نتایج در این بخش نمایش داده می شود

به موفقيت خود ايمان داشته باشيد

در يک باشگاه بدنسازي، پس از اضافه کردن 5 کيلوگرم به رکورد قبلي يک ورزشکار، از وي خواستند تا رکورد جديدي براي خود ثبت کند؛ اما او موفق به اين کار نشد؛ سپس از او خواستند وزنه‌اي را که 5 کيلوگرم از رکوردش کمتر است، امتحان کند. اين دفعه او به راحتي وزنه را بلند کرد. اين مساله براي ورزشکار جوان و دوستانش امري کاملاً طبيعي به نظر مي‌رسيد؛ اما براي طراحان اين آزمايش، جالب و هيجان‌انگيز بود؛ چرا که آنها اطلاعات غلط به وزنه‌بردار داده بودند! او در مرحله اول از عهدۀ بلند کردن وزنه‌اي برنيامده بود که 5 کيلوگرم از رکوردش کمتر بود و در حرکت دوم ناخودآگاه موفق به بهبود رکوردش به ميزان 5 کيلوگرم شده بود! در واقع  او با اين باور  وزنه را بلند کرده بود که خود را قادر به انجام آن مي‌دانست.
اين آزمايش و آزمايش‌هاي مشابه آن، بيانگر اين است که ارزيابي هر فردي از خود، مشخص خواهد کرد که او چه خواهد شد؛ به عبارت ديگر، انسان همان چيزي مي‌شود که به آن ايمان دارد. در اين ميان، همۀ ما مجموعه‌اي از باورهاي غلطي داريم که بايد آنها را شناسايي کنيم و در جهت تغيير آنها تلاش کنيم.
براي مثال، اين باور که اجتناب کردن از مشکلات، آسان‌تر از روبرو شدن با آن مشکلات و حل و فصل نمودن آنهاست، در ذهن بسياري از ما نقش بسته است؛ اعتقادي که بيانگر آن است که توانمندي خود را بخوبي نشناخته‌ايم و حتي تصور مي‌کنيم که ضعيف و بي‌ارزش هستيم؛ از همين رو، سقف تلاشمان کوتاه است و موفقيت‌هايمان نيز محدود و سطحي است.
آيا تا حالا فکر کرده‌ايد که چرا يک فرد فقير، هميشه فقير است و يک فرد ثروتمند هر روز به ثروت خود مي‌افزايد؟ اين نيز دقيقاً دخالت در باورهاي ما دارد؛ چون فرد فقير هميشه خود را فقير مي‌پندارد و با اين باور، زندگي فقيرانه خود را ادامه مي‌دهد، ولي يک فرد ثروتمند، با باور اينکه هميشه ثروتمند است، بر ثروت خود مي‌افزايد.
يک جمله زيبا و بسيار عالي مي‌گويد: ابتدا آفرينش ذهني و  سپس آفرينش فيزيکي صورت مي‌گيرد.؛ يعني هر چيزي که به آن فکر مي‌کنيد، در نهايت  به صورت فيزيکي در دنياي واقعي، دير يا زود، خودش را نمايان خواهد کرد. مي‌توان مثال‌هاي زيادي در تاييد اين جمله زد که يکي از آنها اديسون، مخترع لامپ، است. او ابتدا در ذهن خود بر اين باور بود که چراغي خواهم ساخت تا تاريکي را روشن نمايد و سپس اين باور را در فيزيک به شکل لامپ اختراع کرد؛ يا مارکوني، مخترع امواج راديويي، که به دوستان خود از چيزي که در ذهن داشت،  حرف مي‌زد، ولي دوستانش به او لقب ديوانه دادند  و حتي او را در تيمارستان بستري کردند، اما اين باور و اين آفرينش را  که مارکوني در ذهن داشت، امروزه به صورت تلفن همراه، راديو و تلويزيون و … مي‌توان مشاهده کرد.
 پس به صورت خلاصه مي‌توان گفت مکاني که الان در آن قرار داريم و  موقعيت امروز ما، در حقيقت، در گذشته در ذهن ما آفريده شده است و امروز آن را به صورت فيزيکي مشاهده مي‌کنيم. همچنين اگر مي‌خواهيم فردا به موفقيتي برسيم، بايد امروز به آن موفقيت ايمان داشته باشيم؛ ايماني که تلاشي شايسته و لايق اعتقادمان را ايجاد خواهد کرد و ما را به هدفمان خواهد رساند.
بي‌شک، داوطلبي که اين روزها در موفقيت خود شک دارد و با ترديد و نگراني بسيار دربارۀ رتبه‌اي که انتظار دارد در آزمون سراسري کسب کند يا رشته دانشگاهي مورد علاقه خود سخن مي‌گويد، تلاش لازم را نيز براي رسيدن به هدف خود نخواهد داشت و در نهايت پيروز اين ميدان نخواهد شد.
البته گاهي اوقات داوطلبي خطاب به خود از اهداف عالي و آرزوي موفقيتش سخن مي‌گويد، اما ضمير ناخودآگاهش، وي را به سوي حس بد و نگراني مي‌کشاند؛ زيرا ضمير ناخودآگاه دقيقاَ مانند يک شخص مجزّا در درون فرد است که همه چيز را دربارۀ او مي‌داند و دست انسان در مقابل او رو شده است. اگر اين شخص دروني به خاطر اعمال خوب و موفقيت آميز گذشته، به انسان باور داشته باشد، در آينده نيز با توليد حس خوب، اعتماد خود را به فرد نشان مي‌دهد و وي را کمک مي‌کند؛ اما اگر فرد در گذشته، هر بار که نقشه‌اي براي رسيدن به هدف داشته، به آن عمل نکرده باشد، ضمير ناخودآگاهش، او را باور نخواهد کرد و اين عدم اعتماد را با عدم توليد انگيزه، در وجودش نمايش مي دهد. اين موضوع، بيانگر آن است که بعضي از افراد، پس از نوشتن اهدافشان، انگيزۀ لازم را براي رسيدن به آن اهداف ندارند.
اگر از اين دسته از افراد هستيد، براي اينکه اعتماد ضمير ناخودآگاه خود را به دست آوريد، بايد به ضمير ناخودآگاه خود ثابت کنيد که پاي قولتان  مي‌مانيد. اين بدين معناست که بايد براي مدتي، حتي با وجود داشتن حس منفي، شروع به تلاش و کار کنيد و با ايجاد شواهد، کاري کنيد که ضمير ناخودآگاهتان مجدداً شما را باور کند.  

اگر فرد  در گذشته، هر بار که نقشه اي براي رسيدن به هدف داشته، به آن عمل نکرده باشد، ضمير ناخودآگاهش، او را باور نخواهد کرد و اين عدم اعتماد را با عدم توليد انگيزه، در وجودش نمايش مي‌دهد.

هفته نامه پیک سنجش

 

کانال همشاگردی ( آخرین اخبار ، اطلاعیه ها ، مشاوره های تحصیلی و …) :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.