نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سردرگُمی دانش‌آموزان با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی/حذف دفترچه عمومی از کنکور ۱۴۰۲

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نه‌تنها باعث سردرگُمی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ شده، بلکه مسئولان را نیز دچار ابهام و سردرگمی کرده است.

تغییر در برگزاری کنکور موضوعی که سال‌ها نَقل محافل بود و هیچ‌گاه تغییرات جدی در برگزاری این ماراتن علمی حاصل نشد تا اینکه از اوایل امسال زمزمه تغییرات عمده در برگزاری کنکور مطرح شد.

با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1402،‌ کنکور دو بار در سال برگزار خواهد شد،‌ حذف دروس عمومی و برگزاری کنکور سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی 3 سال آخر مدرسه، تأثیر 60 درصدی قطعی سوابق تحصیلی و سهم 40 درصدی کنکور و تعیین حدّ نصاب معدل توسط دانشگاه‌های کشور برای پذیرش داوطلبان از جمله تغییرات کنکور خواهد بود.

به دنبال این تغییرات عمده که اجرای آن از 1402 بنا برگفته مسئولان امر قطعیت پیدا کرده است، دانش‌آموزان و به بیانی دقیق‌تر داوطلبان ورود به دانشگاه دچار سردرگُمی شده‌اند.

مصوبه کنکوری و سردرگمی دانش‌آموزان و مسئولان

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که این سردرگُمی حتی در بین مسئولان نیز وجود دارد و با دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه قانون‌گذاری که جزو وظایف مجلس شورای اسلامی است هم‌اکنون شورای سنجش و پذیرش دانشجو نمی‌داند برای کنکور 1402 باید به قانون مجلس عمل کند یا مصوبه شورا؟

بیشتر بخوانید :

به هنر خلاصه‌نويسي مجهز شويد!

آیا تأثیر معدل را قطعی اعلام کند یا به شیوه مثبت (غیر قطعی)، به هر حال تصمیم بر آن شد تا بررسی بیشتری انجام شود تا بدانند برای کنکور 1402 چه باید بکنند.

عباس سلطانیان مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش در این باره به خبرنگار اجتماعی تسنیم گفت:

در 15 تیر 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه 843 را ابلاغ کرد و مطابق این مصوبه که 9 بند داشت از سال 1402 کنکور به شکلی متفاوت برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از سال 1402، 60 درصد سوابق تحصیلی و 40 درصد آزمون دروس اختصاصی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مدنظر است.

سلطانیان در پاسخ به این پرسش که برخی داوطلبان کنکور 1402، بابت نحوه مطالعه برای دروس عمومی و مطالعه نکات تست و کنکور دچار ابهام شده‌اند، آیا عناوین دروس برای آزمون مشخص شده است یا خیر، گفت:

درباره عناوین این دروس حتماً باید شورای سنجش و پذیرش دانشجو تشکیل شود و بعد از تصویب آنها را ابلاغ کنند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تمام دبیرستان‌های کشور ابلاغ شده است، اظهار کرد:

در بحث سوابق تحصیلی (معدل) دروس عمومی و اختصاصی پایه دوازدهم هر رشته در شاخه نظری در نظر گرفته می‌شود و در آزمون کنکور سراسری هم دروس تخصصی در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی کاملاً مشخص است.

وی متذکر شد: برای ارزیابی دروس تخصصی داوطلبان باید در آزمون سراسری شرکت کنند تا سهم 40 درصدی محقق شود اما دفترچه دروس عمومی در جلسه آزمون نداریم، البته جزئیات آزمون و ضوابط اجرای کار و مدت زمان جلسه کنکور را سازمان سنجش مشخص می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.