نتایج در این بخش نمایش داده می شود

با کنکوری های ۹۶، تیـــــرمـــاه

سلام بر خوانندگان گرامی! سلام بر دوستانی که یک سال کنکوری همراه ما بودند و اکنون در این آخرین شماره «با کنکوری‌های 96 » همراه با ما آخرین روزهای قبل از کنکور را طی می کنند .ما  به شما تبریک می‌گوییم؛ به شمایی که بزودی نتیجه تلاش خود را خواهید دید. مطمین باشید که در هر صورت شما پیروز میدان خواهید بود؛ زیرا یا نتیجه آزمون مطابق میل شما خواهد بود و در رشته مورد علاقه‌تان پذیرفته خواهید شد، و یا اینکه این آزمون و این یک سالی که کنکوری نامیده شدید‌، تجربه‌ای بسیار گران قدر برای شما خواهد بود؛ اینکه در جریان‌های سرنوشت‌ساز زندگی‌تان چگونه مدیریت زمان داشته باشید و چقدر دقت نظر و سعه صدر به خرج دهید تا موفق شوید. قدر این تجربه را بدانید و آن را کم ارزش نشمارید.  امیدواریم که در این شماره نیز همراه ما باشید و به این نکات بسیار مهم  توجه نمایید .
( این نکات را جدی بگیرید )
این روزها چه کنید ؟
*این چند روز باقی مانده زود از خواب برخیزید و صبحانه خود را همان زمانی میل کنید که در روز کنکور میل خواهید کرد. این کار باعث می‌شود که در روز آزمون، آمادگی صبحانه خوردن را داشته باشید. همچنین در این چند روز برای صبحانه از همان مواد غذایی استفاده کنید که در روز کنکور استفاده می کنید تا بدنتان آمادگی پذیرش آن را داشته و در هضم و گوارش آن مشکلی نداشته باشید؛ در ضمن این روزها تا حد امکان از خوردن غذاهای بیرون از منزل خودداری کنید تا خدای نکرده با مسمویت یا ناراحتی های گوارشی روبرو نشوید. شب قبل از کنکور  نیز از خوردن غذای چرب و حجیم پرهیز و به یک شام سبک بسنده کنید. همچنین از خوردن ماست و دوغ خودداری نمایید. شما می توانید برای داشتن یک خواب آرام، قبل از خواب یک لیوان شیر ولرم یا دم کرده گل گاو زبان میل کنید. برای داوطلبان کنکور نوبت صبح یک صبحانه سبک و ساده مانند مقداری نان، پنیر، گردو و خرما با مقداری سبزیجات توصیه می‌شود .به یاد داشته باشید که نوشیدن شیر برای صبحانه مناسب نیست. داوطلبانی که نوبت بعد از ظهر کنکور دارند برای وعده غذایی ناهار می‌توانند از یک غذای سبک استفاده کنند.
 * خیلی از داوطلبان نمی‌توانند حتی روز آخر قبل از آزمون مطالعه نکنند. به این دسته از دوستان پیشنهاد می‌کنیم که در روز آخر فقط چکیده­‌ها و فرمول­‌های مهم مرور شود (به هیچ وجه مطالب جدید مطالعه نکنید). همچنین اگر داوطلب گروه‌های آزمایشی علوم تجربی، زبان‌های خارجی یا علوم انسانی هستید، خوب است که به سؤال‌های آزمون سراسری گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی یا هنر که در روز اول برگزار می‌‌شود و دو ساعت پس از پایان آزمون در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد، نگاهی بیندازید، البته اگر متوجه شدید که به سؤال یا سؤال‌هایی تسلّط ندارید، نگران نشوید؛ بلکه به نکته مثبت این مطالعه توجه کنید که باعث می‌شود شما با آخرین سؤال‌های موجود در آزمون سراسری، خود را بسنجید و با نگاه طراحان در درس‌های مرتبط (‌مثل دروس عمومی) آشنا شوید؛ حتی امکان دارد که مطالعه این سؤال‌ها یکی دو نکته را که از خاطر برده یا به آن توجهی نکرده بودید، به شما یادآوری کند.
* این روزها سعی کنید که در آرامش کامل به سر ببرید و به شایعات و حرف­‌های پراکنده‌­ای که در مورد کنکور گفته می­‌شود، اصلاً توجه نکنید.در کل از مواجهه با افرادی که منفی باف هستند، خودداری کنید.
* لوازم تحریر لازم برای جلسه آزمون (سه مداد مشکی نرم، دو پاک کن و یک تراش) را زودتر تهیه کنید. خوب است که یکی از پاک کن‌ها را سوراخ کرده و با یک بند نسبتاً بلند به گردنتان بیندازید تا سر جلسه آزمون به دنبال پاک کن نگردید. از به همراه بردن وسایل اضافی خودداری کنید. همین وسایل اضافی، سر جلسه آزمون  فقط شما را کلافه خواهد کرد.
* روز قبل از برگزاری آزمون، نسبت به شناسایی حوزه امتحانی خود اقدام کنید تا در روز برگزاری آزمون با آرامش کامل در جلسه حاضر شوید. این مساله بویژه در شهر های بزرگ اهمیت بیشتری دارد. به یاد دارم که سال گذشته یکی از داوطلبان کوشا و درس خوان  که برای کنکور هم بسیار آماده بود، به دلیل آنکه یکی از خروجی‌های بزرگراهی را مدتی بود بسته بودند و وی از آن با خبر نبود مجبور شد مسافت زیادی را طی کند تا به مقصد خود برسد؛ در نتیجه دقیقه 90 به جلسه آزمون رسید و همین موضوع عامل تشدید اضطراب وی گردید و نتیجه آزمونش  آن گونه که مایل بود، نشد. گفتنی است که نشانی حوزه امتحانی داوطلبان گروه‌های پنجگانه آزمایشی در ذیل کارت ورود به جلسه درج شده است.
* شب قبل از کنکور سعی کنید که  زود بخوابید. (چند شب مانده به کنکور را زودتر از روال گذشته بخوابید تا با مشکل مواجه نشوید)؛ اما اگر زود خوابتان نبرد، نگران نشوید و فکر نکنید که فردا حتماً کنکورتان را خراب خواهید کرد. تعداد قابل توجهی از رتبه‌های تک رقمی سال‌های گذشته نیز شب قبل از آزمون را خوب نخوابیدند و با این وجود رتبه‌ای عالی کسب کردند.
* به خدا توکل کنید و از خدا بخواهید که آنچه را که مصلحتتان است رقم بزند. بعد از نماز صبح چند دقیقه با خدا خلوت کنید.
 
وسایل مورد نیاز برای جلسه آزمون
 *لباس مناسب و راحت بپوشید. شما قرار است که با لباس مورد نظر، حدود چهارساعت یا کمی بیشتر روی صندلی بنشینید و پاسخگوی سؤال‌ها باشید؛ پس راحت‌ترین و مناسب‌ترین لباسی را که امکان استفاده از آن را دارید، انتخاب کنید.
* یک ساعت ( ترجیحاً کامپیوتری که براحتی بتوانید گذر دقایق را تشخیص دهید) یا کورنومتر با خود به سر جلسه آزمون ببرید؛ ضمناً باتری تازه در آن بیندازید و مطمین شوید که کار می‌کند.
* یک بالا پوش با خود به همراه ببرید. شاید  صندلی شما در مسیر کولر یا کنار فن باشد و کوران هوا باعث گردد که شما سردتان بشود.
* یک بطری آب که آن را به مقدار کمی شیرین کرده‌اید (اگر شیرینی آن قابل توجه باشد شما بیشتر تشنه‌تان می‌شود و نوشیدن آب زیاد باعث می‌شود که شما به سرویس بهداشتی نیاز پیدا کنید و زمان آزمونتان را از دست بدهید.)‌، چند عدد اّب نبات، خرما یا مقداری  کشمش به همراه خود ببرید. از به همراه بردن مواد خوراکی که امکان دارد روی برگه پاسخنامه شما بریزد یا آن را کثیف نماید، خودداری کنید.
* هنگام حرکت به سمت محل برگزاری آزمون، از به همراه داشتن کارت ورود به جلسه،  شناسنامه و کارت ملی،  ساعت و لوازم التحریر مورد نیاز (سه مداد نرم مشکی، پاک کنی که با بند به گردن انداخته‌اید و یک پاک کن اضافی و مداد تراش)، سنجاق قفلی یا ته گرد و دستمال کاغذی مطمین شوید.
سر جلسه آزمون
* یکی از حالاتی که برای تعدادی از داوطلبان در ساعاتی قبل از برگزاری آزمون رخ می‌دهد «احساس فراموشی» مطالبی است که بخوبی فراگرفته‌اند. توجه بفرمایید که این «احساس» کاذب است و وقوع آن طبیعی است و معمولاً در همان دقایق اول شروع آزمون با گرم شدن ذهن از بین می‌رود؛ لذا به هیچ عنوان نگران اضطراب یا هول شدن نباشید. اگر هم اضطرابی وجود داشته باشد فقط تا زمان پخش دفترچه اول است؛ بعد از آن چنان درگیر سؤالات می‌شوید که اضطراب یادتان می‌رود.
*از همان  اول، خودتان را آماده کنید برای اینکه پاسخ بعضی سؤال­‌ها را نمی­دانید. معمولاً داوطلبان وقتی چند سؤال اول را نتوانند پاسخ دهند، روحیه خود را از دست می‌دهند. خودتان را برای چنین وضعیتی آماده کنید. شما ده‌ها سؤال دیگر دارید که می‌توانید بخوبی به آنها پاسخ دهید؛ بنابراین، روحیه خودتان را تقویت کنید و به این چیزها توجهی نکنید.
* قبل از اینکه به گزینه‌­ها توجه کنید، اصل سؤال را خوب بخوانید. خیلی وقت‌­ها توضیحات سؤال، شما را به پاسخ صحیح هدایت می‌کند؛ ضمناً به بعضی کلمه­‌ها و عبارات کلیدی هم دقت کنید؛ کلمات و عباراتی مثل: کدام یک درست است، کدام نیست، چه نامیده می‌شود، چگونه است، کدام مهم‌تر است، معنای مقابل کدام است‌، کمترین‌، بیشترین، حداکثر، حداقل، مقایسه کنید، و کلماتی از این قبیل.
* محل گزینه­‌ صحیح را کاملاً پرکنید (وسواس هم به خرج ندهید). در صورت حذف یا تعویض گزینه‌­ انتخاب شده­، محل پاسخ قبلی را به طور کامل پاک کنید.
* سر جلسه به هیچ عنوان فکر نکنید که خراب کرده­‌اید و تمرکز خود را به هم نزنید.
* اگر متوجه شدید که در اندازه‌های خودتان و در حد دانشتان به سؤالات آزمون پاسخگو نیستید، سراغ افکار منفی نروید. گاه می‌بینیم که داوطلبی سر جلسه آزمون به همه چیز فکر می‌کند جز سؤال‌های آزمون‌! به اینکه اگر خراب کند جواب والدین، دبیران، فامیل یا دوستانش را چه بدهد؛ به اینکه همه از او انتظار موفقیت دارند و  همین افکار باعث می‌شود که آرامش و دقتی را که برای پاسخگویی به سؤال‌ها نیاز دارد، از دست بدهد.
 * حواستان باشد که کنکور یک مسابقه است نه یک امتحان. در امتحان، شما اگر زیر 10 بگیرید قبول نشده­‌اید؛ اما در مسابقه نمره خاصی ملاک نیست؛ بلکه شما نباید از تعداد مشخصی عقب­‌تر باشید. در مسابقه (کنکور) ممکن است که یک شخص با نمره 18 رد شود (چون اکثراً 20 یا 19 گرفته‌اند) یا با نمره 9 نفر اول شود؛ پس، از سختی سؤالات نترسید و نگران نشوید. سؤال سخت ممکن است که نمره شما را پایین بیاورد؛ اما اگر بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید، رتبه شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
* اگر آزمون سخت بود، از عباراتی این چنینی استفاده کنید تا روحیه شما افت نکند: «من که نمی‌تونم حل کنم وای به حال بقیه»، «اگه سخته برای همه سخته»؛ در ضمن اگر سؤالات سخت بود، سعی کنید که سؤال‌های راحت و متوسط را از دست ندهید. همین سؤالات هستند که رتبه‌­ها را تعیین خواهند کرد، و  بیهوده روی سؤالاتی که می‌دانید قبلاً نمونه آن را حل نکرده‌­اید، وقت خودتان تلف نکنید. جلسه آزمون،  زمان یاد گرفتن درس نیست!
* شانسی نزنید و ارزش سؤالاتی را که درست جواب داده‌اید از بین نبرید.
* با سؤالات لج نکنید(به هیچ وجه روی یک سؤال، بیش از حد، مکث نکنید)؛ حتی اگر بتوانید به سؤالی بعد از چند دقیقه پاسخ دهید، باز هم به تلف کردن وقتش نمی‌ارزد؛ زیرا در همان گروه از سؤالات، سؤال‌های آسان‌تری هم هست که حتماً می‌توانید به آنها جواب دهید؛ حال اگر با این کار (یعنی اتلاف وقت زیاد برای حل یک سؤال سخت) در انتهای آزمون، وقت کم بیاورید و مثلاً نتوانید 10 سؤال آخر را بخوانید، مطمین باشید که بین آنها حداقل 3 یا 4 سؤال بوده که قابل پاسخ دادن بوده است و شما آنها را در ازای حل یک سؤال سخت از دست داده‌اید. (در ضمن معلوم نیست مساله‌ای را که با آن 4-5 دقیقه کلنجار  رفته اید ، حتماً درست حل کرده باشید ! )
* زیاد ورق زدن دفترچه و از این درس به آن درس پریدن، خود به خود باعث نگرانی و سردرگمی می‌شود؛ اما این در حد توصیه است. ممکن است که کسی در درس خاصی، استعداد و توانایی ویژه‌ای داشته باشد یا علاقه خیلی زیادی به یک درس بخصوص داشته باشد و بتواند با سرعت زیادی به آنها پاسخ دهد؛ در این صورت، تصمیم با خود شماست. اگر ترتیب درس‌­ها را رعایت نکردید یا اگر سؤالی را بدون پاسخ گذاشتید، در پاسخنامه هم شماره سؤال‌ها را کنترل کنید؛ چون علامت زدن اشتباه سؤال­‌ها در برگه پاسخنامه، یکی از اشتباهات رایج کنکور است که باعث می­‌شود با همین اشکال کوچک تا انتهای پاسخنامه، جواب‌ها را اشتباه علامت بزنید؛ پس بهتر است که هراز گاهی شماره سؤال پاسخنامه را با شماره سؤال دفترچه آزمون کنترل نمایید.
*بین پاسخ دادن به دو درس، لحظه کوتاهی استراحت کنید؛ بخصوص چشم ها وقتی به چیزی خیره شوند زود خسته می‌شوند؛ مثلاً برای لحظه­‌ا‌‌ی چشم هایتان را ببندید (حتی به کوتاهی 10 ثانیه).
*بعد از شروع آزمون هر از چند گاهی بلندگو روشن می‌شود و خطاب به مراقبان پیام‌هایی از قبیل: «ضابطین بند 2 » و … پخش می‌شود؛ موارد گفته شده، ذهنتان را مشغول نسازد.

* امکان دارد که در سرجلسه آزمون، داوطلبی آرامش خود را از دست بدهد یا یک صدای مزاحم به گوشتان برسد. شما می توانید به مراقب حاضر در جلسه این نکته را اطلاع دهید و خواستار رفع صدای مزاحم باشید؛ اما در کل سعی کنید که همّ و غمتان را به سؤال‌ها معطوف کنید و به چیز دیگری توجه نکنید و بدانید که شاید در حوزه‌های دیگر نیز چنین مشکلی پیش آمده باشد و این موضوع تنها شامل حال شما نمی‌شود.

  • هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.