلیل آن هم مربوط به بحث علمی گسترده ایست که توضیح آن مفصل است اما اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، اینطور است که بدن در بین ساعت های 9 الی 11 شب، یک سری هورمون هایی در بدن ترشح می کند، که صبح در هنگام برخاستن از خواب، بدن دارای طراوت و شادابی خواهد بود.

به همین منظور بهتر است که خواب دانش آموز کنکوری به گونه ای باشد که نهایتا تا ساعت ده شب برنامه های مطالعاتی خود را پایان داده و به تخت خواب برود.

البته ناگفته نماند که از آن سو، بایستی سحرخیزی را در در دستور کار خود قرار داده و در ساعات اولیه ی صبح برای شروع یک روز پر انرژی استارت بزند.


به طور کلی، در مورد موفقیت در کنکور، همانگونه که مشاوران مجرب تحصیلی بر این باورند که بایستی برنامه ای هدفمند و حساب شده برای مطالعات دروس داشت، باید برنامه ای مدون و مطلوب برای خواب و استراحت هم داشت.

بیشتر بخوانید :

گام‌هاي هفتگانه براي شکوفايي حافظه


پیشنهاد می شود که حتما از خواب قیلوله و عصرانه استفاده کنید.

حتی اگر شده یک ساعت از خواب شبانگاهی خود کم کرده و به خواب میان روزی اختصاص دهید.

همانطور که پیشتر گفتیم، خوابیدن باعث تحکیم مطالب مطالعه شده می شود.

به همین منظور خواب میان روزی می تواند موجب ریکاوری اطلاعات شود.


خواب دانش آموز کنکوری بایستی دارای ریتم ثابتی باشد.

همانگونه که بهتر می دانید، بدن انسان دارای یک ساعت بیولوژیک است که بر طبق سیکل هایی که بدن به خواب می رود و بیدار می شود، برنامه ریزی های بدن صورت می گیرد. اگر مدام این ساعت را دستکاری کنید، بدن دچار آریتمی شده و کسالت و خستگی زودرس، نتیجه ی آن خواهد بود.


خواب در دوران کنکور، موضوعیست که اکثر داوطلبان با آن مشکل دارند، اما با یک برنامه ریزی صحیح و همچنین اندکی اراده در انجام برنامه، باعث خواهد شد که در این زمینه مشکلی نداشته باشید.

خواب دانش آموز کنکوری، همان حلقه ی گمشده در رفع خستگی های متناوب در هنگام مطالعه می باشد.

با سازماندهی صحیح آن، بستر را برای کسب موفقیت در کنکور، آماده کنید. شما هم اگر در این باره تجربه و یا نظری دارید، حتما در زیر این پست به اشتراک بگذارید تا هم ما و هم دوستانتان استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.