نتایج در این بخش نمایش داده می شود

اهمال کاری در درس خواندن و کارهای دیگر

چرا کارهامون رو عقب می اندازیم؟ من می خوام از این شنبه شروع کنم به مرور درس هام، از این شنبه می خوام زبان انگلیسی ام رو تقویت کنم، شنبه این هفته میرم باشگاه و…

اما این شنبه مهم که قرار زندگی ما رو تغییر بده، هیچ وقت نمی رسه و میافته به یه روز دیگه یا یه شنبه دیگه و این داستان ادامه داره!

یا برای خیلی از دانش آموزان پیش اومده که تا می خوان یه کاری مثل درس خوندن ، کتاب خوندن و…

رو انجام بدن خوابشون می گیره یا همون لحظه گرسنه شون میشه و مدام میرن تو آشپزخونه یا می شینند پای گوشی و مشغول میشن و کارشون رو از یاد می برند! به نظر شما چرا اهمال کاری می کنیم ؟



اهمال کاری یعنی چه ؟


این اتفاق برای همه مون افتاده که در شرایطی کارهامون رو در زمان خودش انجام ندادیم و یا اصلا نرسیدیم که انجامش بدیم و بعد به دردسر افتادیم یا عذاب وجدان اون کار انجام داده نشده حال ما رو خراب کرده. به عقب انداختن کارها و به قولی پشت گوش انداختن کارها میگن ” اهمال کاری”.

در اهمال کاری ما کارهایی رو که انجام دادنش برای ما زحمت داره یا ضروریه رو عقب می اندازیم و اول کارهایی رو انجام می دهیم که کمتر ضروری اند و لذت انجامشون بیشتره و زحمت انجامشون کمتر.

اما سوال اصلی اینجاست که چرا کارهامون رو این قدر عقب می اندازیم که دچار مشکل می شیم؟



چرا اهمال کاری می کنیم؟

فرار کردن از کارها


خیلی از مواقع ما با انجام کارهای غیرضروری از کار مهم و بزرگی که باید انجام بدیم، فرار می کنیم.

مثلا اگه قرار باشه که چند فصل از کتابی رو برای امتحان بخونیم، با این توجیه که یک روز دیگه یا یک موقع دیگه که حوصله داشتم درسم رو می خونم، مشغول کارهای متفرقه دیگه می شیم و درس خوندن رو تا شب امتحان موعود عقب می اندازیم! 

کمال طلبی


گاهی اوقات به خاطر اینکه می خواهیم در یک زمان و موقعیت خوب کارمون رو به بهترین شکل انجام بدیم، اون کار رو مدام عقب می اندازیم. انجام دادن کار با کیفیت مناسب خیلی خوبه، اما باید مواظب باشیم تا این کمال طلبی بهانه ای نشه برای اهمال کاری و انجام ندادن کارهای مهم.

مثلا اگه قرار باشه یه تحقیق که ازمون خواستن رو انجام بدیم، برای اینکه می خواهیم یک کار خیلی عالی رو تحویل بدیم زمان انجام دادنش رو عقب می اندازیم و با خودمون میگیم که اگه فلان کتاب ها و وسائل رو نداشته باشم، نمی تونم کارم رو انجام بدم، چون کارم عالی نمیشه.

و به همین خاطر یا اون کار رو انجام نمی دهیم یا در انجامش تاخیر می اندازیم.

حتی دانش آموزان زیادی با مشکل کمال طلبی در درس خواندن مواجه هستند که باعث افت تحصیلی اون ها میشه.

برای اطلاعات بیشتر و جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می کنیم مقاله کمال گرایی در درس خواندن رو که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده مطالعه کنید. 

لذت جویی و راحت طلبی


یکی از دلایلی که ما کارهامون رو عقب می اندازیم اینه که دوست داریم به جای انجام کارهای جدی، به خوش گذرانی و استراحت وقت بپردازیم.

مثلا دانش آموزی که در دوران امتحانات با کامپیوترش بازی می کنه یا مشغول تماشای فیلم میشه، به دلیل راحت طلبی خودش کارهاش رو به تعویق می اندازه و سرانجام نتیجه خوبی در امتحان نمی گیره.

ضعف در برنامه ریزی


اگه نتونیم درست برنامه ریزی کنیم که کارهامون رو چجوری و توی چه شرایط و زمانی انجام بدیم، مجبور می شیم اون ها رو عقب بندازیم.

مثلا اگه نتونیم برای خودمون یه برنامه بگذاریم که کدوم روز قراره شیمی بخونیم و کدوم روز ریاضی بخونیم تا برای امتحانات آماده تر باشیم، ممکنه فرصت مطالعه درست یکی از اون ها رو از دست بدیم.

درنتیجه باز هم دچار اهمال کاری می شیم. علاوه بر این درس خوندن بدون برنامه ریزی و نقشه راه به هیچ عنوان نتیجه بخش نیست. مثل اینه که چشم بسته راه بریم!

بنابراین برای گرفتن یک نتیجه فوق العاده و رسیدن به اهدافمون، باید یه برنامه ریزی قابل اعتماد داشته باشیم.

برای همین اگه کنکوری هستید و تمایل دارید اصول برنامه ریزی صحیح کنکور رو یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله برنامه ریزی برای کنکور رو مطالعه کنید. 

فرار کردن از کارهای ناخوشایند


اگه قرار باشه یک کاری که دوست نداریم انجام بدیم، حتما اون رو عقب می اندازیم و از انجامش فرار می کنیم. مثلا اگه درس زبان انگلیسی رو دوست نداشته باشیم و قرار باشه تکالیفش رو انجام بدیم، ترجیح می دهیم بریم سراغ کارهای دیگه و تکالیف درس زبان رو انجام نمی دیم.

ضعف در تصمیم گیری


اگه نتونیم تصمیم بگیریم کدوم کار رو چطوری انجام بدیم، ممکنه که زمان انجام دادن اون کار بگذره و ما انجامش نداده باشیم. مثلا اگه نتونیم تصمیم بگیریم که در یک کار تحقیقی کلاسی، می خواهیم رو چی تحقیق کنیم و باید از کجا شروع کنیم، باعث میشه باز هم به اهمال کاری بپردازیم و انجام اون کار رو به تعویق بندازیم.

شرمساری


اگه شما کار نادرستی رو انجام بدید یا کاری رو همراه با اشتباهاتی انجام بدید، دچار شرمساری می شید. مثلا وقتی کار تحقیقی خودتون رو دیر تحویل معلمتون می دید ونمره کمی می گیرید، باعث میشه کار بعدی رو با دلسردی بیشتری انجام بدید.

اضطراب


یک عامل دیگه برای به تعویق انداختن کارها، داشتن اضطراب و استرس برای انجام اون کار هست.

اضطراب و ترس از شکست در کاری باعث میشه که ما انجام اون کار رو عقب بندازیم.

بیشتر بخوانید :

اطلاعيه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور درباره تاريخ‌ ثبت‌نام‌ و شرايط و ضوابط شركت در‌ آزمون‌ سراسري‌ ‌ سال‌ ۱۴۰۰

برای تک رقمی شدن هنوز هم فرصت باقی ست …

گفت و گو با روژتا آزادي، رتبه يک کشوري هنر:

اضطراب نه تنها باعث اهمال کاری میشه، بلکه مانع بزرگی برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی هم محسوب میشه.

برای آگاهی از اثرات مخرب استرس در زمینه تحصیلی مقاله تاثیر استرس بر یادگیری دانش آموزان رو مطالعه کنید. 

پیامدهای اهمال کاری


حالا که با دلایل اهمال کاری آشنا شدید، لازمه بدونید انجام اون چه نتایج بدی رو به دنبال داره و پیامدهای اهمال کاری چیه؟ عقب انداختن کارها باعث ناراحتی خودمون ودیگران میشه.

چون کارهایی که عقب انداختیم و یا انجام ندادیم می تونند باعث بشن که نتونیم در زندگی مون تغییری ایجاد کنیم و پیشرفت کنیم.

هم چنین اگه اون کار در ارتباط با دیگران باشه باعث ایجاد مشکل برای اون ها می شیم.

همین طور انجام ندادن و عقب انداختن کارهامون باعث ایجاد احساس اضطراب و بی قراری در خودمون میشه.

چون مدام نگران کارهای عقب افتاده مون هستیم.

اگه همین طور به اهمال کاری ادامه بدیم و شرایطمون رو تغییر ندیم و فرصت هایی که می تونند ما رو در زندگی موفق کنند رو از دست بدیم، به مرور احساس افسردگی و پوچی می کنیم و اعتماد به نفس مون هم کاهش پیدا می کنه. 

راه های مقابله با اهمال کاری


1. برای خودتون یک جدول زمانی تهیه کنید. همون طور که گفتیم یکی از دلایل اهمال کاری اینه که دانش آموزان نمی تونند برای خودشون برنامه ریزی کنند و کارهاشون رو از نظر زمانی مدیریت کنند.

جدول زمانی به شما کمک می کنه تا دیگه درگیر این مشکل نباشید و به تدریج با این مشکل مقابله کنید.

2. به نشانه های اهمال کاری توجه کنید. مثلا اگه در انجام یک کار احساس کردید که الآن حوصله ندارید یا دارید با خودتون فکر می کنید که برای انجام اون کار زمان دارید، مراقب باشید.

چون این فکرها علامتی برای اهمال کاری هستند.

در این زمان ها خودتون رو مجبور کنید که چند دقیقه بیشتر مشغول اون کار باشید. خواهید دید که می تونید کارتون رو ادامه بدید و اون رو تموم کنید.

3. اگه فضای اتاقتون و یا جایی که می خواهید کارتون رو اون جا انجام بدید مناسب نیست، تغییرش بدید. قطعا در یک اتاقی که فضای اون شما رو دچار خواب آلودگی می کنه، نمی تونید درس بخونید.

4. یکی از راه های غلبه بر اهمال کاری اینه که کاری رو که قراره انجام بدیم به چند بخش تقسیم کنیم تا انجام اون برامون راحت تر بشه.

این جوری دیگه اون کار به نظرمون زیاد و سخت نمیاد. مثلا اگه قراره برای آخر هفته یک فصل 100 صفحه ای از کتاب درسی رو بخونید، می تونید اون رو به صورت بخش های چند صفحه ای در طول هفته مطالعه کنید.

با این روش دیگه میزانی که باید از کتاب بخونید به نظرتون زیاد نمیاد.

5. مزاحمت ها رو حذف کنید. جلوی تلویزیون نمی تونید درس بخونید یا تکلیف انجام بدید.

اگه گوشی تون دم دستتون باشه، به جای خوندن کتاب مدام درگیر گوشی و چرخ زدن در برنامه های گوشی تون می شید.

نمی تونید هم آهنگ گوش کنید و هم کتاب بخونید. سعی کنید هنگامی که قراره کاری انجام بدید، وسائلی رو که می دونید باعث حواس پرتی شما میشه از خودتون دور کنید.

6. به خودتون جایزه بدید. زمانی که یک قسمت از کارتون یا همه اون رو انجام دادید، به خودتون یه پاداش بدید و برید کاری که دوست دارید رو انجام بدید.

این کار به شما انگیزه و قدرت میده تا کارتون رو ادامه بدید.

7. منتظر رسیدن بهترین زمان برای شروع کاری نباشید.

ممکنه برای خودتون دلیل بیارید که الآن زمان مناسبی برای انجام کار نیست و منتظر می مونید تا زمان مناسب برسه.

اما باید بدونید که بهترین و بی نقص ترین زمان وجود نداره. اگه همیشه بخواهید منتظر بمونید، نمی تونید کارهاتون رو تموم کنید.

8. ارتباط با افرادی که به شما انگیزه میدن که کاری رو انجام بدید، می تونه به شما کمک کنه و باعث میشه روحیه اون ها در کار به شما سرایت کنه.

بنابراین با کسانی معاشرت کنید خودشون اهل اهمال کاری نیستند و شما رو هم به اهمال کاری و به تعویق انداختن کارهاتون تشویق نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.