نتایج در این بخش نمایش داده می شود

این چند روز پراهمیت!

همه داوطلبان عزیز و خانواده‌های گرامی اطلاع دارند که روزهای پایانی خرداد و آغازین روزهای تیرماه، روزهای امتحانات و آزمون‌های خاص است؛ از یک طرف، هفته گذشته بسیاری از دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی پایین‌تر برای ورود به مدارس خاص به رقابت پرداختند و از سوی دیگر طی چند روز آینده هم حدود یک میلیون دانش‌آموز دیپلمه رقابت هیجان‌انگیز خود را برای ورود به دانشگاه آغاز می‌کنند.
معمولاً در هر رقابتی روزهای پایانی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردارند؛ حال این رقابت چه درسی باشد و چه ورزشی و … معمولاً حساسیت در ذات این گونه رقابت‌ها نهفته است. مسابقات فوتبال جام جهانی را نگاه کنید؛ هر چه به مراحل بالاتر و روزهای پایانی نزدیک می‌شود، حساسیت بیشتری پیدا می‌کند؛ تا حدی که ممکن است یک خطای پیش پا افتاده یا یک غفلت جزیی ناکامی بزرگی را پیش آورد. کنکور هم مستثنی از این قضیه نیست و «این چند روز پایانی» بسیار پراهمیت است. در این روزهای پایانی بنا بر تجربه چند نکته را یادآور می‌شویم تا ضریب خطای شرکت‌کنندگان گرامی را به حداقل برسانیم. این موارد عبارتند از:
1-    طی چند روز آینده، همان‌طور که در گفتار قبل اشاره شد، بیشتر به جمع‌بندی و مرور بپردازید و از درگیر شدن با مباحث علمی غامض و جدید بپرهیزید تا ذهن شما دچار آشفتگی نشود. مرور مطالب گذشته به شما کمک می‌کند تا هنگام پاسخگویی و علامت زدن پاسخنامه از قدرت تصمیم‌گیری بیشتری برخوردار باشید. مرور دوباره سبب می‌شود برخی از مطالب که در ذهن شما کم رنگ شده دوباره جان بگیرند و اسباب قوت قلب شما شوند.
2-    وسایل روز آزمون نظیر مداد مشکی، پاک‌کن، تراش، کارت و … را از قبل آماده کنید و حتی آنها را تست کنید تا خدای ناکرده روز آزمون به خاطر یک نکته کم‌اهمیت دچار مشکل نشوید؛ حتی لباسی را که می‌خواهید بپوشید از قبل راجع به آن فکر کنید. لباسی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی کنید و آرامش داشته باشید. لطفاً از پوشیدن کفش و لباسی که برای نخستین بار می‌خواهید به تن کنید، بپرهیزید. شاید مضحک به نظر برسد، اما اتفاق افتاده است که در روز آزمون، عزیزی کفش رسمی جدید به پا کرده و اتفاقاً همان کفش باعث زخم شدن و تاول زدن پا و به هم ریختن تمرکز دانش‌آموز سر جلسه آزمون شده است. خوب می‌دانید که گاهی اوقات فاصله قبول شدن و نشدن تنها یک تست است.
خوب یادم هست که سال‌های قبل، مادر یکی از رتبه‌های برتر کنکور در دلایل موفقیت فرزند دلبندشان گفته بود: پسر من یک سال تمام ماهی یک روز در منزل برای خودش یک شبه کنکور برگزار می‌کرد و ما در طبقه بالای منزل برای ایشان صندلی دسته‌دار گذاشته بودیم و او با لباس رسمی و کفش و سایر وسایلی که سر جلسه کنکور لازم دارد، حاضر می‌شد و ما وقت می‌گرفتیم و پسرم مانند یک داوطلب رسمی آزمون می‌داد؛ حتی کیک و ساندیس بین آزمون را هم بموقع برای او تهیه می‌کردیم تا روز کنکور راحت باشد. آری برای کسب موفقیت باید به همه نکات ریز و درشت توجه کافی داشته باشیم.
3-    وقتی حوزه‌های امتحانی مشخص شد، سهل انگاری را کنار بگذارید و حتماً حوزه امتحانی خود را شناسایی کنید. فاصله منزل تا محل برگزاری آزمون را بررسی کرده و زمانی را برای امور پیش‌بینی نشده قایل شوید. چه بسیار اتفاق افتاده است که داوطلبی نسبت به محل برگزاری آزمون شناخت قبلی داشته، اما روز آزمون با سهل‌انگاری و با تکیه به سابقه قبلی به طرف حوزه امتحانی حرکت کرده و به خاطر یک مشکل جزیی و غیرمنتظره نظیر تصادف، ترافیک، کندن معابر، پنچری، شکستن درخت و … بموقع به جلسه آزمون نرسیده و حاصل کارکرد یک سال خود را ضایع نموده است؛ پس تاکید می‌کنیم طوری حرکت کنید که حداقل یک ساعت قبل از شروع رسمی آزمون در محل آزمون باشید و با آرامش سر جلسه بنشینید.
4-     خواهش می‌کنیم که از به همراه بردن وسایل اضافی نظیر کیف، کتاب، جزوه، لب‌تاپ، تبلت و … پرهیز کنید. این وسایل نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه روز آزمون وبال گردنتان شده و تمرکز شما را به هم می‌ریزد و شما را دچار تشتت و پریشانی می‌کند.
هضم این مطلب برای من که عمرم را در آزمون سپری کرده‌ام سنگین است که داوطلب روز آزمون کتاب حجیمی را در دست گرفته و در لابلای داوطلبان، بالا و پایین می‌کند و با ولع زیاد آن را ورق می‌زند و مطلب می‌خواند؛ در آن لحظات او دنبال چیست؟
یادگیری باید قبلاً اتفاق می‌افتاد، نه روز برگزاری آزمون. کار این گونه افراد در واقع شبیه به یافتن سوزن طلا در انبار کاه است و تلاش عبثی به خرج می‌دهند. روز آزمون، آرامش می‌طلبد و مرور در ذهن، نه مطالعه سرپایی. در این روز، شما نیاز به کیف و کتاب و جزوه ندارید؛ لطفاً دقت بفرمایید.
5-    چند روز قبل، آزمون مدارس نمونه برگزار می‌شد. در حین برگزاری آزمون که بازدید داشتم، به پدر دانش‌آموزی برخورد کردم که با وی آشنایی قبلی وجود داشت. وقتی از ایشان در مورد میزان آمادگی فرزندشان پرسیدم، با تاکید گفتند: طفلکی دیشب تا چهار و نیم صبح داشت درس می‌خواند!
متعجب شدم و با شگفتی پرسیدم: آقای دکتر! شما اجازه دادید که فرزندتان شب آزمون تا چهار ونیم صبح مطالعه کند و ساعت هفت صبح هم برخیزد و برای آزمون آماده شود؟
با حالت خاصی گفت: بله، من می‌خواستم که او از زمان حداکثر استفاده را ببرد!
اما تجربه نشان داده است که همه عمر و بویژه در روزهای پایانی آزمون‌های سخت، خواب و استراحت کافی یک فاکتور تاثیرگذار بوده و هست. بهتر است به هر میزانی که بدنتان عادت دارد، به خواب و استراحت هم بپردازید تا روز آزمون دچار کم خوابی و خواب‌آلودگی نشوید.
در این روزهای پایانی، همان طور که در دو مقاله قبلی اشاره شد، «لطفاً ریتم خود را حفظ کنید!» و به دنبال خرق عادت نباشید. شما در این ایام باید به دنبال فعالیت‌های تکمیلی باشید.
ورزشکاران در تمرینات ورزشی خود اصطلاحی دارند به نام «ریکاوری»؛ یعنی بازگرداندن بدن به حالت آرامش و آماده شدن برای مسابقه بعدی. شما هم در این روزها بعد از یک سال تلاش و برنامه‌ریزی نیاز به یک نوع «ریکاوری» و مهیا شدن برای آزمون سراسری دارید؛ پس به دنبال فشار آوردن بی‌مورد به خودتان نباشید و رویه خود را ادامه دهید تا برای روز آزمون آماده باشید.
6-      به داوطلبان گرامی توصیه می‌کنیم که در این چند روز آینده، رژیم غذایی عادی خود را ادامه دهند و حتی‌الامکان از خوردن خوراکی‌های نوبرانه و تنقلات بپرهیزند و به مصرف همان مواد غذایی معمول که همیشه میل می‌کردند ادامه دهند تا در این روزهای پایانی معده آنها دچار دوگانگی نشود؛ بویژه اینکه هوا هم گرم و نامساعد است. آب و مایعات سالم هم به قدر کافی بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود و مواد غذایی در دستگاه گوارشتان بخوبی حل و هضم شود.
7-    به داشته‌های خود ایمان داشته باشید و امیدوار باشید به لطف و عنایت خدا و توکل سرلوحه کارتان باشد و با خودتان کنار بیایید که زحمت خود را کشیده و آنچه از دستتان برمی‌آمد انجام داده‌اید؛ مابقی را هم بسپارید به خداوند کریم؛ ان‌شاءا… موفقیت با شماست.
هفته نامه خبری و اطلاع رسانی پیک سنجش
2 نظر برای "این چند روز پراهمیت!" ارسال شده
  1. زهرا معصومی گفت:

    سلام عذر میخوام در رابطه با اینکه گفته شد بیشتر تو این مدت جمعبندی و مرور کنیم و مطالب جدیدنخونیم سوال داشتم:اگه کسی یه سری فصل های مهم مثلا از زیست رو تا الان نخونده باید چیکار کنه مباحث مهمی هم هستن ک نمیشه ازشون چشم پوشی کرد

    1. soleimany گفت:

      سلام بسته به شخص دارد . حتما فایل صوتی هنوز هم می توانید استاد سلیمانی را گوش کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.