نتایج در این بخش نمایش داده می شود

جزييات برگزاري ازمون سراسري سال ۱۴۰۱/ آخرين توصيه‌ها به داوطلبان ازمون سراسري/ آرامش خاطر داوطلبان در مورد امنيت ازمون

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور روز چهارشنبه اول تیر ماه در نشست خبری با رسانه ها جزئیات برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ را تشریح کردند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش، دکتر عبدالرسول پورعباس در این نشست از نصب دستگاه‌های پیشرفته با سرعت و دقت بالا برای اسکن پاسخنامه‌های داوطلبان خبر داد و گفت:

این اقدام با توجه به افزایش تعداد پاسخنامه‌ها و به منظور اعلام به موقع نتایج و افزایش دقت صورت گرفته است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلبان آزمون سراسری گفت:

امسال دو نفر ۸۱ ساله، یک نفر ۷۸ ساله، دو نفر ۷۵ ساله، سه نفر ۷۴ ساله و یک نفر ۷۳ ساله در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند و ۴ نفر هم ۱۳ ساله داوطلب شرکت در این آزمون هستند.

رئیس سازمان سنجش همچنین به اقدامات زیادی که برای حفظ امنیت و حفاظت از آزمون انجام شده است اشاره کرد و گفت:

۹۵ درصد شبکه‌های اجتماعی مدعی تقلب کاذب بوده و به قصد اخاذی راه‌اندازی شده‌اند و لذاداوطلبان و والدین آنها باید هر چه سریعتر از این شبکه‌ها و سایت‌ها خارج شوند زیرا عضویت خود آنها یا والدین آنها در این کانال‌ها و گروه‌ها باعث بروز مشکل قانونی برای داوطلب خواهد شد.

دکتر پورعباس افزود:

در سال جاری تعداد دفترچه‌ها و پاسخ‌نامه‌ها با هدف آرامش خاطر داوطلبان و جلوگیری از اشتباه و همچنین افزایش امنیت آزمون افزایش یافته است ضمن اینکه با کمک شرکت های دانش‌بنیان دستگاهی برای کشف هرگونه ابزار الکترونیک در هر ابعادی تهیه شده و در همه حوزه‌های آزمون سال جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیش تر بخوانید :

فرمول حفظ کردن فايده اي ندارد؛ بايد فيزيک و رياضي را درک کرد (بخش اول)

آشفته دل آشفته کند انجمني را !

خوب بخوابيد تا در آزمون موفق شويد !


وی با بیان اینکه همه اقدامات متقلبان تحت نظارت شدید قرار دارد، ادامه داد: تعدادی از افراد‌ حرفه‌ای فقط اجیر می‌‎شوند تا از سؤالات با دوربین‌های پیشرفته در عینک، گردنبند، ساعت، دکمه و …عکس بگیرند که این ابزارها در آزمون سال جاری کشف خواهد شد و داوطلبان متخلف محرومیت شرکت در آزمون یک تا ۱۰ سال را دارند اما کسانی که تلاش دارند تا در تقلب به دیگران کمک کنند مجازات تا ۵ سال حبس خواهند داشت.

رئیس سازمان سنجش تأکید کرد:

داوطلبان از آوردن تلفن همراه به محل حوزه‌های آزمون اکیداً خودداری کنند  ضمنا در آزمون سراسری امسال بازرسی بدنی به صورت کامل انجام خواهد شد که به امنیت آزمون کمک خواهد کرد.

پورعباس تصریح کرد: داوطلبان عزیز اطمینان خاطر داشته باشند حداکثر تلاش برای حفظ امنیت و جلوگیری از هرگونه تقلب و تخلف انجام شده و از این بابت نگرانی نداشته باشند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد نوع سؤالات در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ نیز گفت: این سؤالات به صورت محتوایی و بر مبنای کتاب‌های درسی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعلام نتایج آزمون سراسری نیز گفت: پیش بینی شده است که اعلام نتیجه اولیه مبتنی بر کارنامه اواسط مرداد ماه انجام شود و در فاصله کوتاهی انتخاب رشته صورت گیرد.

جزئیات تعداد سؤالات، دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های آزمون سراسری

دکتر حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست گفت:

آزمون سراسری سال جاری پنجاه و دومین آزمون سراسری است که برگزار می‌شود. ۱۱ آزمون قبل از انقلاب فرهنگی و ۴۱ آزمون بعد از انقلاب فرهنگی برگزار شده که این مسیر حکایت از تجربه طولانی و قوی در کارنامه فعالیت این سازمان دارد.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور درباره دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های آزمون سراسری سال جاری اعلام کرد:

در این آزمون یک دفترچه عمومی و یک پاسخنامه مجزا برای آن در تمام گروه‌های آزمایشی در نظر گرفته شده که تعداد سؤالات آزمون عمومی تمام گروه‌ها ۱۰۰ سؤال و زمان پاسخگویی ۷۵ دقیقه خواهد بود.

دکتر مروتی افزود: در گروه علوم ریاضی و فنی علاوه بر دفترچه عمومی، دو دفترچه اختصاصی با دو پاسخنامه مجزا وجود خواهد داشت.

در دفترچه شماره ۲ گروه ریاضی برای درس ریاضیات ۵۰ سؤال و ۸۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده و دفترچه شماره ۳ که شامل دروس فیزیک و شیمی است نیز حاوی ۷۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۸۰ دقیقه خواهد بود.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مورد گروه علوم تجربی نیز گفت:

برای این گروه نیز علاوه بر دفترچه عمومی، سه دفترچه اختصاصی با پاسخنامه‌های مجزا در نظر گرفته شده که البته یکی از این دفترچه‌ها ویژه متقاضیان استفاده از سهمیه بهیاری است.

دفترچه دوم گروه علوم تجربی شامل دروس ریاضی و زیست‌شناسی حاوی ۸۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۹۰ دقیقه و دفترچه سوم شامل دروس فیزیک، شیمی و زمین‌شناسی حاوی ۸۵ سؤال و ۹۰ دقیقه زمان خواهد بود و دفترچه متقاضیان رشته بهیاری نیز شامل ۳۵ سؤال با زمان پاسخگویی ۲۰ دقیقه است.

وی افزود: برای گروه علوم انسانی دو دفترچه اختصاصی با دو پاسخنامه مجزا در نظر گرفته شده که دفترچه شماره ۲ شامل ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی و علوم اجتماعی شامل ۸۵ سؤال و زمان پاسخگویی ۸۰ دقیقه و دفترچه شماره ۳ شامل زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و روان‌شناسی با ۹۰ سؤال و زمان پاسخگویی ۸۰ دقیقه خواهد بود.

مروتی در مورد آزمون سایر گروه‌های آزمایشی نیز گفت:

آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی یک دفترچه عمومی و یک دفترچه اختصاصی با پاسخنامه‌های مجزا خواهد داشت که دفترچه اختصاصی گروه هنر شامل ۱۶۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۱۶۵ دقیقه و زبان‌های خارجی نیز حاوی ۷۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۱۰۵ دقیقه خواهد بود.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مورد مشخصات پاسخنامه‌ها در این آزمون، گفت:

پاسخنامه به تعداد سؤالات در چهار ستون و هر ستون برای هر درس در نظر گرفته شده که موجب راحتی و آرامش داوطلبان خواهد شد. فضای ستون‌ها مناسب است و دفترچه و پاسخنامه شخصی سازی شده و در یک پاکت قرار گرفته و عکس داوطلب روی آنها درج خواهد شد.

وی گفت: امسال یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب در آزمون سراسری با هم به رقابت می‌پردازند که نسبت به سال گذشته ۱۲۱ هزار و ۱۶۶ نفر به تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون افزوده شد که حدود ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته است. این آزمون در  ۴۱۷ شهرستان و بخش ، ۵۹۸ حوزه داخل کشور و ۱۷ حوزه خارج از کشور یعنی جمعا ۶۱۵ حوزه برگزار می شود.

وی گفت: تعداد داوطلبان در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۵ هزار 615 نفر، علوم تجربی ۵۷۴ هزار 751 نفر، علوم انسانی ۴۱۲ هزار ۵۲۵ نفر، هنر ۱۶۱ هزار ۳78 و زبان های خارجی ۱۹۴ هزار و ۹51 است که ۶۱ درصد خانم و ۳۹ درصد شرکت کنندگان آقا هستند.

دکتر احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست درباره تاثیر سوابق تحصیلی گفت:

نمراتی که آموزش و پرورش در اختیار سازمان سنجش قرار می‌دهد در۲۰ تیر از طریق سایت سنجش به داوطلبان اعلام خواهد شد، اگر سوابق تحصیلی داوطلب آزمون سراسری به صورت کامل باشد ۴۰ درصد سوابق تحصیلی و ۶۰ درصد نمره کنکور موثر خواهد بود. درغیر این صورت ، مابقی به نمره آزمون اختصاص می‌یابد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در مورد فرصت اصلاح معدل برای داوطلبان گفت:

امکان ویرایش معدل در زمان دریافت کارت و همچنین زمان انتخاب رشته فراهم است و داوطلبان باید معدل دقیق خود را اعلام کنند و در صورت مغایرت در معدل اعلامی، قبولی نهایی داوطلب لغو خواهد شد.

انتهای پیام/ روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.