نتایج در این بخش نمایش داده می شود

اهمیت مشاوره تحصیلی مقطع ابتدایی

تا چند سال گذشته مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان دوره ابتدایی موضوعی گنگ و بی مفهوم بود اما امروزه مشاور نقش خود را در دوره ابتدایی نمایان کرده است. در این مقاله به تاثیر و اهمیت مشاوره تحصیلی مقطع ابتدایی می پردازیم.

چرا مشاوره ابتدایی لازم است؟

اگر فرزند شما در روند درسی مشکل دارد و با مشکلات تمرکز در دانش آموزان و بی مسئولیتی و بازیگوشی و استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کند و یا اگر سطح بالای علمی ، کنجکاوی و هوش و استعداد بالایی دارد و شما نمی دانید در چه زمینه ای برای او سرمایه گذاری کنید تا موفق شود و در کل اگر میخواهید نگاه بازتری نسبت به آینده فرزند خود داشته باشید و او فرد موفقی در کار و زندگی باشد حضور یک مشاوره تحصیلی ابتدایی که آگاه به علم روز باشد می توانید در سرعت رشد و پیشرفت او تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

آیا مشاور تحصیلی برای دانش آموزان ابتدایی نیاز است؟

اکثر خانواده ها بر این باورند که در دوره دبیرستان دانش آموز باید  برنامه درسی داشته باشد تا بتواند در دانشگاه خوب قبول شود ولی به این صورت نمی شود به موفقیت در کار و زندگی رسید. دانش آموز باید از دوره ابتدایی درس خواندن را یاد بگیرد . علاوه بر درس روی بُعد های دیگر خود، کار کند و تک بُعدی نباشد.

استعدادیابی شود و بداند در چه کارهایی موفق تر است . بدانید برای او در چه زمینه ای سرمایه گذاری می کنید. می دانید که بهترین دوره یادگیری دانش آموز در دوره ابتدایی است پس این زمان طلایی را از دست ندهید. 


باید تلاش کنیم انرژی بالای کودک را در زمینه های مناسب به کار بگیریم تا باعث پیشرفت او شود. داشتن برنامه مهم است ولی انجام دادن آن اهمیت بالاتری دارد که مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان ابتدایی با پیگیری های هفتگی به این روند کمک شایانی می کند.

آیا مشاوره ابتدایی فقط درمورد مسائل درسی با دانش آموز صحبت می کند؟

در پاسخ این سوال باید بگویم خیر، مشاوره ابتدایی با توجه به نیاز دانش آموز در زمینه های مختلف با او صحبت می کند .مهارت های زندگی آموزش داده می شود. با انجام کار های مطابق با توانایی ها تمرین می شود تا به مرور زمان به عادت تبدیل شود. کودکان در بهترین دوره آموزش هستند پس این زمان طلایی را نباید از دست بدهید . با آموزش های مدیریت زمان دانش آموز می تواند بازی کند ، آموزش ببیند و برای زندگی آینده آماده شود . مشاور اهمیت زمان را برای دانش آموز مطرح می کند، برنامه مناسب او را می دهد و دانش آموز به موفقیت در کار و زندگی نزدیک تر می کند .


مشاور با دانش آموز درباره افراد سر شناس و موفق صحبت می کند. زندگی آن هارا مورد بررسی قرار می دهند تا دانش آموز دریابد چه سبک زندگی دوست دارد. بداند زندگی که مد نظر دارد چه سختی هایی دارد و بتواند مانند الگوی خود از پس مشکلاتش بربیاید . و همچنین سایر مواردی که هر دانش آموز نیاز دارد با او صحبت شود مانند: کنترل استرس و اضطراب – اعتماد به نفس دانش آموزان – عزت نفس دانش آموزان – اهمال کاری – تمرین گستاخی نکردن – خجالتی نبودن – آموزش پذیرش مشکلات و…
برای این موارد توضیحات لازم داده می شود و با تمرین ها سعی می شود عادت های خوب جایگزین عادت های بد شوند .

در جلسات مشاوره درسی ابتدایی چه کارهایی انجام می شود؟

در جلسات مشاوره درسی ابتدایی درباره هفته گذشته با دانش آموز صحبت می شود و مورد بررسی قرار میگیرد تا بدانیم چه مقدار درس هفته قبل را یادگرفته است . از دروسی که دانش آموز در طی هفته می خواند پرسش می شود تا میزان یادگیری او بررسی شود . با توجه به نیاز دانش آموز در سایر زمینه ها با او صحبت می شود. کتاب خوانده می شود و یا ویدیو های انگیزشی ، مفهومی تحلیل میشود تا کودک یاد بگیرد در مورد موضوعاتی که می خواند یا می بیند بدون بررسی از آن نگذرد و مفهوم مطالب را درک کند. مشاور سعی می کند عادات خوب را جایگزین عادات بد کند البته که همکاری والدین بسیار تاثیرگذار است. با کودک بازی می شود تا روی تقویت تمرکز و اعتماد به نفس و سرعت عمل  او کار شود.

مشاور تحصیلی دبستان چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

مشاور باید پرانرژی – خلاق – علاقمند – صبور – خوشرو باشد.


پر انرژی بودن مشاور باعث می شود کودک در کلاس خسته نشود و کلاس برایش جذابیت داشته باشد . همچنین خلاق بودن مشاوره تحصیلی کمک می کند به یک سمت پیش نرود و در مدت چند ماه تکراری و حوصله سربر نشود و همیشه در کلاس دانش آموز منتظر اتفاق بامزه ای باشد . 


مشاور باید روحیه و حال و هوای دانش آموز را درک کند .بعضی مسائلی که در واقع بی اهمیت یا کم اهمیت هستند را از دید دانش آموز درک کند و بهترین راهنمایی را به او بدهد تا دانش آموز به مرور متوجه مسائل با اهمیت تر شود . 


علاقمند بودن مشاور باعث می شود کلاس ها با انرژی بهتری برگزار شود . ایجاد هر تغییر جدید در رفتار انسان ها به اندازه تمام ماه هایی هست که زندگی کردند پس بنابراین باید صبور بود تا روند رشد دانش آموز را دید . مشاوره تحصیلی دبستان باید در مقابل آشفتگی ها ، بی برنامه بودن ، بی موقع صحبت کردن کودکان صبور باشند و به موقع تذکر بدهند.


خوشرو بودن مشاور باعث می شود دانش آموز متوجه اختلاف سنی بین خودشان نشود و مشاور خود را مثل یک دوست آگاه به مسائل بشناسد و از معاشرت با او لذت ببرد.

چگونه به دانش آموز برنامه داده می شود؟

در این دوران مثل زمان کنکور برای هرساعت به دانش آموز نباید برنامه داد. چون اکثر بچه ها دقیقه نودی هستند و اکثر کارهایشان برای شب میماند باید شرایطشان درک شود و یک دفعه برای همه کارهای آن ها برنامه ندهیم که مطمئنا انجام نمیدهند. باید زمان مشخص کنیم تا خودشان در این مدت زمانی که راحت ترند انجام دهند و به بقیه فعالیت ها هم برسند. علاوه بر درس و تکلیف مدرسه مشاوره تحصیلی مشخص می کند دانش آموز چه روزهایی تمرین موسیقی ، زبان ، کامپیوتر و… داشته باشد.
در مجموع برنامه کلی به او داده می شود و به مرور زمان دانش آموز خود اهمیت زمان را می یابد و ساعت برای انجام کارهایش مشخص می کند.

نقش مشاوره تحصیلی ابتدایی در روند دانش آموز قوی به چه صورت است؟

با دانش آموز کتاب های غیر درسی مناسب سطح فکر و تیپ شخصیتی او  خوانده می شود .پرسش های هفتگی انگیزه و اعتماد به نفس دانش آموز را افزایش می دهد. به افزایش نظم و مسئولیت پذیری او کمک می شود . استعدادیابی می شود که علاقه و استعدادش نسبت به درس و کارهای مربوطه از بین نرود . دانش آموز یاد میگیرد برای کار هایش برنامه ریزی کند .

نقش والدین در این جلسات چیست؟

والدین نقش بسیار مهمی در این دوره دارند. دانش آموز در هفته یک جلسه 2 الی 3 ساعت با مشاور صحبت می کند و بیشتر با خانواده در ارتباط است. توجه داشته باشید کودکان بیشتر از حرف هایمان از رفتارمان می آموزند پس بهتر است در منزل ساعت مشخص مطالعه داشته باشید اگر کتابی نمیشناسید میتوانید از مشاور فرزندتان کمک بگیرید. تغییرات کوچک دانش آموز را ببینید و او را تشویق کنید. با مشاور فرزند خود در ارتباط باشید و کارهای لازم را انجام دهید.


حداکثر همکاری با مشاوره تحصیلی را داشته باشید  اگر در روند کار مشاوره سوالی داشتید مستقیم از خود مشاور بپرسید و بدون اطلاع در برنامه دانش آموز تغییر ایجاد نکنید. براساس تجربه شخصی: بعضی خانواده ها بدون اطلاع ، ساعت ، روز و یا در برنامه تغییر ایجاد می کنند و این کار آن ها باعث می شود دانش آموز کار مشاور را جدی نگیرد. بسیار صبور باشید به دانش آموز و مشاور زمان بدهید تا به شناخت کافی از هم برسند و کار های لازمه را انجام دهند .

بیشتر بخوانید :

برنامه اندروید موسسه علمی آموزشی گام برتر همشاگردی

رشته های پرطرفدار کنکور انسانی کدامند؟

به زمان حال نيز توجه کنيد!

مشاوره غیر حضوری به چه صورت برگزار می شود؟

با توجه به شرایط دنیای امروز کلاس های غیر حضوری افزایش قابل توجه ای داشته است. مشاوره تحصیلی غیر حضوری به صورت تصویری یا صوتی برگزار می شود (بیشتر اوقات تصویری در بعضی موقعیت ها صوتی).دانش آموز باید تنها در اتاقش ، پشت میز بنشیند و با مشاور صحبت کند .در کلاس غیر حضوری مانند کلاس حضوری کتاب خوانده می شود ،ویدیوهای دیده شده در هفته تحلیل می شود ،برنامه داده می شود و… تنها تفاوت کلاس های حضوری و غیر حضوری در بازی هایی است انجام میشود. در کلاس های غیر حضوری بازی هایی انجام میشود که نیاز به حضور فیزیکی ندارد.

نقش والدین در کلاس های غیر حضوری چیست؟

مشاوره غیر حضوری نسبت به حضوری برای مشاوره ابتدایی سخت تر است پس خانواده در این مدت باید کمک لازمه را داشته باشد .

  • محیط امنی را برای دانش آموز ایجاد کنید. در زمان برگزاری کلاس همراه دانش آموز نباشید (در اتاق خودش تنها باشد) . تا بتواند مسائل خود را راحت با مشاور در میان بگذارد (شاید بعضی مسائل را نتواند به خانواده بگوید و از مشاورش کمک بخواهد)
  • در جواب هایی که دانش آموز می دهد دخالت نکنید و اجازه بدهید دانش آموز نظر شخصی اش را بدهد تا در رفتار هایش استقلال داشته باشد و به خانواده وابسته نباشد .
  • قبل شروع جلسه چک کنید لپ تاپ یا تلفن هراهی که میخواد تماس بگیرد شارژ داشته باشد .
  • نور اتاق کودک را چک کنید که تاریک نباشد و دانش آموز خواب آلود نشود .
  • اگر دانش آموز به عود علاقه دارد قبل از کلاس در اتاقش عود بگذارید . 
  • جایگاه یا پایه مناسبی برای گوشی داشته باشید که ثابت باشد و تصویر کامل و واضح قابل دیدن باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.