نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بهترین ویژگی های یک مشاور کنکور

  1. با کنکور سراسری آشنایی کامل دارد.

یک مشاور خوب باید اطلاعات بالایی در زمینه کنکور سراسری و همینطور جریان تحصیلی دبیرستان به دانشگاه داشته باشد و در زمینه های این چنینی حضوری موفق داشته باشد؛ داشتن تحصیلات مرتبط در زمینه مشاوره تحصیلی نیز یکی از امتیازاتی است که برای سنجش مشاورین به کار گرفته می شود.

  1. خود سابقه درخشانی در کنکور سراسری داشته باشد.

در صورتی که مشاور خود تجربه شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه های برتر را داشته باشد به شکل بهتری می تواند دانش آموزان را راهنمایی کند، زیرا خود عملا در شرایط فعلی دانش آموز بوده است و تمامی حوادث، سختی ها و محدودیت های وی را درک می کند. باید به این نکته نیز توجه داشت که این دسته از مشاورین خودشان به بهترین شکل این مسیر را پشت سر گذاشته اند و در آن بسیار با تجربه هستند، پس توان مشاوره ای بالایی نیز دارند.

  1. توانایی شناختی بالا دارد.

یک مشاور خوب می تواند ویژگی های شخصیتی دانش آموز خود را بشناسد و این نکته را بداند که باید به وی به شکل یک دوست و همراه رفتار کند یا برایش یک معلم سخت گیر باشد؛ مشاور نمونه شرایط های مختلف اجتماعی و اتفاقاتی که پیرامون دانش آموز پیش می آید را درک می کند و با اطلاع از همه این ها برنامه ریزی های او را تنظیم و تدوین می نماید.

  1. اخلاق خوش و محترمانه

دانش آموزان در طول سال تحصیلی با مشاور خود در ارتباط هستند و از او تاثیر می پذیرند، پس باید وی دارای اخلاق مناسب و رفتار شایسته ای باشد تا گفته ها و برنامه ریزی های او برای دانش آموز ارزش پیدا کنند؛ نکته دیگر احترامی است که مشاور برای دانش آموز خود در نظر می گیرد، دیده شده است که برخی از مشاوران برای تحریک دانش آموزان خود دست به تخریب آنها می زنند که این کاری کامل اشتباه است و نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموز را نیز کاهش می دهد.

  1. نظم و انضباط

یک مشاور ایده آل وظایف خود را به شکل منظمی انجام می دهد و خوش قول است؛ به دیگر سخن به کار خود تعهد بالایی دارد و این مسئله را به دانش آموز نیز انتقال می دهد تا او هم با جدیت و تعهد بالایی به درس خواندن بپردازد.

  1. دلسوز باشد

دسته ای از مشاورین به دانش آموزان به چشم دستگاه چاپ پول نگاه می کنند و می خواهند از طریق او به درآمد برسند، طبیعی است که این مشاورنماها هیچ اهمیتی برای نتیجه ای که دانش آموز به دست می آورد قائل نمی باشند و به فکر منفعت خود هستند، پس لازم است تا افراد مشاورین دلسوزی را انتخاب کنند که به ضرر و شکست دانش آموزش راضی نباشد و برای رساندن وی به هدفش از هیچ تلاشی دریغ نکند.

نحوه برنامه ریزی بهترین مشاور کنکور و کاربلد

حجم مناسبی را برای برنامه مطالعاتی در نظر می گیرد.


دیده شده است که بسیاری از دانش آموزان کنکوری خود را در برنامه ریزی های سنگین و طولانی غرق می کنند و سر انجام به خاطر اینکه نتوانسته اند طبق آن پیش بروند خود را شکست خورده و ناتوان می بینند، اما این کار از ریشه غلط است؛ یک مشاور کاربلد بر اساس عوامل مختلف برنامه را برای دانش آموزش تعیین می کند و حجم آن را نیز به گونه ای مشخص می کند که فرد از پس انجام آن بر بیاید و تعهد به آن برایش غیرممکن نباشد.

زمانی را برای تفریح، استراحت و مرور تعیین می کند.


یک مشاور ایده آل روزهایی را برای استراحت در نظر می گیرد و از دانش آموز خود می خواهد تا در آن روزها به تفریح برود، در جمع خانواده باشید و یا به هر شکلی که برایش لذت بخش است روزش را سپری کند تا توان خود را بازیابد و درس زده نشود؛ علاوه بر آن از دانش آموز می خواهد تا در طول هفته به فعالیت های جانبی که به آنها علاقه دارد بپردازد که رفتن به باشگاه های ورزشی، کلاس های هنری و آموزشی نمونه ای از آنها است.

جمع بندی های دوره ای را نیز در طول برنامه درسی لحاظ می کند.


برنامه ریزی اصولی که توسط یک مشاور خوب انجام می شود دارای بازه های زمانی جمع بندی است که به صلاح دید وی می تواند هفتگی و یا ماهانه باشد؛ این کار مطالب خوانده شده را تثبیت می کند و فرد را به پیش می برد تا خود به شخصه شاهد پیشرفت و تحول در شرایط درسی اش باشد.

اصل پیش نیاز را رعایت می کند.


اصل پیش نیاز این است که: برخی از دروس به دنبال مباحث قبلی می آیند، به گونه ای که برای یادگیری به آنها نیاز دارید مباحث قبلی را نیز به خوبی فراگرفته باشید، برای مثال در درس زیست شناسی اطلاع از ساختار سلول، قسمت های مختلف آن، وظایفش و همچنین انواع آن پیش نیازی برای دیگر مباحثی است که در آینده تدریس می شوند، پس اگر آنها را خوب یاد نگرفته باشید یادگیری مطالب آینده برایتان بسیار سخت خواهد بود. مشاور کاربلد این نکته را در نظر می گیرد و بر طبق آن برنامه مطالعاتی را تنظیم می کند.

براساس حجم و کیفیت مطالعه برنامه ریزی می کنند نه ساعات مطالعه


دانش آموزان فکر می کنند هرچه ساعات بیشتری را درس بخوانند مطالب بیشتری را یاد می گیرند، اما باید این نکته را عرض نمود که ساعت مطالعه بالا مطلوب نیست، بلکه انجام صحیح و به اندازه آن سودمندتر است؛ 

مشاورین برتر به جای اینکه ساعاتی را برای دانش آموز مشخص کنند و به او بگویند از ساعت ۸ تا ۱۰ فلان درس را بخوان، از وی می خواهند تا در روزهای مشخص شده تعداد صفحات حداقلی از دروس را بخوانند.

مزایای این روش چیست؟

  • در صورتی که مشکلی برای دانش آموز به وجود بیاید و ساعاتی از روز را از دست بدهد برنامه او به هم نمی ریزد.
  • مطالعه وی نظم و کیفیت بیشتری پیدا می کند.
  • ساعات مطالعه بر عهده خود فرد قرار داده می شود، با این تفاسیر که او می داند در روز باید حداقل چند صفحه از چه درسی را بخواند.
  • در صورتی که موفق به اتمام تعداد صفحات مشخص شده نشد می تواند ساعاتی از شب را بیدار بماند و به جبران بپردازد.

اشتباهات متداول دانش آموزان بدون مشاور در مطالعه


برنامه های مطالعاتی حجیمی دارند.
بدون وقفه و استراحت درس می خوانند.
چند منبعی هستند و مطالب را از کتب و ویدئوهای مختلف و با سبک های گوناگون آموزش می بینند.
توجهی به تست زنی و افزایش مهارت در این زمینه ندارند.


ایده آل گرا هستند و تصور می کنند حتما باید به یکباره و با شدت زیادی مطالعه را آغاز کنند و بهترین عملکرد را داشته باشند؛ مشکل این مسئله این است که فرد شروع مطالعه را به واسطه سختی که از آن در ذهن خود به وجود آورده است دائما به تعویق می اندازد و زمان زیادی را از دست می دهد، پس از شروع آن نیز به خاطر عدم توانایی در اجرای توقعاتش سرخورده می شود.


عدم تعهد به برنامه های درسی به دو دلیل، ۱. غیر اصولی بودن برنامه ها ۲. حجم بالای آنها

نحوه انتخاب صحیح مشاور تحصیلی


به سابقه و تحصیلات مشاور دقت داشته باشید.


مشاور خود را از بین رتبه های برتر و افراد با تجربه در حیطه آموزش انتخاب کنید.
مدارک و مستندات وی را بررسی کنید.


پیشینه خدمات مشاوره ای وی و میزان رضایت دانش آموزانی که با او همکاری کرده اند را نیز مد نظر قرار دهید.


بیشتر سعی کنید مشاورینی را انتخاب نمایید که با موسسات و گروه های آموزشی مختلف همکاری دارند.

چگونه می شود پیش از ثبت نام و شروع همکاری از این اطلاعات آگاه شد؟


می توانید از خدمات رایگان مشاورین بهره مند شوید تا از شیوه کاری آنها باخبر گردید؛ برقراری ارتباط تلفنی با آنها و مطرح کردن سوال هایتان نیز بهترین کاری است که می تواند تمام این اطلاعات و همینطور بحث هزینه خدمات را در اختیار شما قرار دهد.

اشتباهات رایج دانش آموزان در انتخاب بهترین مشاور کنکور

مشاور هم جنس بهتر است.
بسیاری از دانش آموزان کنکوری گمان می کنند که مشاور باید همجنس آنها باشد تا بتوانند ارتباط خوبی با وی برقرار کنند و به نتیجه بهتری برسند؛ این مسئله هیچ پشتوانه علمی ندارد و یک باور اشتباه است، جالب است که برخی از تحقیقات نشان از این داشته اند که دانش آموزان حرف شنوی بیشتری نیز نسبت به مشاورین غیرهمجنس خود دارند و حس همزاد پنداری بهتری با آنها برقرار می نماید.

مشاور باید حتما تغییر رشته ای باشد تا شرایط من را درک کند.


تعداد زیادی از داوطلبان در رشته هایی ثبت نام می کنند که با رشته دبیرستانشان مغایرت دارد، برای مثال فردی که دوران دوم متوسطه را در رشته ریاضی تحصیل کرده است در کنکور تجربی شرکت می کند؛ با توجه به این موضوع این افراد فکر می کنند مشاورشان نیز باید همچنین شرایطی را سپری کرده باشد و به قول معروف تغییر رشته ای باشد تا بتواند به آنها کمک کند، اما این هم تصوری اشتباه است و ملاکی برای انتخاب مشاور نمی باشد.

هرچه بیشتر پول بدهم خدمات بهتری دریافت می کنم.


تصور اشتباه دیگری که وجود دارد این است که افراد گمان می کنند هرچه هزینه های بیشتری را پرداخت کنند خدمات بهتری را نیز دریافت می نمایند، درحالی که اصلا این چنین نیست؛ موسسات مطرح و گروه های مشاوره ای تخصصی هزینه های معقولی را از دانش آموزان دریافت می کنند و برای پرداخت نیز شرایط اقساطی و شرایطی ویژه ای دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.