نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تقويت حافظه و راهکارهاي آن (۲)

گاهي عوامل محيطي همچون مدرسه، دانشگاه، محل‌کار، دوستان يا افرادي هستند که مرتباً زمان و انرژي‌تان را هدرمي‌دهند. ممکن است همين عوامل محيطي، عامل حواس‌پرتي و عدم‌ تمرکزتان باشند.

سعي کنيد که براي به حداقل رساندن حواس‌پرتي‌، عوامل مزاحم را شناسايي و کنترل کنيد و زمان‌هاي خاصي از روز را به آنها بپردازيد.

کارشناسان توصيه مي‌کنند که تمام روزتان را با جلسات، رويدادها و کارهاي روزمره به نحوي پُر ‌نکنيد که براي استراحت وقت نداشته باشيد. قرار نيست که مدام در مسابقه ذهن ‌مشغولي شرکت کنيد؛ زيرا ذهنتان نبايد هميشه و بي‌وقفه مشغول باشد. حتماً زماني را نيز به خودتان اختصاص دهيد تا به خاطر کار زياد، دچار خستگي و تنش نشويد.

سعي کنيد به مغزتان استراحت بدهيد و به جاي استفاده از گوشي يا خيره شدن به صفحه رايانه، با کمک بازي‌ها و سر‌گرمي‌هايي که نياز به تمرکز دارند و قدرت ذهني‌تان را افزايش مي‌دهند، مغزتان را فعال نگه داريد.

همان طور که تمرينات فيزيکي سلامتي‌تان را حفظ مي‌کند و استرس را کاهش مي‌دهد، اين فعاليت‌ها نيز در حفظ سلامت مغزتان مؤثر است.

راه ديگر براي درمان فراموشي و تقويت حافظه، اطلاع از سوابق پزشکي خانواده‌ است؛ مثلا آيا در خانواده شما‌ سوابق اختلال تيروييد يا اختلالات ذهني بوده است؟

در مورد اوضاع سلامتي خود و سوابق پزشکي خانواده‌تان با پزشکتان بي‌پرده صحبت کنيد تا از ميزان احتمال وقوع اختلال حافظه آگاه شويد؛ به علاوه، عوارض جانبي بعضي از داروها نيز مي‌تواند روي حافظه تاثيرگذار باشد. در مورد داروهايي که مصرف مي‌کنيد‌‌ و احتمال وقوع اختلال حافظه در پي مصرف آنها، با پزشکتان صحبت کنيد.

فراموشي، عدم تمرکز و خستگي، ممکن است از عوارض يک اختلال روحي کشف نشده هم باشد. در اين زمينه بهتر است با يک روان‌شناس يا روان‌پزشک در مورد علايم افسردگي، اضطراب، استرس و عدم تمرکز صحبت کنيد.

در اين نوشتار، يادآوري اين نکته را خالي از لطف نمي‌دانيم که بيان کنيم يادآوري خاطرات خوش، خاطرات مهم و زمان‌هايي که خيلي خوشحال بوده‌ايد، حالتان را خوب مي‌کند.

هر روز اندکي درباره‌ خاطرات خوب گذشته خودتان تامل کنيد.

آنها منابعي هستند که به شما ثبات و انگيزه مي‌بخشند. به اين ترتيب مي‌توانيد از فراموشي خود جلوگيري کنيد؛ پس سعي کنيد که خاطرات خوب خود را با تعريف کردن آنها زنده نگه داريد. خاطراتتان را بنويسيد و از وقايع مهم زندگي‌تان‌ يادگاري تهيه کنيد و آنها را براي خودتان نگاه داريد.

رويدادها و اتفاقات ناخوشايند گذشته را فراموش کنيد و بيشتر با خويشاوندان مسن‌ترخود صحبت کنيد و تجربيات زندگي خودتان را با تجربيات والدين‌، پدر بزرگ، مادر بزرگ و بزرگترهاي فاميلتان مقايسه کنيد.

در خاتمه تاکيد مي‌شود که رژيم غذايي شما روي تمام اجزاء بدنتان، از جمله مغزتان، تاثير مي‌گذارد. با تغذيه‌ سالم و پرهيز از مصرف غذاهاي مضر، عملکرد بدن و مغزتان را تقويت کنيد و توانايي تمرکز و يادآوري خاطراتتان را افزايش دهيد. حتما آبِ فراوان بنوشيد و خواب کافي داشته باشيد.

خواب کافي (بين هفت تا نه ساعت در شب) به ذهن و بدنتان اجازه مي‌دهد تا پيش از آغاز يک روز پرمشغله، استراحت کند و نيرويي تازه بگيرد. بي‌توجهي به خواب کافي، کاهش تمرکز، فراموشي و اثرات منفي ديگري در پي دارد که فعاليت‌هاي روزمره‌ شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

به ياد داشته باشيد که نبايد براي انجام کارهاي اضافه يا کم‌اهميت، از ساعت خوابتان بکاهيد. به همان اندازه که حفظ تمرکزتان براي‌تان مهم است بايد به خوابتان هم اهميت بدهيد.

پايان 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.