نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بی‌توجهی به کتب بدون ضریب در«کنکور»/آموزش‌وپرورش بدنبال ناشر یک کتاب غیردرسی

محمود امانی طهرانی در نشست خبری «همه چیز در مورد کتاب درسی» که با حضور مولفان و سرگروه‌های کتب درسی برگزار شد با بیان اینکه بحث کتاب درسی بسیار سهل اما ممتنع و پیچیده است گفت: سهل از این جهت که مادر جامعه هرچه به کودکان مربوط می‌شود را سهل می گیریم در حالی که سهل نیست. موضوع محتوای آموزشی به ظاهر آسان اما در عمل بسیار پیچیده است.

وی افزود: چون کتاب درسی قرار است به سلایق مختلفی پاسخ دهد باید مشمول توجه فراوانی قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر تالیف کتب نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تصویب قانون تشکیل این سازمان به سال 55 بازمی‌گردد گفت: در سازمان پژوهش مسئول کتب ابتدایی ، نظری و دروس عمومی شاخه فنی و حرفه ای هستیم و تدوین کتب فنی در یک بخش دیگر انجام می شود.

امانی ادامه داد: کتاب های درسی بی سروصدا در اقصی نقاط ایران در ابتدای مهر هرسال توزیع می‌شود.

پاسخ به انتقاد رییس‌جمهور مبنی بر قدیمی‌بودن محتوای کتب درسی
بازبینی کتب درسی هر 5سال و بازتالیف آنها هر 10سال یکبار
مدیرکل دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که “رئیس جمهور در ابتدای سال به قدیمی بودن محتوای کتب درسی اشاره کردند، آیا کم کاری از سوی شماست یا اطلاعات کافی در اختیار رئیس جمهور قرار نمی گیرد؟ “گفت: رئیس جمهور آگاهی کافی در این خصوص دارند و از باب تاکید به این امر اشاره کردند که از نگاه به آینده و آینده نگری می آید. معتقدیم اگر می‌گوییم آینده یک ملت است، باید دیده آینده نگر داشته باشیم. ما در بخش کتاب‌های درسی یک ایمان و عقیده عمیق نسبت به این موضوع داشته‌ایم.

وی افزود: در اوایل دهه 70 کتب علومی که تحویل گرفتیم کتب دانش محور و حافظه محور بودند. ما یک مطالعه عمیق سه ساله انجام دادیم و اهداف دانشی، بینشی و نگرشی را مدنظر قرار دادیم و مهارت های پایه یادگیری را در کتب علوم گنجاندیم و دانش آموز محور فعالیت در کلاس قرار گرفت.

امانی با بیان اینکه پژوهش های مانشان داد این روش تدریس در بیش از دو سوم کلاس های درس ما اجرا می‌شود گفت: در این فاصله زمانی کتب ریاضی، فارسی، مطالعات اجتماعی و دینی مشمول تغییرات چشمگیری از حیث محتوا، روش و آماده سازی شده است.

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید وضعیت آموزش و پرورش را با وضعیت آموزش عالی در این بخش مقایسه کنید گفت: نسبت آموزش عالی با اشتغال، اعتبار علمی مدارک و آمایش سرزمینی نیز مقایسه کنید. ما در هر کتاب درسی پشتوانه پژوهشی داریم.

وی افزود: شاید کمی در ارائه کارهایمان ضعیف عمل کرده باشیم که انتقاد نسبت به کتب درسی بالاست.

امانی با بیان اینکه بازبینی کتب درسی هر 5سال یکبار و بازتالیف کتب درسی هر 10سال یکبار صورت می گیرد گفت: هر کتابی در ابتدای تالیف قبل از آنکه بیرون بیاید یک مرحله جدی بازبینی توسط64 معلم از 32 استان کشور می گذراند. هرکتاب درسی دو سال آزمایشی اجرا، رصد و اصلاح و ارزشیابی های دوره‌ای انجام می‌شود.

تلفیق و سازماندهی کتب سه دوره اول ابتدایی ضروری است
مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه این سازمان برای ادغام کتب درسی، اظهار کرد : ساختار 6.3.3  باید پخته و عمیق اجرا می‌شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد و شتاب زده اجرا شد. تلفیق کتب درسی امر صوری و ظاهری نیست، بلکه بسیار دشوار است زیرا تفکر پیشرفته می خواهد. برنامه تلفیق و سازماندهی کتب سه دوره اول ابتدایی یک پروسه ضروری است که چندین سال به طول می انجامد
40 سال است سازمان سنجش برای تغییر و بهبود روش «کنکور » کاری نمی‌کند
دفورمه شدن فضای یادگیری بدلیل برگزاری کنکور
امانی درباره تاثیر کنکور سراسری بر میزان یادگیری آموزشی و ارتباط آن با محتوای کتب درسی نیز گفت: نظام نادرست ارزشیابی، آموزش و پرورش را دفورمه می‌کند. اگر سوال امتحانی خوب تعریف شود در رسیدن به اهداف آموزشی کمک کننده است و اگر بد طراحی شود دشمن رسیدن به اهداف است. مهمترین آزمون کشور، کنکور است و سالهاست تکلیف قانونی برای بهبود کنکور داریم اما 40سال است سازمان سنجش کاری نمی کند.

وی ادامه داد: آیا سازمان سنجش سالانه یک تحقیق درباره روش های بهبود کنکور انجام داده است؟ امروز روش‌های گزینش و تخصیص افراد برای ورود به دانشگاه متحول شده است. به عنوان نمونه یک کتاب دینی داریم که طراح سوال کنکور باید از این کتاب سالانه 10 دسته سوال برای رشته های مختلف طراحی کند و نتیجه این می‌شود که امسال طراحی سوالات اعتراضاتی را به همراه داشت. امروز کنکور فضای یادگیری ما را دفورمه می کند.

تمامی همایش‌های آسیب‌شناسی کنکور توسط ارگانهایی به جز سازمان سنجش برگزار می‌شود
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تقریبا تمام همایش های آسیب شناسی کنکور از سوی دیگران به جز سازمان سنجش برگزار می شود گفت: کنکور آهن ربای قوی است که نحوه عمل دانش آموز و اولیای آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. از سوی دیگر هر کتابی که در کنکور مورد توجه نیست و ضریب ندارد، در مدارس هم مورد توجه قرار نمی گیرد.
آموزش و پرورش بدنبال ناشر  کتاب ریاضی غیردرسی

وی در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مربوط به کتب درسی و طرح برخی انتقادات گفت: به عنوان نمونه مدتی پیش شایعاتی درباره آموزش و ترویج بی بند و باری و روابط نامشروع جنسی در کتاب ریاضی منتشر شد که متاسفانه مربوط به کتاب درسی نبود و یک کتاب غیردرسی بود که حتی ناشر آن را نیافتیم.

وی افزود: باید در حیطه نقد نیز به بلوغ برسیم. نقدهای جانداری از کتب درسی ارائه می‌شود که از آنها استقبال می کنیم و آنها را جدی می گیریم. کتاب درسی دست ما امانت است و باید آن را خوب انجام دهیم.

اختصاص کتب ضمیمه‌ای برای دانش آموزان اهل تسنن و اقلیتهای دینی
امانی درباره تشکیل کارگروه رسیدگی به مسائل اهل تسنن از سوی وزارت آموزش و پرورش و وظایف بخش تالیف کتب درسی در این خصوص گفت:
مبنای حرکت ما قانون اساسی است و برای همه ایرانیان حقی بدون تبعیض قائل شده است. از گذشته در سازمان در خصوص مساله مناسب سازی محتواها حرکت سامان دهی شده ای شروع شده؛ نه تتها درباره اهل تسنن بلکه درباره اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی هم همینطور است و برای پایه های تحصیلی کتب ضمیمه ای برای آنها داریم که ممکن است در یک پایه 10صفحه و در یک پایه 40صفحه باشد.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ارتباطی با نمایندگان اقلیت ها داریم و محتوای مربوط حاصل تولید مشترک بین ما و نمایندگان اقلیت هاست. اظهارات وزیر وسیعتر از کتب درسی است اما اگر موردی باشد که بخواهیم مساعدت کنیم سازوکار لازم را داریم.

به گزارش ایسنا، میترا دانشور، مدیر گروه تفکر و پژوهش دفتر تالیف کتاب های درسی نیز در پاسخ به اینکه نیازسنجی از دانش آموزان و خانواده های آنها در تالیف کتب درسی تا چه میران موثر است گفت: تفکر و پژوهش، تفکر و سبک زندگی و تفکر و سواد رسانه ای کتب درسی هستند که در این گروه تالیف شده اند. دو راهنمای حوزه تفکر و تربیت نیز در این خصوص داریم.

وی افزود: ما دو دسته دروس عامل و دروس حامل داریم که سه درس یادشده دروس عامل و همه کتب درسی دروس حامل آداب و مهارت های زندگی و تفکر خواهند بود و اصلاحاتی که در آینده صورت می گیرد از این منظر است.

مدیر گروه تفکر و پژوهش دفتر تالیف کتاب‌های درسی با بیان اینکه در تولید این راهنماها چند کار انجام می دهیم؛ نخست تحلیل اسناد مصوب، دوم بررسی برنامه‌های درسی مشابه در کشورهای دیگر و سوم نیازسنجی از افراد و فراتحلیل نیازهای انجام شده است. در دو سال گذشته با 14 نفر از صاحبنظران و با 386 دانش آموز در شش استان کشور صحبت کردیم و پرسشنامه در اختیارشان قرار گرفت. خود اظهاری این دانش آموزان نشان می داد تلویزیون و ماهواره و بعد تلفن همراه بیشترین مصرف رسانه‌ای را دارد و کمترین مصرف مربوط به رادیوست و 64 درصد برای سرگرمی و اوقات فراغت اینکار را می کنند. همه اینها مبنای تصمیم گیری در تنظیم محتوای کتاب درسی است.

ادامه دارد
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.